HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Finns det någon bra guide för att löda ytmonterat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/12/09 :  13:44:41  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag har för mig att det har skrivits endel om det här, men sökmotorn verkar ha fått punktering eller nått. Det är en 28 pin (soic) jag ska löda, och jag har bara en vanlig spetsig lödspets.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/09 :  13:56:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
P-A, var är du?

Kanske denna:
http://members.lycos.nl/anthonyvh/index.php?page=smd
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/12/09 :  14:40:19  Show Profile Send Lash a Private Message
VIlken temperatur bör man ha när man löder sådan här små kretsar?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/12/09 :  15:27:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag är här!

Temp: 300-370 grader

Lödkolv med temp reglering, spets, 1-1,3 mm (liten allstå), kolla länken nedan.

Bra pincett, mycket viktigt!

60/40 tenn 0,7 mm eller tunnare

Det är allt!

Krets med 0.5-0.63 mm mellan benen kräver koncentration men 1.27 mm är lätt som en plätt.

Här har du grejerna jag använder.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/jsr01/startsida_jsr01.html#Anchor-Building-35882

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/12/09 15:33:10
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:13:02  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Helst ska man ju ha hetluft och flytande lödtenn... mina nerver skulle nog få fel om jag försökte löda nåt större projekt med lödkolv och tenntråd.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:43:13  Show Profile Send paradigm a Private Message
Ett annat bra knep, är att först löda ena sidan, värm alla benen och lägg på ganska rikligt med tenn och stryk därefter snabbt av överskottet med en fuktig svamp. Om kretsen ligger rätt, gör då likadant med den andra sidan.

Det hela går snabbt och lätt.

/Roland
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/12/10 :  08:01:58  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag lödde ben för ben, det gick också bra(först hörnen), åtminstonde där kopparbanan gick utanför kretsbenet så man kom åt att värma ordentligt. Det återstår och se om jag lyckades värma sönder kretsen(jag körde på 300C), hur stor är den risken?

Edited by - Lash on 2004/12/10 08:03:36
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/12/10 :  08:47:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det som är värmekänsligast är plastkondensatorer och lysdioder.

Att skicka på en stor blobba med tenn och sen stryka/blåsa bort det är inget för nybörjare. Det bör man ha tränat på.... och inte ens då är det en bra metod.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/12/10 :  09:09:09  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
FLUSS, varför tipsar ingen om FLUSSET? =) Lödar dito prylar rätt ofta (satten en QFP100 igår). Jag anväder en spetsig lödkolvsspets med bredden 0.4mm och tunnt lödtenn i klassen <0.7mm.

Ett lätt sätt de första gångerna är att lägga på lite lite lödtenn på några av hörnpaddarna. Placera komponenten rätt, var ruskigt nogrann. Värm själva padden så att tennet flyter ut. Komponenten sjunker nu ner i tennet och sitter fast. När hörnorna är fixerade så är det bara att sätta igang med alla andra benen.

Jag brukar försiktigt snabbt placera lödkolvsspetsen precis där padden och benet möts och sedan tillföra tennet på ovansidan av benet. Om allt är varmt flyter tennet ut och sugs in mellan benet och padden. Har man värmt dåligt flyter det ut på endast padden. Man får rätt snabbt en uppfattning om när det är bra.

Flusset då? Ja, det är räddaraen i nöden. Har man schabblat till det kan man bara ta bort det överflödiga lödtennet med lödfläta, på med lite fluss och börja om.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/12/10 :  18:15:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Flusset kan du glömma, finns tillräckligt i tennet och har man dribblat till det gäller det bara att få bort tennet.

Min metod Att fixera en mångbenad komponent det är precis så jag gör också.

Har man två lödkolvar så är det grymt smidigt att löda tvåpadskomponenter! Lägg fräscht tenn på båda paddarna. Placera komponenten med pincett grovt över lödstället. Värm med båda lödkolvarna samtidigt och för de horisontellt bortåt från paddarna. Då rätar komponenten in sig och det blir snyggt ock fint. Kan man låa upp en lödkolv till så är det kanon. När man löder 0805 komponenter och liknande så behöver lödkolvsspetsen inte vara så fin.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/12/10 18:17:06
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/12/10 :  18:21:52  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Spray-fluss är nästan overdelig om man gör egna kort. Lödbarheten blir avsevärt bättre och man får ett skydd mot oxidering. Jag lägger på ett lager på hela kortet. Men med "köpekort" eller förtännade paddar behövs inget fluss..

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000