HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor kring hemmabio-sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/12/11 :  23:36:23  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Hej!

Jag har tänk bygga mej en kraftig hemmabio-sub med dubbla Beyma 15 K200 och ett LAB 1300.
Jag skulle vilja ha hjälp med elektroniken till denna.

Min tanke är att bygga en förhållandevis liten låda på ca 70 liter och ha basarna på var sida i lådan för att motverka vibrationer. LAB steget levererar 1800 watt bryggat i 4 ohm peak så effekten borde räcka till. Dessa 15":are i en så liten låda faller rätt mycket i frekvens, F-3 vid ca 76 Hz och -25 dB vid 20 Hz. Så jag hade då tänkt, eftersom membranyta och effekt borde räcka, kompensera med eq. Alltså lyfta + 25 dB vid 20 Hz. Kan det vara genomförbart och kan det låta bra???

Snälla hjälp mej med detta.

Beyma 15 K200

Sd 88 cm2
Fs 27 Hz
Vas 345 Liter
Qts 0.26
Qms 9.01
Qes 0.27
Re 6.3


\Johan

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/12 :  09:00:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Alltså lyfta + 25 dB vid 20 Hz. Kan det vara genomförbart och kan det låta bra???



Det är VÄLDIGT mycket EQ!!!! Borde gå men du får val ca 300 watt vid 20 hz om du spelar med 1 watt i övriga register. (om du har full utstyrning vid 20 Hz i musiken) Låter som att ett mycket kraftigt subsonic-filter kommer att behövas.Går går säkert men jag skulle satsa på en större låda och max 10-15 dB EQ vid 20 Hz.Säkrare och inte lika plågsamt mot talspolar, koner och förstärkaren
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:51:36  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jo jag är medveten om det, men vill ha en så liten låda som möjligt. Verkningsgraden på lådan vid 100 Hz är ca 98 dB. Elementen pallar 600W var musikeffekt. Beyma 15 K200 är ett rent PA element. Du säger 300 W, detta borde innebära ca 122-124 dB vid 20 Hz. Räcker nog till... Jo ett kraftigt subsonic är nog bra att ha. Vart kan man hitta bra schema på EQ samt subsonic??

Glömde nämna att det ska vara en sluten låda...

/Johan
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:59:47  Show Profile Send sveli a Private Message
Tänk på att rummet adderar många dB pga s.k. "room gain" så du kommer inte att behöva så mycket EQ för att få en rak frekvenskurva (om du nu vill ha en rak kurva och inte extremt mycket bas!)

Var noga med att titta på konutslaget, speciellt om du adderar mycket EQ. Det är lätt att elementet bottnar! Ett högpass filter vid ca 15 Hz är ofta bra.

En Behringer 1124P är mycket bra som EQ.

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/12/12 :  15:23:13  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
sveli

Jo det är ju klart. Rummet gör ju en hel del och det är rak frekvensgång jag vill ha.
Jag är MYCKET alergisk mot Behringers prylar. Har ägt massor av kompar, gatar, eq:s mixerbord mm och är mycket glad över att jag fått skräpet sålt.
Vi har en parametrisk TC-Electronic på jobbet som jag ska testa till prototypen, men vill i den färdiga lådan bygga egen elektronik med EQ för kompenseringen, delay för anpassningen med rummet och övriga systemet samt ett hög och lågpassfilter, det senare variabelt.

/Johan
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/12/12 :  15:52:17  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Kolla på elliots ELF och Linkwitztransform. Digital EQ skulle jag undvika då 20dB digital förstärkning i praktiken innebär som värst 20dB mindre dynamisk omfång där du inte har förstärkning. Använder du den bara till subbasen så är det väl kanske ok.

/Jesper
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/12/12 :  15:59:30  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Ok! Ska kolla Linkwitztransform. Hade inte tänkt mej digital EQ. Kan ju visserligen få fasproblem med en analog EQ men det måste ju testas... TC:n vi har är en gammal pryl så den är helt analog.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/12/12 :  22:12:56  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jesper:
Har du några länkar Linkwitz och Elliot??

/Johan
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/12/12 :  22:39:11  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
http://sound.westhost.com/project48.htm
http://sound.westhost.com/project71.htm
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9

/Jesper
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/12/12 :  23:45:17  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Tackar! 71:an är precis vad jag söker. Nu saknar jag bara ett variabelt lågpassfilter. Har surfat runt men inte hittat något.

/Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000