HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips till piP-byggare (bilder).
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/12/12 :  01:18:18  Show Profile Send jari a Private Message
Jag har precis färdigställt mina piP,och tänkte delge er mina erfarenheter av knåpandet.Jag köpte dem i färdigmonterad mdf,
element,delningsfilter och ytbehandling är gördetsjälvarbete.
Jag köpte 1.5 mm körsbärsfaner på Abi-trä i Gbg,det räckte med en längd som var 33 cm bred och ca 270 cm lång,kostnad 280 kr.
Eftersom piParna är som bredast 32 cm,behövde jag inte skarva alls.
Detta användes till sidorna,topp.botten och baksidorna.
Eftersom fronten är lite speciell med fasade kanter på höjden valde jag att täcka denna med läder.Detta inköptes på Wassens i Gbg,
det finns hur mkt snyggt som helst,kostnad 250 kr.
Övrigt som jag
behövde,stållinjal,borrmaskin,kontaktlim 500ml,slippapper 120 + 240,kniv med lösa knivblad,lödkolv ,lödtenn och till ytbehandling,kokt linolja
+ balsamterpentin.Kostnad för lim,slippapper,olja och terpentin ca 200 kr.Mina lådor var så bra så att jag avstod från ngt underarbete.
Jag började med frontarna,limmade alltså fast lädret,strök på båda ytorna och lät torka en stund,limmet luktar som den,så ett välvädrat utrymme är att rekommendera.Sedan när styckena skall på plats,var noggrann och försiktig för limmet nyper direkt.
Sedan avlägsnades överflödigt läder i kanter och elementhålen.
Fanerbitarna skars till med marginal,vassa blad anbefalles,eftersom limmet som sagt nyper med en gång.
Faneret limmades i ordningen bakstycke ,sidorna och sist topp och botten.Vid avlägsnandet av överflödig faner lades stållinjalen intill kanten innan jag skar,så att man inte skar bort för mkt,
sedan fick jag slipa bort det sista.Högtalaranslutningen borrade och slipade jag upp till rätt storlek.
Efter slipning med 120 och 240 papper,så var det bara inoljning med
en blandning 50/50 av linolja och balsamterpentin som återstod på lådorna,3 gånger gjordes det,med en stund mellan varje gång och efter den sista så torkade jag av överflödet.Balsamterpentin luktar också jävligt,det skall visst finnas nästan luktfria varianter,vilket jag absolut väljer nästa gång.Trasorna som användes att stryka oljan med lade jag på lämpligt ställe då det kan självantända.
Limning och lödning av delningfiltret gjordes efter ritningen,jag kom på att jag gjort fel precis när jag skulle sätta dit elementen,puh,kontrollera noga så att det är rätt.
Innan monteringen förborras alla skruvhål.
Monteringen gjorde jag i denna ordning,rör,högtalaranslutning,skumplast,diskant och sist bas.
Om det blir en nästa gång,skall jag se om det går att späda kontaktlimmet så att det blir mer lättflytande och att skiktet blir tunnare,vara försiktigare när jag skär bort överflödigt faner,byta blad oftare till kniven.
1.5 mm faneret fungerade jättebra att arbeta med,detta är första gången jag fanerar.Jag hämtade högtalarna för en vecka sedan och det tog allt som allt ca 16 timmar att färdigställa dom och det var inte speciellt svårt.Visserligen har jag inte tummen mitt i handen,men detta skall nog de flesta klara av med gott resultat.
Det kanske kommer bilder på resultatet.





Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2004/12/14 21:58:33

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:24:15  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Ja bilder!!!

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/12/12 :  14:34:31  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Hur gjorde du där lädret möter faneret?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/12/12 :  14:57:53  Show Profile Send jari a Private Message
Jag använde stållinjalen när jag skar av överflödet av lädret så det blev rakt,faneret lade jag bara kant i kant.Hade en tanke om att lägga ett "foder" av läder över skarven,vi får se.Skarven blev
bra.Skall som sagt se om jag kan få till bilder,är ingen mästerfotograf och det är inte helt lätt att få bra bilder som gör
dem rättvisa.Det har med belysningen att göra,kör man bara med blixt så blir det inte bra.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/12/12 :  17:02:49  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
oki....tror nog att det är snyggast att ha det kant i kant som du redan gjort,kan bara hålla med dig om blixt fotografering inte så lätt.Åkte du upp och köpte "piP kitet" direkt av han Öhman? har blivit lite nyfiken på de högtalarna.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/12/12 :  19:30:08  Show Profile Send jari a Private Message
Jo.efter överenskommelse träffades vi lördag morgon kl 10,det
kom 3 köpare till samtidigt.Det var lite speciellt faktiskt.
Mer vill jag inte avslöja.Men trevligt var det.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/12 :  19:57:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
det där lät lite halvgay om jag ska va ärlig så nu får du utveckla

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/12/12 :  20:38:21  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
ja precis,va hände då? fick ni provlyssna

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/12/12 :  22:40:28  Show Profile Send jari a Private Message
Jo nu är ni allt nyfikna.Det"speciella" var att ingenting var iordninggjort.Det visade sig att 7 par piP skulle hämtas ut samtidigt,så det tog 3 timmar innan allt var klart.
Men under tiden han vi bekanta oss lite,och prata högtalare,
och fick på det viset rätat ut frågetecken som eventuellt fanns
att räta ut.Efter detta var det tid för provlyssning också,vilket jag inte tog mig för att göra eftersom hemresan till
Gbg i bil återstod.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  00:03:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
han verkar sälja en del högtalare den där mannen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/12/13 :  15:07:30  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Då kanske man kan få en provlyssning någon gång Jari ?
Bor i Partille

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/12/13 :  15:19:11  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Huhm, i läder, det låter spännande, annars finns lådan färdigfanerad i svart ask, eller som Öhman själv uttryckte det...
quote:
1. Visst är det en äkta piP, så vitt jag kan se. En syndigt svart-ask fanerad.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4362&start=30
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/12/13 :  15:34:03  Show Profile Send jari a Private Message
Svart-ask fanns,men inte riktigt i min smak.
Givetvis balrog,det ordnar vi till vid lämpligt tillfälle.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/12/13 :  15:45:51  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Jättebra skicka ett pm när du har tid och lust

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/12/14 :  15:20:46  Show Profile Send afrika a Private Message
Jag vill också lyssna! Det är dags för ett par pIP snart.
Om det är någon annan som ska handla så kanske man kan dela på en tur till Stockholm framöver?

"Placera bra citat här"
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/12/14 :  15:51:01  Show Profile Send RODA a Private Message
Tjeien var snygg!

Flera bilder? (av høgtalaren självklart....)

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/12/14 :  21:57:24  Show Profile Send jari a Private Message
Här kommer några bilder på piParna.

Först en bild på skarven






Och här kommer också en bild på HiFi-katten

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2004/12/15 :  00:42:56  Show Profile Send mag a Private Message
Snygga blir nog rå mdf nästa gång jag köper ett par piP.......mina är ju i syndigt svart som Ingvar fyndigt skerv

quote:
Tjeien var snygg!

Flera bilder? (av høgtalaren självklart....)


Klicka på länken vid foto nedan så finns det på både och.......


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/12/15 :  08:23:53  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Blev riktigt snyggt!
Det ljusa skinnet framhävde elementen snyggt,det hade varit kul och se en helhets bild över ditt system

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:06:49  Show Profile Send RODA a Private Message
Klickade på linken.........
Åhhh va vacker!!!

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:10:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Söt katt =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000