Author |
Topic |
|
uffe2
Member
158 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 17:32:55
|
Hej
Jag sitter och funderar lite på en bärbar spelare och det lutar för tillfället åt iPod Mini. Så vitt jag har förstått måste man ju ha särskilda hörlurar som är mycket mer lättdrivna än t ex HD650 till bärbara spelare. Vad jag undrar är om det finns någon bärbar hörlursförstärkare som hade gjort det möjligt att använda i princip vilken lur som helst till sin iPod. Med bärbar menar jag en box i ungefär samma storlek som iPoden.
En följdfråga jag har är då vad ni anser om ljudkvaliteten mellan t ex HD650 (som verkar vara något av en referens iaf på detta forum) och en särskild hörlur för bärbart i samma prisklass. |
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 18:06:45
|
uffe2: Det finns mängder av portabla hörlursförstärkare och jag skulle kunna ge dig mängder av förslag. Vad får den kosta?
Den här är rätt fräck om man har iPod!
|
|
|
uffe2
Member
158 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 19:48:34
|
Egentligen är jag inte ute efter några konkreta förslag. Det jag egentligen är intresserad av är vad ni tycker om kombinationen portabel förstärkare + vanliga hörlurar kontra väldigt bra portabla lurar. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 20:17:16
|
Portabel förstärkare + bättre lurar blir alltid hästlängder bättre. Dock snackar man ju helt andra prisklasser då än om man bara köper ett par portabla lurar för 500 kr... |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 00:33:28
|
Man kan ju aldrig få den djupbas som man får i ett par bra högtalare med ett par hörlurar oavsett vilket slutsteg man har. Personligen skulle jag köra med ett par bra och lättdrivna hörlurar...det gör jag redan. När jag spelar bärbart så använder jag ett par Sennheiser HD25. Jag har också ett par HD600 och ett par STAX Signatur men det går aldrig att få lika bra bas som i mina högtalare. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 00:44:47
|
gcs: Precis! Man förlorar lite, men man får också lite. Ex. ingen påverkan av rummet och bättre detaljeringsgrad. Många lurar går ganska djupt, dock blir basen väldigt annorlunda jämfört med högtalare... |
|
|
karlstorck
Member
286 Posts |
|
Lurman
Member
71 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 09:33:47
|
Väldigt bra portabla lurar är just det - portabla. Oavsett är det är snäckor eller lite smäckrare hörlurar man har så tycker jag det blir lite bökigt med en extra förstärkare. Mer sladdar, mer saker som kan trassla, kablar som åker ur osv. Särskilt om man springer på stan...
Jag har en Porta Corda II och den är riktigt bra med tanke på storleken, men jag använder den ganska sällan. Mest lägger jag den i packningen tillsammans med ett par HD650 när jag åker bort ett längre tag, så att man får med sig ett par riktigt bekväma lurar (ljudet blir ju lite bättre också förstås jämfört med lättdrivna lurar, men inte hästlängder tror jag). Jag älskar mina HD25, men dom är inte så ergonomiska om man skall sitta en hel kväll och lyssna.
Vad det gäller portabla lurar i samma prisklass som HD650 finns det väldigt få. HD25 (den bästa slutna portabla lur jag kommer på) kostar ca 2500:- i Sverige. Är riktigt bra för pengarna för övrigt, och så länge man är portabel tror jag den räcker utmärkt...
Går man sedan på exotiska snäckor a'la etymotic kan man nog komma upp i 4000:- utan problem, men här får någon annan säga något om kvaliten för mer än ER6 (ca 2000:- i Sverige, en spottstyver i USA) har jag inte lyssnat på, och den var OK, men inte mer...
/L |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 11:55:39
|
Sennheiser HD25 är kanske inte så bekväma i längden men dom låter bra och är känliga, dessutom fungerar som utmärkta hörselskydd i stökiga miljöer. |
|
|
|
Topic |
|