| Author |
Topic  |
|
|
Didde
Member
   
145 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 19:22:41
|
Jag har en liten fråga angående diskanter.
Undrar vad det är för skillnad på "vanliga" diskander och bildiskanter? Är det bara att bildiskanterna är lite mindre för att de ska ta mindre plats, eller finns det även någon ljudmässig skillnad mellan dem?
Thomas
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 19:51:43
|
vad i hela..!! vad är en bilddiskant? har aldrig hört talas om en!
:) |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Didde
Member
   
145 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 20:03:37
|
Jo det är ju en sådan som är lite mindre oftast med en neodymmagnet.Det är en starkare magnet...men eftersom den är mindre så blir effekten ofta densamma som vanliga hifidiskanter. Dom finns ju överallt där du kan köpa bil-kit oftast 2-vägs.
Thomas
|
"De e bara å spackla"
|
 |
|
|
n/a
deleted
    
1623 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 20:32:24
|
Hej! ( Här kommer Pogo(bild)PedA*gog till undsättning!! ;)
Ex som dessa,   -Focal-(bil)diskanter, båda med en diameter på 5cm.
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/10/06 20:35:19 |
 |
|
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 20:42:17
|
De var fina A*!
För att svar på Diddes fråga så kan man inte säga vad som entydigt skiljer en bildiskant mot en 'normal'. Det finns 'normala' som har neodymmagneter och det finns de utan. Både Vifa, S-S och Morel har diskaner med det magnetmaterialet för hemmabruk. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Didde
Member
   
145 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 21:44:54
|
Men jag undrar bara varför man aldrig ser hifidiskanter i bil byggen..utan det är alltid bildiskanterna. Passar de bättre i bilar eller varför väljer man alltid dom?
Hifidiskant
Bildiskant |
"De e bara å spackla"
|
 |
|
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 22:00:48
|
Jag tror, som Nagref antyder, att det inte är så stor skillnad mellan dom två typerna. Klart att det är en fördel med hög verkningsgrad i en bil eftersom elementet ska överrösta diverse andra ljud men i övrigt är det väl inte mycket som borde skilja. Det finns säkert bildiskanter som skulle passa alla tiders i ett Hifisystem och tvärs om. Att man inte ser så mycket av "utbyte" beror nog mer på vana eller ovana att handla det man tror borde fungera bäst. En diskant är en diskat osv... |
 |
|
|
Didde
Member
   
145 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 22:04:29
|
Nja, men om du säger att det kan va på det sättet att det är samma diskant fast i en ny skepnad så tar jag det som ett svar.
Förstår fortfarande inte varför man aldrig ser de "större" diskanterna i bilbyggen. Kanske för att de är lite mer otympliga att installera. Vem vet.
Men tack för svaret
Mvh D
|
"De e bara å spackla"
|
 |
|
|
Uffe
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 22:16:25
|
Inte för jag har någon större kunskap i ämnet, men det är ju lite annan miljö i en bil. Tycker att en bildiskant och även andra bilhögtalare borde vara konstrurerade för att tåla fukt, vibrationer och annat som skiljer mot en varm o gosig miljö i vardasrummet.
mvh uffe |
- Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet - |
 |
|
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 10:31:04
|
| Miljön kan vara en orsak. Men också impedansen hos elementen. I en bil där man tidigare har begränsad utspänning från förstärkarna så gjorde man högtalarna lågohmiga för att få upp verkningsgraden. I hemma miljö kan det vara lämpligare att ha lite högre impedanser hos elementen då det ger snällare arbetsförhållanden hos förstärkarna. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 10:56:24
|
Nagref
Bra inlägg. |
 |
|
|
Simba
Member
    
308 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 11:10:39
|
quote: Originally posted by Didde
Nja, men om du säger att det kan va på det sättet att det är samma diskant fast i en ny skepnad så tar jag det som ett svar.
Förstår fortfarande inte varför man aldrig ser de "större" diskanterna i bilbyggen. Kanske för att de är lite mer otympliga att installera. Vem vet.
Men tack för svaret
Mvh D
Vel... Tror det hele henger sammen med at høyttalerfirmane ønsker å selge sine produkter. Ikke alle biler har plass til en stor diskant. En liten kan de fleste få plass til.
Når dette er sagt så tåler de fleste diskanter bilbruk. Noen elementer har alikevel oppheng som kan fryse, dette vil påvirke elementets data så lenge elementet er kaldt, men vil komme tilbake til utgangspunktet når temperaturen er over frysepunktet..
Ellers er det faktisk slik at mange bildiskanter faktisk har impedans på f.eks 6 ohm. Man kan i tillegg finne hifi elementer med impedans på 4 ohm. |
Edited by - Simba on 2002/10/07 11:19:28 |
 |
|
|
frez
Member
   
187 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 13:02:40
|
Diskanter för hemmabruk har ju en fronplatta som i många fall är optimerad för att ge ett önskat spridningsmönster och frekvenssvar, tex scanspeak revelator, seas excel mfl.
/Frez |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
 |
|
|
Simba
Member
    
308 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 13:09:49
|
quote: Originally posted by frez
Diskanter för hemmabruk har ju en fronplatta som i många fall är optimerad för att ge ett önskat spridningsmönster och frekvenssvar, tex scanspeak revelator, seas excel mfl.
/Frez
Det hele dreier seg nok om prioritering. Ingen tvil om at en bildiskant spiller best i en optimal baffel. I en bil er det selvsagt også gunstig med en optimal baffel, men hva hjelper det om man ikke får montert det??!!
En liten diskant er enkel å plassere i en bil, en stor er vanskelig. Tror det hele er så enkelt som det. |
 |
|
| |
Topic  |
|