HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa stativarna för 4000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

andreashj
Member

54 Posts

Posted - 2004/12/06 :  18:56:21  Show Profile Send andreashj a Private Message
Vad har ni för synpunkter på stativare i 4000-kronors klassen?
/Andreas

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/12/06 :  18:58:11  Show Profile Send kvistarn a Private Message
hfls1? borde väl vara den hetaste kandidaten?
Go to Top of Page

andreashj
Member

54 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:28:10  Show Profile Send andreashj a Private Message
Finns de att köpa färdigbyggda alt byggsats?
/A
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:45:21  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag skulle nog köpa JM Lab Chorus 706 S för ca 4200kr men det finns en hel del högtalare i denna prisklass. Mitt råd blir därför att lyssna på så många du kommer över. De bästa försöker du låna hem så du kan prova dem med din elektronik och i de rum du skall ha dem. Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:55:47  Show Profile Send kvistarn a Private Message
nån här anonserade sina hfls1.or för ett tag sen i säljes delen för 4k.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/06 :  20:02:25  Show Profile Send PeterL a Private Message
Ino Audio piP, de utklassar de flesta stativarna i den prisklassen.
Monteringssatsen går lös på ca 4000kr.

PeterL
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/12/06 :  22:41:43  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Jag har inga egna erfarenheter så jag borde väl inte uttala mig utan ställa mig i skamvrån och skämmas intenstivt, men jag kan väl på hörsägen drista mig till att enkelt sammanfatta summan av essensen av stora delar av den allmänna opinionen: Quad 11L torde vara svårslagna om man inte räknar med piP, som PeterL nämner, i byggsatsversion, annars ska den senare vara ett givet val om man har bra elektronik. Tydligen ska dessa stativare vara bland dom bästa i prisklassen. Quad'en ska vara mer förlåtande mot elektroniken och "trevlig", piP'en mer avslöjande men med bättre upplösning. Enligt hörsägen, som sagt.

Nu vet jag inte om jag berättar något som du redan inte känner till, men ändå.. jag blir så till mig när jag kan svara på något här på hififorum även om jag egentligen inte alls kan svara.. :)

Edited by - Bysheon on 2004/12/06 22:43:15
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/06 :  22:58:44  Show Profile Send knoxville a Private Message
Skulle Quad 11 och Ino piP vara bättre än HFLS-1?? Jag har aldrig hört de andra, men tror HFLS-1 är MYCKET svårslagna + att man får bygga dem själv (vilket jag tycker är en bonus )

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/12/07 :  01:01:26  Show Profile Send Bysheon a Private Message
knoxville>> Som jag sa, jag borde inte uttala mig eftersom jag inte har någon egen erfarenhet, jag gav helt sonika en sammanfattning utifrån hörsägen på dom stativhögtalare jag uppfatar som frekvent mest omtalade i prisklassen, detta eftersom jag tänker att andreashj kanske har glädje av det. Men visst, om andreashj vill bygga själv är det ju en annan sak. Jag utgick dock från att han var intresserad av köpehögtalare..

andreashj>> För övrigt instämmer jag i Harmans nyktra råd om att provlyssna. Harman är en förståndig man.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/12/07 :  01:44:26  Show Profile Send Joe a Private Message
Ett par begagnade Dynaudio 42 bör man få för 4000:- om inte mindre. Har haft mina i drygt ett år nu och är helnöjd med tanke på hur små de är och att de kostar 5500:- nya. Hur de står sig mot andra högtalare (stativare) i samma prisklass vågar jag inte uttala mig om.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/12/07 :  01:49:21  Show Profile Send Bosco a Private Message
knoxville: Vill man tvunget bygga allt själv så kostar piP bara 2950 kr + mdf och ytbehandling. HFLS-1 får det nog tufft i en match mot piP.

Ett annat billigt alternativ (men inte lika bra) är ett par begagnade Dynaudio Audience 42.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/07 :  08:26:18  Show Profile Send PeterL a Private Message
HFLS-1 har jag ej hört, vore intressant att få göra det.
Någon i Uppsala som har ett par?

Quadhögtalarna har ett fylligare ljud än piP så är det ett fylligt ljud man är ute efter så är det förstås ett plus i kanten för Quad.
Pip går mycket djupare i basen än både 11L och 12L och är mer detaljerad, sammanhållen och renare. Personligen så tycker jag piP smiskar upp Quadarna rejält. Problemet med piP är ju att alla inte vill montera ihop sina burkar själv. För de som inte vill montera burkarna själv och inte vill vänta ett år på leverans brukar jag rekommendera ett par 12L, ett par prisvärda stativare, de är definitivt värda den extra pengen jmf med 11L.

Vad gäller Dynaudio och JM Lab så tycker jag man måste upp ett par pinnhål i deras serier för att komma i närheten av den ljudkvalitet som piP presterar.

