HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny matta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/06 :  21:26:59  Show Profile Send mag a Private Message
Nu har man uppgraderat lyssnings rummet med en ny matta på 350x250cm ska eventuellt följa pekkas linje och lägga helteckningsmatta under för att få bättre dämpning. Mattan är en wilton (blir så dyrt annars)

Har inte lyssnat seriöst än så jag vet ej hur mycket det ger, blir i vart fall svårt att blind testa .

Uppgraderingen kan ändock rekomenderas starkt då sambon är överlycklig .

mvh

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/06 :  21:41:37  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag instämmer, det är svårt att blindtesta, men å andra sidan får man vara närmast döv för att inte uppfatta skillnaden mellan ett dåligt och ett väl dämpat golv. Det räcker med att tala eller klappa i händerna. Riktigt tjock heltäckningsmatta kostar förvisso en del (även apfula mintgröna spillbitar - jag betalade 2000 kr för min 370 x 205 cm stora bit), men den förbättring de medför kan inte fås på något annat sätt. Kul också att din sambo blev glad - jag har själv erfarenheten att mjuka, gosiga mattor går hem hos det täcka könet.
Mvh

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/06 :  21:50:29  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Jag delar helt Pekkas synpunkt ang. mattor.
Jag testade vid tillfälle att ta bort mina två hyfsat tjocka orientmattor (200*140cm/st). Skillnaden blev stor.
Skillnaden är väsentligt större än om jag byter DAC tex.
Om två snygga mattor kostar 8 papp anser jag det vara ett fynd jämfört med kablar för femställiga belopp vars inverkan går att diskutera....

mvh\Joe





Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:22:01  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Skillnaden är väsentligt större än om jag byter DAC tex.



Det får man hoppas

betalade 1000 pix så det fär man väl kalla billigt, ska kolla heltäckningsmatta så småningom.

quote:
Kul också att din sambo blev glad - jag har själv erfarenheten att mjuka, gosiga mattor går hem hos det täcka könet.



Hon fick välja mattan, gissa om jag blev glad när hon gillade den största mest

Slänger upp en bild i morgon.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:24:28  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det är väl bara att ha bindel och låta någon rulla ihop mattan åt sig med lite störljud så att man inte hör vad han gör. Inte för att jag tycker att det är nödvändigt men svårt är det nog inte om man vill.

Men för att återgå till den egentliga frågan. En mattta kan göra mycket för rummet. Jag har själve en hyffsat stor matta men ska också skaffa heltäckande vad det lider. Kablar, cdspelare, förstärkare och annat i all ära men rummet ger väldigt stora förändringar av ljudet. Man kan mota stående vågor(kanske inte just med en matta så mycket) reflexer av klappeko-typ eller tidiga varianter och efterklangens utklingenstider med mera i det rum man befinner sig i.

Kul att det går framåt mag med ditt lyssningsrum. Jag själv har problem med mitt men försök till lösning är på väg.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:33:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag vill juh ha en cicalmatta, och den kostar upp till 550m2

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/07 :  00:03:50  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Det är väl bara att ha bindel och låta någon rulla ihop mattan åt sig med lite störljud så att man inte hör vad han gör. Inte för att jag tycker att det är nödvändigt men svårt är det nog inte om man vill.



Nja kanske inte så lätt då två soffor samt lyssnings fotöljen står på den samt ett soffbord modell tungt Mellan lyssningsfotölj och högtalare finns ingen synlig parkett alls Rummet är 360x670 och mattan 250x350 så det är bara ca 55cm på vardera sidan om mattan kvar där står det en soffa på ena sida och en bokhylla(eller snarare krimskrams hylla) på andra.

Gardiner är på gång också väldigt snart hoppas jag, har i vart fall avsatt 2000 för det.

quote:
jag vill juh ha en cicalmatta, och den kostar upp till 550m2


Tänk på den som en del i annläggningen (en av dom viktigare dessutom), då blir det genast billigt

Blir en lyssnings session hos mig så fort jag fått upp gardinerna samt tagit mig igenom den här tenta perioden dvs nån gång efter den 17:e, förhoppningsvis har jag ett par nya högtalare då också

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/07 :  00:26:30  Show Profile Send yalpa a Private Message
skönt med matta...jag har åxå hela rummet fullt med dem...nåja 3st. varav en i "hallen" om man nu har nåt sånt i ett studentrum

Nåt som däremot gör jävulsk skillnad är att dra för gardinerna. Jag har högtalarna på "fönsterväggen" och har riktigt tjocka gardiner. Ljudet blir otroligt mycket bättre när dessa dras för. Snart ska även två skumgummi-bäddmadrasser upp bakom högtalarna, då blir det väldämpat på den väggen iaf. Värre med sidoväggar, men det ska jag lösa på nåt annat sätt.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/07 :  00:32:51  Show Profile Send mag a Private Message
Jag har ochså högtalarna mot en "fönstervägg" men dubbla gardiner ska det bli så småningom.

Och dämppaneler en bit in på väggarna och..........

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/07 :  01:04:31  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
mag, du får väl sätta upp en travers i taket och lyfta grejerna med rep och ett gäng stark-karlar. Det är väl inte så svårt.

Mina står också mot en fönstervägg med absorbenter på väggarna bakom. Gardiner har jag bara en av.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:36:01  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Gardiner har jag bara en av.



Fuska inte nu du vet vad Johan säger


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:23:14  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Fuska inte nu du vet vad Johan säger


Jag får sy på lite gullfiber på gardinerna nån kväll.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/08 :  00:57:49  Show Profile Send mag a Private Message
Ja det kan va nått, kan bli lite iriterat i stupen och klia lite dock .

Har just lyssnat lite seriöst och tror att det är den näst bästa investeringen per krona räknat än så länge, högtalarna är nr 1 (betalade bara 1900 för dom).

Främst verkar jag fått ett klarare ljud samt bättre sterioperspektiv, kan klart rekomendera denna prisvärda uppgradering . Mina Raunor sjunger som aldrig förr, fick den härliga känslan av fullkomlighet nyss kan det verkligen bli bättre (Shofie Zelmani-Time to kill var skivan), klart det kan men känslan är go

Får se om det blir ett par nya högtalare och gardiner i helgen, jakten* fortsätter och kommer säkerligen göra det bra länge till

* på välljudet, avses naturligtvis

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/08 :  01:43:49  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
För mycket liv i rummet ger sämre upplösning. Inte så konstigt eftersom det i princip blir störljud när det är för mycket.

För den slarvige kan jag rekomendera att ha stökigt. Det kan ge fint resultat för ljudet.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Steve
Member

261 Posts

Posted - 2002/10/08 :  08:13:42  Show Profile Send Steve a Private Message
För den slarvige kan jag rekomendera att ha stökigt. Det kan ge fint resultat för ljudet.

Då har jag det klart då
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000