Det kan vara stor skillnad på olika rörfabrikat.Det gäller både ingångsrören och som i ditt fall utgångsrören.Det är som med allt annat att det gäller att hitta en kombination som passar tillsammans. Bytade för ett tag sedan ut mina ingångsrör.Hade SOVTEK Ecc83 innan och bytade till Ruby Tubes Ecc83 och där märktes jättestor skillnad. Personligen är jag själv egentligen mest inställd på att försöka få tag på gamla rör som tillverkades för länge sedan men som ändå är nya. Använder tex Tungsram som mellan och slutrör.Hittar du gamla Telefunken eller Mullard så är det guld värt MVH/Mats Good luck
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
Av nyare rör har jag haft både tur och otur med Sovtek 6L6GC som jag kör i min gitarrförstärkare. Omöjligt att säga vilka som låter bra eller dåligt. Man får testa och hoppas att man har tur. För ca. 10år sedan körde jag Mesa Boogie 6550 i en basförstärkare. Märket Mesa är ju bra men det var inte rören. Dom lämnade in ganska fort. Tillverkningen var gjord i Kina och det påstods då att rören därifrån inte höll måttet. Nu är det förmodligen annorlunda.
OT: Flint, vad tycker du om 6L6GC? Jag skulle gärna få lite input kring detta rör. PM'a om du känner för det hellre, eller rent av maila...eller ett fax?
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
En (/två) fråga (/-or) från en genuin och total newbie på allt innom rör (moí (#85 (no_85 ("N." :)))); Tillverkas inte tidigare nämnda, och uttalat bra telefunken rör längre? Är/var inte telefunken svenskt förresten?
Jag är inte helt säker på när men dom stora och "goa" rörtillverkarna som Telefunken och Mullard la ner tillverkningen i slutet på 70-talet eller i början på 80-talet. Telefunken bör ha varit Tyskt och Mullard Engelskt.