En del intressant att läsa om Ino Audio och piP:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34181&SearchTerms=,pip

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34558&whichpage=3&SearchTerms=%2Cpip

PeterL
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/12/07 :  08:38:03  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har hört både piP och HFLS1 många gånger (äger ett par HFLS1). Det är inte självklart vilken av dessa högtalare som är den bästa. HFLS1 har mer tyngd i återgivningen. Det hörs att det är en större högtalare. PiPen är dock ruskig på andra parametrar, som diskant och ljudbild. Kör man aktivt och har separata basar är nog piP ett bättre alternativ. Använder man endast högtalarna ensamma får man nog fråga sig vad man värdesätter i återgivningen. Bäst är givetvis att provlyssna båda...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/07 :  08:52:37  Show Profile Send PeterL a Private Message
Man blir ju onekligen nyfiken på HFLS:arna, men jag kan redan se minen på de högre makterna här hemma om jag kommer dragandes med ytterligare ett par högtalare, så jag får nog nöja mig med att provlyssna. Men förresten, undra om inte vi skulle behöva ett par högtalare till städskrubben...

Går HFLS djupare än piP eller är det mer så att de lägger på lite extra bas så det låter tyngre?

PeterL
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/07 :  10:49:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
piP går ner till 34 Hz (-2.5 dB), några värden för Hfls-1 har jag inte men det borde finnas en drös som har

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/07 :  13:43:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag tror inte HFLS-1 går lika djupt som piP då dom går extremt djupt för att vara små stativare. Skulle ju vara minst sagt anmärkningsvärt om HFLS-1 skulle gå ner mot(under)30hz.

Ang. Quad 12L vs piP så har jag har haft ett par 12L och nu har ersatt dom med ett par piP. Quad 12L har inte ett smack att sätta emot vad gäller ljudåtergivning. Dock är Quad 12L helt klart att betrakta som mycket prisvärd jämfört med "mainstream-högtalare" i samma prissegment men inte i närheten av piP.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/08 :  01:33:30  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ska du köpa Dynaudio 42 (otrolig högtalare för sitt pris) så testa dem först med din egen elektronik där hemma. De kräver en bra förstärkare för att spela vackert.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/08 :  01:38:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
HFLS1 borde få det tufft pIP. (Jag har dock inte hört pIP, men skall göra det - under 2005
Ett special konstruerat element för den högtalaren av konstruktören själv.
En annan diskant till HFLS1 så kanske det kan bli match.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/08 :  09:12:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Finns de(HFLS1) att köpa färdigbyggda alt byggsats?/A


HFLS1 är tänkt som en ren nonprofit konstruktion så vi har avböjt de förslag om kommersiell produktion som vi fått. Däremot var det roligt när en medlem på HiFiForum.nu drog igång lådbyggsatstillverkning under i princip nonprofit tanken så det stöttades till 100%. Men tyvärr har jag fått en del PM om att det nu föreligger leveransproblem, kvalitetsproblem och så vidare.

Så det bästa i dagsläget är nog att slå ihop sin lådor själv om man vill ha ett par.

Jag hoppas också på att jag skall få chansen att lyssna på PIP, denna diskussionen kommer ju upp titt som tätt och då är det ju roligt att veta vad det pratas om.

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/12/08 :  09:46:59  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jm Lab Chorus 706s.
Mycket välljudande...snygga dessutom :)

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/12/08 :  10:31:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Pac:

Har du vägarna förbi Helsingborg framöver får du gärna komma på besök med ett par HFLS1! Hade varit grymt kul att höra dessa omtalade stativare och låta dem gå en match mot piP, en annan omtalad högtalare!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2004/12/08 :  11:51:21  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hej Andreas!
Tror du ska se över vad du behöver högtalaren till. Dynaudio 42 var, och är, en riktigt prisvärdhögtalare som dessutom går hyfsat långt ner i basen. Sålde mina till förmån för ett par fyra gånger så dyra högtalare från Vienna Acoustics (Mozart) och jag ska inte helt säkert säga att återgivningen blev bättre på alla områden. JMLab högtalaren här uppe är lite ljusare i sin återgivning så passa lite om du inte har tungt och starkt slutsteg. Här har ändå Vienna högtalaren fått gå till förmån för ett par "lyx" HFLS-1 som hos mig har blivit bäst resultat hittils, kanske ska du spara lite pengar och bygga forumets 3-vägare.
/MVH Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

andreashj
Member

54 Posts

Posted - 2004/12/08 :  22:36:07  Show Profile Send andreashj a Private Message
Tack för svar,
ytterligare ett alternativ jag överväger är någon av de mindre Carlsson (Sonab) högtalarna OA12 eller OD11. Någon som har erfarenhet av hur ett par renoverade par står sig i konkurrensen mot de modeller som debatterats i denna tråd (och som alla står på min lista) JM Lab 706, Quad 11 , Dynaudio 42, Ino och HFLS-1?
/Andreas

Go to Top of Page

andreashj
Member

54 Posts

Posted - 2004/12/08 :  22:42:20  Show Profile Send andreashj a Private Message
LarsTyko,
jag nämnde inte det, men ögtalarna ska drivas av en TEAC Reference 500 anläggning.
/Andreas
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/12/09 :  03:31:07  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Pip kan omöjligt vara en bättre högtalare än tex HFLS-1 eller JMlab 706S... nä´, ge er nu.

Varför skulle billiga kina/taiwan element låta så bra??? Nä, det ligger nått hokus pokus bakom detta.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/09 :  09:09:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MaxMartin> Är Vifa och Audax från kina/taiwan?


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/12/09 19:38:18
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000