HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 delning...???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2004/12/09 :  12:53:39  Show Profile Send bjurta a Private Message
Hej! hur vet jag vilken spole jag ska ha till mina element?
om jag vet hur jag vill att delningen ska se ut. hur vet jag då vilken
längd och tjocklek jag ska ha på spolen? jag har tagit reda på hur jag ska koppla spolen och kondensatorn och ev. motstånd(som inte behövs i mitt fall). men jag har lääääst och läääst, letat och letat,
men jag kan inte hitta någonting som säger hur spolen ska se ut. Frågan är altså: hur vet man vart en spole delar???

björn ohlsson

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/12/09 :  13:48:09  Show Profile Send Lash a Private Message
Ska du räkna ut vilken värde spolen till filtret ska ha, eller ska du göra en spole?
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2004/12/09 :  15:58:39  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag hade tänkt att göra en spole. och ta reda på vilka värden spolen ska ha. så att det blir rätt delning. jag köpte ett filter förut, som någon på hifikit rekomenderade till mina element. men det visade sig att det inte blev bra alls. så jag bestämmde mig för att göra ett eget filter. då jag tänkte göra spolen själv. och köpa en kondensator som passar. när det gäller kondensatorn så vet jag inte heller hur jag vet vilken sådan jag ska ha.

björn ohlsson
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:05:16  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
tror nästan att alla formler du behöver finns en bit ner på den här sidan, om du vill ha 12db filter vilket jag tolkar dig som... räkna inte med ett ultimat filter men förmodligen mycket bättre än det färdiga.

tyvärr är lite bilder trasiga men dom ska finnas om du laddar hem filen...
http://www.cyd.liu.se/users/~stejo780/euphony/Projekt%20Euphony.htm

Mvh


| Hemsidan |
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000