HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nån som kan förklara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/09 :  21:39:01  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså antingen är jag för trött...lr så funkar inte winisd för mig som det ska göra...lr så är det bara som det är

har funderat lite på att bygga dessa små högtalare

http://audioclone.free.fr/SA2K.JPG

den är då på 9L med en basport som mäter 13*5.5cm dvs en avstämmning på ungeför 67hz...fast när jag simulerar så får jag en peak på ca 7db kring 70hz?

om jag däremot simulerar samma låda fast sluten så är -3db ca 68hz dvs samma som den portade fast utan den där peaken kring 70hz...

nån som kan förklara varför man inte ska bygga en sluten istället å bara köra med samma filter?

ja just det en till fråga ang baffeln...den där är byggd med 22mm mdf och är 19.5cm bred? om man bygger med mdf 19mm så kan man utan problem göra baffeln 16cm å ändå "rymms" elementet...skulle det vara en fördel att göra baffeln smalare eller finns det en anledning att den är bredare?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:15:11  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Vänd på basrörets parametrar.
Alltså 5.5 i diameter och 13 djup.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/12/09 22:15:39
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:26:48  Show Profile Send Haakan a Private Message
självklart var det så jag menade i första inlägget...alla siffor stämmer men det simulerar värdelöst

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000