Inom träindustri talar man om 32-delning. Vilket innebär att när man måttsätter någon så utgår man alltid från 32mm som en standard. Exemplevis vid borrning av handtag på en kökslucka, där avståndet mellan borrhålen uppgår till ex-vis 96 eller 128mm. Med andra ord jämt delbart med 32.
Hur är det inom elektronik, finns det något liknande standardmått här? Om jag gissar på 2.55mm, är jag då någorlunda rätt ute, eller?
Jag är inte så alldeles säker på begreppet själv men i det PCB program som jag använder står det i alla fall mil. Om man slår mellan mil och mm så ser man vad det motsvarar. Det kan kanske betyda milli-inches eller nåt.
Det låter logiskt och det var något sådant som min lärare på AMU sa också när jag gick eltele och satt och cadade i ultiboard tror jag det hette. i skolans verision var alla mått i mil och nyare verisioner skulle även ha millimeter enligt läraren. detta var nån gång 92-93.
Jag tror inte att det har med fot att göra, jag vet bara att maskiner som man använder för att tappa ihop t.ex. skåpstommar med har ett centrumavstånd på 32 mm mellan borrarna. Det har säkert med maskinkonstruktionen att göra, chuckarna som håller borrarna kan inte sitta för nära varandra.