HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rengöring vinylskivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/12/10 :  18:45:50  Show Profile Send skalet100 a Private Message
har köpt på mig lite gamla beggade vinylskivor
men många av dom är väldigt flottiga, är dte bara
att torka rent dom med en fuktad trasa eller ??

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/12/10 :  21:49:27  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Nej!

För att få bra resultat måste de vakuumtvättas.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/12/10 :  22:59:23  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Vacuumtvätt är givetvis det idealiska, men man kan få ett hyggligt resultat med ljummet vatten och diskmedel i diskbaljan också. Använd en mjuk svamp eller en mjuk målarpensel , tvätta längs med spåren. Viktigt är att skölja noga efteråt, helst bör man skölja sista gångerna med destillerat vatten för att undvika kalkavlagringar i spåren när sköljvattnet torkar.

Tycker att tvättade skivor , oavsett om de är vacuumtvättade eller "handtvättade", har en tendens att bli knastriga igen efter ett tag. Det bästa är att ta väl hand om sina skivor så de inte behöver tvättas. Men köper man begagnat så blir man ju tvungen ibland.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/12/11 :  20:47:27  Show Profile Send Neon Park a Private Message
I vintras så köpte jag en Clearaudio skivtvätt och den fungerar strålande kan verkligen rekomenderas men det förutsätter att man har ganska många LP.
Mvh
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/12/12 :  11:31:35  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Jag har provat med vatten en gång för länge sedan och det totalförstörde skivan. Enormt med knaster pga. kalkavlagringar.. :-( VPI's skivtvätt rekommenteras. Kostar ca 5000:- men väl värt sitt pris, speciellt om du kan hitta en polare att dela den med. :-)

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/12/12 :  14:54:00  Show Profile Send Babar a Private Message
Använd aldrig kranvatten - det är ju ingen mening med att tvätta bort smuts och samtidigt lägga till kalkavlagringar. Endast destillerat vatten.
Kolla på www.svalander.se - där finns en del info.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/12/12 :  19:28:06  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
När det gäller rengöring så är en mix av 30% isopropanol i destillerat vatten bra. Den bör mixas med några droppar Kodak PhotoFlo. Jag har också hört att ickejoniska detergenter fungerar bra enligt vissa men inte enligt andra (ex Triton X-100, NP40 (numera CA630)). Rent vatten fungerar inte varken under tvätt eller sköljning, det kommer inte ner i skivspåren pga ytspänningen. Joniska detergenter kan, efter vad jag hört, reagera med vinylens laddade yta och bilda permanenta eller svårbortagna rester, speciellt efter spelning (jmfr statiskt elektricitet som drar till sig damm). Icke-joniska detergenter är i alla fall de mildaste. De måste dock blandas mycket väl innan de används (svårlösta, ex Triton X-100). Dessa kan köpas hos kemikalieföretag, ex SIGMA.

Smutsen löses inte alltid av sig själv utan man måste göra en lätt skrubb för att få loss allt. När smutsen sedan är i lösning måste den snabbt bort från ytan, helst då med en vakuumsug. Den bästa tvätten efter vad jag hört är den som Svalander säljer, med en unik lösning för att suga upp vätskan.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/12/12 :  23:17:13  Show Profile Send aplodon a Private Message
Vanligt vatten med lite diskmedel borde fungera bra. Diskmedel minskar ytspänningen.
Kalkavlagringar är bara problem i områden med hårt, kalkrikt vatten. Kommunen kan upplysa om hårdhetsgraden i vattnet (om ni inte har egen brunn, förstås).
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/12/13 :  04:42:06  Show Profile Send skalet100 a Private Message
om jag köper destilerat vatten och gör rent med en mjuk trasa eller svamp... borde resultatet inte bli sämre iaf eller? om jag fattat detta rätt
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/12/13 :  13:03:44  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Prova först med en skiva du inte är rädd om. Lyssna först på skivan innan och sedan efter. Jag har tidigare provat att tvätta med dest vatten etc och med resultatet att skivan blivit otroligt mycket mer knastrig. Med vakuum så fungerar det dock.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/12/13 :  14:03:54  Show Profile Send mace a Private Message
Yes/Fairy skall innehålla mycket salt som förtjockningsmedel & vattenmjukgörare Det är nog bra att skölja väääl så nålen slipper hoppa på saltkristallerna

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000