HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om Bi-wiring samt lite annat.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/09 :  12:43:51  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Mina högtalare är utrustade med såkallad Bi-wiring. Blir det stor skillnad om man användersig av detta eller kör som vanligt?
Funderar också på om hur jag skall koppla ihop det på förstärkaren i så fall?
Jag undrar också om det rekomenderas att använda RCA kontakter (tror dom heter så) istället för att göra den gamla vanliga lösningen med att skala kabeln och klämma fast i fästanordningen på förstärkaren. Jag har en NAD T753 Hemmabioreceiver så det finns ju två möjligheter att koppa högtalarna bak på.

Rekomenderar ni att köra med subbas eller att ha bra fronthögtalare? Grannen lånade nämligen hem en subb men märkte ingen skillnad. Funderar nämligen på att köpa en ny subb för min gamla vill inte vara med riktigt längre, eller om jag skall skaffa bättre fronthögtalare.

Som ni märker är jag inte så haj på detta området men gillar att ha vettigt ljud hemma.

/Henrik

/Jug

Edited by - Juggernaut on 2004/12/09 13:30:28

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/12/09 :  14:24:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag kan svara när det gäller biwiring men det andra får de mer haj på bio svara på.

Vissa högtalare låter bättre med biwiring medans andra låter lika (eller t.om. sämre) bra (se min artikel om B&W 309). Om du har du en något enklare bioanläggning så är det bättre att lägga pengarna på annat. Lite akustikreglering ger oftast en faktor 10 större förbättring om du spenderar lika mycket pengar. Var dock inte rädd att pröva, det kanske funkar perfekt för dig men du skall nog inte lägga så mycket pengar på det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/09 :  14:46:21  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jag har ju ganska lite av budgethötalare, Yamaha NS-200 till front, NS-M515 satelit och en NS-C515 center. Tänkte dock sälja NS-200 och köpa några lite större, typ NS-515F. Försöker hålla mig till samma märke, dels för designen skall vara samma men även för att få samma impedance på samtliga högtalare. Fick rådet att hålla mig till samma av en som jobbar på HiFi klubben.

/Jug
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/12/09 :  15:01:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Istället för RCA menar du förmodligen banankontakt. Den stoppar du in i hålet i anslutningsplintens centrum. Personligen rekommenderar jag heldre spadar som ser ut som hästskor man skjuter in runt kopplingplintens centrum och sedan skruvar åt så sitter den fint.

I ett hembiosystem så hör en subwoofer naturligt hemma. Huruvida den hör hemma i ett stereosystem är en smaksak, men det ställs onekligen högre krav på subwoofern för att den ska hänga med musiken.

En bättre subwoofer går ned mot 20hz och bör helt klart höras när man kör film. Är det en sämre subwoofer som kanske inte får ned längre än säg 35hz i kombination med högtalare som presterar något dito så är det en i princip helt bortkastad investering.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/12/09 15:02:50
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/09 :  15:14:24  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Subben jag kollat på ligger på 20-160Hz och högtalarna på 40-50 000Hz. NS-200 som jag har nu ligger på 35-35.000 Hz. Jag lysnar mer på musik än jag ser på film så jag har lite svårt att bestämma mig. Kanske blir bättre att sattsa på en subbbas och behålla min NS-200.

Det är ju skit att man inte har mer pengar så man kunde köpa en anlägning för musik och en för hemmabio. :)

/Jug
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/12/09 :  16:14:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Personligen till musik skulle jag heldre föredra lite bättre högtalare och skippa subwoofern, än att lägga till en subwoofer som inte klarar måttet.

Om subwoofern inte klarar uppgiften märker du ju snabbt om du lånar hem och provar innan du bestämmer dig för att köpa ... eller ej.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/10 :  01:54:50  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Biwire blev sämre hos mig när jag provade det på min gamla B&W högtalare. Prova dig fram, det finns inget generellt svar att det blir bättre.

Det går utmärkt att mixa hemmabio och musik i samma anläggning. Men jag skulle nog titta på andra högtalare än Yamahas, de imponerar inget vidare på mig i allafall. Men deras receivers får alltid bra i test (de lite dyrare modellerna i allafall) och jag sitter nöjd med min Yamaha receiver, dock har jag separat slutsteg inkopplat.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/10 :  07:31:03  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Innan jag köpte mina Yamaha NS200 så läste jag ett test i en Brittisk tidning och där fick dom väldigt bra betyg. Jag skulle dock villja ha lite mer tryck idom. Till klassisk musik tycker jag dom funkar bra men inte rill rock och lite tyngre musik. Kanske svårt att hitta högtalare som inte är för dyra men som passar til all musik samt film.

/Jug
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/10 :  08:03:08  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ta en titt på Dynaudio 42, billig och bra högtalare. Men prova dem först där hemma om du vill köpa dem, de kräver en bra förstärkare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/10 :  09:14:56  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Dynaudio 42 är väl stativhögtalare, kanske funkar det också. Jag kanske har snöat in mig på golvhögtalare.

/Jug
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000