HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY-träff på Hi Fi Consult NYTT DATUM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/12/20 :  08:26:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag kan tänka mig en Fredag.

Fredagen innan, den 21:e?

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/12/20 :  09:52:48  Show Profile Send LJN a Private Message
Bäste Sladd: Du har mail från mig!


/Lennart
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/12/20 :  11:50:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej

Nä, inte på någon av de tre mailadresser jag använder.

hificonsult1@mac.com är den bästa

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

lanzen
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:18:48  Show Profile Send lanzen a Private Message
Är det bestämt något datum? Mycket trevligt initiativ som jag gärna bokar in i almanackan så fort som möjligt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:33:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är nog den 21a (på Fredag) som gäller fortfarande

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/19 :  00:06:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kolla in denna som ligger i vår kalender: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35925

Visst är det den 21'e som gäller.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/19 :  10:41:34  Show Profile Send Kmj a Private Message
fint, då skall mina vara inspelade om det finns intresse (och samåkning). Hade varit kul att se hur mkt kondingarna påverkar ljudet då jag inte hört andra än mina med audyn+. hfls-1 alltså.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/19 :  14:52:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ser nog ut som PAC tar med sig sina (tror det sitter Biltema komponenter i dem)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/19 :  15:42:36  Show Profile Send Kmj a Private Message
Zalve.
Ok, innebär det att det inte behövs ett par till eller att det blir att jämföra?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2005/01/21 :  14:41:15  Show Profile Send Martin B a Private Message
Varför anordnar en välkänd HIFI-butik diy-träff med självbyggare?

Är kanske avsikten att en gång för alla, visa diy-folket hur dåligt det lönar sig att själv försöka bygga sina egna högtalare, när man istället kan köpa ”bättre” kommersiellt tillverkade?

Syftet med tilltaget framgår inte riktigt tydligt och det gör mig lite misstänksam.

Kan det vara så att diy-folket börjar bli ett hot mot vissa etablerade hifi-butikers lönsamhet?

Seriösa försäljare av kvalitets-hifi skulle nog protestera mot att så skulle vara fallet, men misstanken har väckts och detta kanske borde klargöras.

Jämförelsen mellan hembygge och kommersiellt tillverkat är dessutom nästan omöjligt att rättvist utvärdera, då de flesta hembyggen oftast är konstruerade och anpassade till lyssningsrummet i den egna bostaden.

Att demonstrera ett sådant objekt i en HIFI-butik där varken rum eller miljö liknar det man normalt är van vid, ser jag som helt meningslöst.

En risk med en sådan demonstration kan också vara att ta bort en del av skaparglädjen och entusiasmen hos de självbyggare, som mot all förmodan, ändå skulle delta i spektaklet.

Jag skulle aldrig drömma om, att utsätta mig själv och mina ”fantastiska”, hembyggda ljudåtergivare, för något sådant.

Diy-folket och hifi-butikerna har alltid tillhört två helt naturligt skilda världar och så kommer det nog att förbli.

Mvh
Martin





Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/21 :  14:49:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag talar för mig själv: Som arbetande (ej typ fattig student) och entusiast/nörd stryk det som passar så kommer jag köpa att fi eller dyrfi för att koppla in tillsammans med mina DIY grejor. Jag har redan Martin Logan köpta från Hifi-Consult. Skälet till var de ordnar detta kan vara i Olles anda: Det är rätt och slätt kul och kostar lite. Och/eller locka fler presumptiva kunder. Jag bryr mig inte om motivet och jag tror att huvudanledningen är den första med ett stänk av den andra.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:30:37  Show Profile Send Fimax a Private Message
lönar det sig att DIY:a ???

Om jag räknar in alla nödvändiga verktyg, material och framför allt alla nedlagda timmar (som man skulle kunnat jobbat istället), skulle det ha varit betydligt billigare att köpa färdigt.

Men det är inte grejen, grejen är att man har KUL och känner skaparglädje. Det känner jag iallafall...

Skulle gärna jämföra dessa med andras och träffa likasinnade, om mina skulle låta kasst i jämförelse med andra, tja... Då blir det till att förbättra...

/filip




Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:52:05  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag håller helt med PerAnders. Hur många DIY:are har byggt både CD-spelare, förförstärkare, slutsteg, DAC, högtalare, subwoofer, sateliter och center och lite till?
Inte så många. Jag tror att många av oss köper en del och bygger en del, så visst finns det möjligheter för ett företag att få fler kunder genom att få dit DIY folk. Dessutom är DIY folk oftast väldigt kunniga, och seriösa företag som säljer bra saker brukar inte ha något emot att det kommer kunniga kunder.
Att det sedan finns lite extra bonus, som att man kan träffa andra DIY:are, lyssna på varandras grejor, utbyta idéer, fika tillsammans gör ju saker bättre. Dessutom har det nämnts att det kan gå att få mäta upp DIY högtalare med riktiga mätgrejor, och det är nog många (t.ex. jag) som saknar.
Jag tror att det kan ge minst lika mycket som en lyssningsträff för bara DIY:are.

