HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare vs Primare (ny följdfråga sida 2)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/13 :  14:11:48  Show Profile Send Blue a Private Message
whiskyman: Jodå, A30.1 är en kanonbra stärkare som säkert funkar tll de flesta högtalare. Men har man högtalare med så avgrundsdjupt låg känslighet som 82 dB bör man nog titta på något med minst dubbelt upp i effekt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/12/13 :  15:22:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo visst, men frågan var ju vilken av de två förstärkarna A30.1 eller I20 man skulle välja, och i det valet så är det åtminstone i mina ögon inte särskilt svårt, att då blanda in en annan förstärkare än vad frågan gällde tycker jag blir lite fel.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/12/13 15:26:18
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/13 :  16:29:24  Show Profile Send knoxville a Private Message
whiskyman: du har nog helt rätt att A30.1 är en blivande klassiker. Och du svarade mycket riktigt på topicen. Det var ju det jag frågade, men Blue har nog rätt i att jag behöver något starkare för de trögdrivna högtalarna, tyvärr.

Just nu lutar det faktiskt åt ett NAD slutsteg på 2x150 watt och grym dynamisk effekt. Det är nog minst denna effekt jag behöver för att få högtalarna att spela ut på riktigt.

Tack alla för era synpunkte

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/13 :  16:30:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
väljer du NAD får du kanske mer kraft men tyvärr nog också sämre ljud totalt...satsa på försteg/slutsteg från Primare istället

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/13 :  16:47:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo visst, men för- och slutsteg från Primare kostar nog ca 4 ggr pengarna för NAD-steget. Den tråkiga verkligheten liksom...

matte76: Oj, har du bytt högtalare nu?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/13 :  18:15:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
sant Blue..nej, har ej bytt än, men verkar ha hittat en köpare, så går över till Audiovector om jag får sålt mina Dynaudio.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/12/13 :  19:19:28  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Om du ska köra nadslutsteg så får du vara noggrann med vad du använder för försteg. Kör ett Nad 218 slutsteg till min Primare SP31.7 i väntan på att få tag på ett primaresteg. I denna konfigurationen låter det riktigt bra men då jag en gång i tiden körde ett Nad 114 försteg så lät det fruktansvärt dåligt.. Då var det effekten som hägrade men nu vet jag att det inte har alls så stor betydelse att det ska få gå före övriga kvaliteter som slutsteget kan ha.. Well, detta var bara en bisak, sensmoralen var som sagt att Nad-slutstegen kan låta bra, men de måste kombineras noggrannt! =)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/13 :  20:37:52  Show Profile Send knoxville a Private Message
Självklart hade jag hellre köpt primare för och slutsteg, men det är inte realistiskt. Jag är student och har helt enkelt inte råd. Jag tänkte köpa NAD C270 tillsammans med försteget C162. Läs rescension av denna kombo här:

http://www.nadelectronics.com/reviews/C162-272-0504_framset.htm

Det borde ju bli MER välljud än vad jag har med min gamla NAD C350!! Föregångaren till slutsteget heter C270 och har fått mycket gott omdöme av såväl What-hifi (5 stjärnor) som Grammophone. Fast bägge är ju engelska tidningar, så man får väl ta det med en nypa salt.

Visst, Primare ger nog mer välljud, men mindre effekt och priset blir många gånger dyrare. Primare får jag köpa när man är färdig civilingenjör

Skriv gärna vad ni tycker om NAD försteg 160 och 162. Vad är det för skillnad??

mvh
Erik


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/12/14 :  09:01:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej knoxville. Var pluggar du och inom vilken inriktning kommer du att bli civilingenjör?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/14 :  10:56:10  Show Profile Send knoxville a Private Message
Whiskyman: Jag pluggar i Luleå av alla ställen. Läser ett program som heter Teknisk Design (tidigare hette det ergonomisk design...) Det liknar "Maskin" rätt så mycket men är lite mer design och ergonomi.

Jag har ännu inte inriktat mig (går i tvåan), men det blir nog produktion eller industriell design. Helst skulle jag vilja läsa inriktning mot akustik, men vet inte om det går. Dock läser jag lite akustikkurser som är väldigt intressanta och lärorika.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/19 :  01:33:37  Show Profile Send knoxville a Private Message
Liten fråga angående Primare A30.1

Har den uppgraderas under åren?? isåfall vad??

Skall man köpa en som är 1 år och betala 500-1000kr mer eller satsa på en 2-3 år gammal och tjäna in lite pengar??

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/19 :  08:51:50  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kan bara rekommendera TacT's nya "digitala" integrerade förstärkare för 14900 SEK.

Spelar skjortan av många andra köpeförstärkare vill jag mena!!!
PROVLYSSNING är ett måste i mitt tycke!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/12/19 :  09:25:57  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Liten fråga angående Primare A30.1

Har den uppgraderas under åren?? isåfall vad??



Ställde faktiskt samma fråga själv till en Primareåterförsäljare. Svaret var att självklart har 30.1 förändrats sedan produktionsstarten, men förändringarna har inte föranlett en ändring av produktnamnet (mkII etc.) Det kan ju tolkas som att förändringarna har inte varit av det större slaget. Jag skulle tro att det ljudmässigt är mycket små skillnader.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/19 :  10:31:55  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag skall till hifiklubben i sundsvall på tisdag och dema NAD, Thule och TacT. Skall bli mycket intressant. Eventuellt kan man ju köpa slutsteget för ca 10'

poe: tråkigt att de inte kunde specificera exakt vad som är ändrat...men det är säkert som du säger små förändringar.

mvh

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/12/20 :  10:49:54  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
hvorfor maser dere om disse 82bd kjennslighet uten å snakke om impedansen? det er jo ikke nødvendigvis så ille med 82 db kjennslighet så lenge impedansen holder seg snilt og pent. Er det noen som vet hvor langt ned den dropper? under 4 db?
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/12/20 :  10:50:14  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
mener seff 4 ohm
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/20 :  12:35:04  Show Profile Send Blue a Private Message
I annan tråd har nyligen diskuterats detta med hur viktig impedansen är när det gäller hur "lättdrivna" högtalare är. Av dom, av allt att döma, tekniskt mycket kunniga debattörerna att döma, så är detta ytterligare ett uppblåst hifi-ämne. Kurvor som dippar på 4 ohm eller till och med några decimaler därunder är inget verkligt problem för de flesta moderna förstärkare. Någon övermänsklig strömstyrka är inte nödvändig.

Så, kvar har vi då känsligheten. Den däremot, kan utgöra problem, helt enkelt för att låg känslighet kräver mycket effekt (särskilt om man vill kunna spela riktigt högt och/eller har stort lyssningsrum). 82 dB borde vara riktigt struligt. Men eftersom någon säger att dessa HLFS-1 funkar fint med en NAD-stärkare på 60W så undrar man ju om siffran verkligen stämmer...

Finns kanske andra med andra åsikter kring impedans och känslighet? Vore intressant att höra!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/20 :  13:36:03  Show Profile Send knoxville a Private Message
Det är jag som säger att den har 82 dB i känslighet (enligt mätningar i ett mycket seriöst ekofritt labb), dock kan det ju vara som någon påpekade att känsligheten är några dB högre i ett vanligt rum.

Det är också jag som tycker HFLS-1 drivs bra av mina 60 NAD Watt. Dock lämnar den 135 dynamiska 8 ohms watt, så det hjälper väl till lite kan jag tänka.

HFLS-1 har följande impedans:


Den går alltså aldrig lägre än 5-6 ohm.

Mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000