Nu kunde jag tyvärr inte denna gången, men attans vad det grämer mig att jag inte kunde komma...

Fimax, du får ju inte räkna in verktyg och tid i DIY, hur skulle jag då kunna motivera att det är min enda hobby som jag "tjänar pengar på". Precis på samma sätt som man "tjänar" pengar när man handlar på REA...
Fast egentligen så ligger det ju en hobbys natur, det skall ta tid och det får kosta pengar. Huvudsaken är att man har kul.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:54:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag har byggt "CD-spelare, förförstärkare, slutsteg, DAC, högtalare, subwoofer, sateliter och center och lite till?". Allihopa faktiskt. Allt är dock inte i drift i samma anläggning.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:23:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Varför anordnar en välkänd HIFI-butik diy-träff med självbyggare?

Är kanske avsikten att en gång för alla, visa diy-folket hur dåligt det lönar sig att själv försöka bygga sina egna högtalare, när man istället kan köpa ”bättre” kommersiellt tillverkade?



Tror det är ett FÅTAL som håller på med DIY för att det skall vara lönsamt. Handlar nog mer om intresse.

quote:

Syftet med tilltaget framgår inte riktigt tydligt och det gör mig lite misstänksam.



Misstänksam kan man ju alltid fråga. Vi kan ju höra i morn, med de som var där,,, Om sladd hade krav på att alla som kom dit, att de skulle handla

quote:

Kan det vara så att diy-folket börjar bli ett hot mot vissa etablerade hifi-butikers lönsamhet?

Seriösa försäljare av kvalitets-hifi skulle nog protestera mot att så skulle vara fallet, men misstanken har väckts och detta kanske borde klargöras.


DIY folket är nog en sån liten del, så att det nog inte är ett hot som hifi-butiker som säljer HIGH-END.
Ytterst få DIYfolk sysslar med CD och DAC. Högtalare och förstärkare är nog vanligast. Vilket innebär att källor måste DIY köpa.

quote:

Jämförelsen mellan hembygge och kommersiellt tillverkat är dessutom nästan omöjligt att rättvist utvärdera, då de flesta hembyggen oftast är konstruerade och anpassade till lyssningsrummet i den egna bostaden.


VA ?!? Jämförelsen är väl hur det låter. Oavsett var det är konstruerat.
HUR många gör en EGEN konstruktion ? Dvs INTE bygger en HFLS1a, som redan är framtagen!?

quote:

Att demonstrera ett sådant objekt i en HIFI-butik där varken rum eller miljö liknar det man normalt är van vid, ser jag som helt meningslöst.

En risk med en sådan demonstration kan också vara att ta bort en del av skaparglädjen och entusiasmen hos de självbyggare, som mot all förmodan, ändå skulle delta i spektaklet.


Om du är där/hade varit där... SÅ hade du kunnat få hära HFLS1 spela skjortan ab QRS Luna tex. Där Luna är den dyrare av dem.

quote:

Jag skulle aldrig drömma om, att utsätta mig själv och mina ”fantastiska”, hembyggda ljudåtergivare, för något sådant.

Diy-folket och hifi-butikerna har alltid tillhört två helt naturligt skilda världar och så kommer det nog att förbli.

Mvh
Martin

Visst kan man vara nöjd med det man har gjort, men jämför du inte med nåt annat, hur skall du då kunna förbättra dina byggen !? Eller har du byggt världens bästa DIY "hemma hos dig" ?

Slutligen:
Visst finns det en eftertanke hos sladd. Du kanske han få veta hur bra din högtalare tex låter med en bättre/dyr kabel, som du aldrig skulle ha testat!?
Eller Hur samma högtalare låter driven av ett KRAFTFULLT slutsteg som man INTE har råd att köpa.

De konstruktörer som bygger högtalare,,, hur tror du se började !?
Som Färdigutvecklade Proffs ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/01/21 :  18:20:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Martin B, lite väl konspiratoriskt

DIY är en hobby, och en hobby "ska" kosta pengar, hade jag istället för att köpa en massa MDF-skivor, element och filter komponenter lagt alla de pengar på hög, då hade jag nog kunnat gå till HIFI-klubben och köpa ett par B&W 802, då hade jag haft det roligt i ett par timmar, nu har jag haft det ännu roligare i minst tio år.

Det är ett väldigt bra initiativ som Sladd har gjort, han får säkert sälja något, även till en DIY:are, men fram för allt får en massa
hifi-intresserade träffas, och det om inget annat främjar utvecklingen.

Hade det inte varit 40-50 mil till kvällens övningar hade jag kommit dragandes med mina senaste alster, som är sååå fruktansvärt bra

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/01/21 :  19:36:18  Show Profile Send Guru a Private Message
Har ingen lite bilder o visa upp snart..
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:03:17  Show Profile Send U1 a Private Message
Tror inte vi är ett hot mod hifi industrin. High Fidelity har i princip slutat med byggförslag eftersom det inte finns så många intresserade.

Jag bygger inte för att spara pengar, jag gör det för att det är kul. Jag tror inte att något jag konstruerat skulle ha en chans mot köpe grejer.

Vi borde istället vara ytterst tacksamma för Hi Fi Consults inbjudan.

/Johan
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:13:37  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har hört anläggningar som låtit illa.
Jag har hört anläggningar som låtit bra.

-Både billiga och dyra, både kommersiella och DIY. Jag propagerar inte för att billig DIY alltid låter bättre än dyr kommersiell. Jag säger inte heller att det är omöjligt.

Jag vågar däremot påstå att kunskap är viktigare än pengar, när en välljudande anläggning skall knåpas ihop. Oavsett om det handlar om kunskap om elementkombination och kretsdesign hos DIY:aren, eller om det gäller vilka märken och modeller som passar öronen hos audiofilen med tummen mitt i handen. Att det däremot ofta har gått åt hiskeliga summor pengar innan man blir nöjd (blir man nånsin det?), vilken kategori man än tillhör, ser jag som oväsentligt. Som flera tidigare påpekat, en hobby får ta tid och kosta pengar.

Jag tror inte att Sladd har några onda avsikter med sitt tilltag. Visst, han är företagare, så självklart vill han sälja. Hur skulle han annars överleva?

Att hans syfte skulle vara att "trycka ner oss DIY:are i skorna" och en gång för alla "bevisa" för oss att allt vi gjort låter skit så det är lika bra att kasta det på tippen och köpa kommersiell hifi för hela vår årslön, det ser jag som fullständigt otänkbart.

quote:
på forumet finns många duktiga hembyggare av framförallt högtalare. Forumet har ju också sedan flera år en "egendesignad" låda vid namn Hfls1. En högtalare jag hört och blivit imponerad av.
quote:
Jag ser ingen fara i att hembyggen kanske är bättre än produktionshögtalare, det skulle bara vara skoj.


Låter det som orden från en hjärtlös hårdprofitör med vassa armbågar och elaka reklamkampanjer?

Avgör själv. Jag tycker inte det. Jag tycker Hificonsult förtjänar en guldstjärna i kanten för detta.

Fler hifibutiker borde ta efter, många tillåter inte ens att man släpar in sina lådor i obehandlad MDF för att testa ihop med deras slutsteg och cd-spelare. Inte heller får man låna hem dem. Synd, hur ska man då kunna veta vad som kommer trivas i ens anläggning. När de tror att de kan få sälja kompletta anläggningar och inte bara lösdelar, så gör de istället något som de förlorar eventuella kunder på och ger sig själva dåligt rykte. Fy skäms, ni vet vilka ni är.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:08:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bilder kommer.... det var en där som smög omkring med sin feta digitalkamera.... ni vet säkert vem.

Bustrevlig träff, gott kaffe, massor av detta, bullar som tilltugg. Trevlig stämning, lagom många kom, fina grejor visades och det tjôtades en hel del. Det var också kul att träffa de man redan känner samt nya ansikten som man har sett men aldrig lagt på minnet.

Tack Hifi-Consult och Sladd samt hans kompisar. Ett mycket trevligt initiativ.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:06:02  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Instämmer med tidigare inläggare, trevligt arrangemang, gott kaffe, härligt tjöt etc etc. Såg också ett norrsken på vägen hem.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:13:29  Show Profile Send garmen a Private Message
som sagt väldigt trevligt, hoppas att alla kom säkert hem också. blev jäkligt sugen på att börja bygga ett par egna högtalare vill jag lova

//Garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:38:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Var är bildern ??!?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:55:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rätt så Zalve > var är bilderna

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/22 :  08:19:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tackar Sladd för en mycket trevlig och informell kväll. "Det här måste vi göra om!" hörde jag honom säga på slutet. Jag instämmer! Gott kaffe fanns också, jag drack det ur en Euphoniamugg.

Vissa farhågor om motsättningar som luftas i den här tråden kom helt på skam. Entusiasmen och skaparglädjen var stor och även ett äkta intresse för de olika byggena fanns från HiFi Consults sida. Roligt att se olika hembyggen helt enkelt. Det lät bra, en del lät långt över förväntan bra tyckte jag.

Musiken kom i centrum på ett intressant sätt: Det visade sig att vi hade en inspelningstekniker (bl.a. Proprius) och en mycket känd orgelbyggare/stämmare på plats. Jag passade på att fråga om bra orgelinspelningar och det föll sig så att "Hilmer" hade med sig en skiva som spelats in i Örgryte kyrka, en unik skiva som inte finns att köpa. Oj, vad fint det var! "Som att sitta på sista bänkraden" som Vee-Eight uttryckte det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000