HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Köpråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:52:15  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tänkte utnyttja denna nya avdelning med att försöka inkassera lite tips på prisvärda hörlurar. Förutsättningar:

Pris: Max typ 600 kr

Ska ej "behöva" separat hörlursförstärkare

Öppen/halvöppen/sluten saknar betydelse

Lyssnar mest på rock typ Dream Theater, Nightwish etc, men även lite soft pop o.s.v.

Föredrar ett lite mer "varmt" ljud före det anorektiska ljudidealet. Offrar gärna några detaljer för det.

Vore juste med lite råd och tips på vilka lurar jag borde börja med att provlyssna

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:54:56  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Får man föreslå Koss PortaPro eller SportaPro. Ligger väl däromkring i pris eller lägre.

Kalle
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/12/06 :  11:32:28  Show Profile Send Lurman a Private Message
Tja... Sennheiser PX100 (öppen) och PX200 (sluten, om den inte sluter tätt lider basen svårt), är inte så illa för lite lättare lurar. Sennheisers HD212 och HD457(varm, basig och gosig om jag inte missminner mig) kan också vara något. Sonys CD380 är en möjlighet... Det här är bara små tips för det var väldigt länge sedan jag lyssnade på något i prisläget, och Sonyn har jag inte hört alls.

Det enda jag har själv i prisläget är kanske Philips HP890 (tror den går att hitta för drygt 600:- på nätet). Bekväma, med bra mellanregister och diskant, och en liten "loudness"-effekt i basen, men inget att bråka över för prisläget.

Hifi & Musik har ju gjort lurtester ungefär en gång per år. Kanske kan vara bra att gå till biblioteket och titta efter gamla nummer...

Hoppas det hjälper på vägen...

/L
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/06 :  16:47:31  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Några av de föreslagna lurarna och några till förslag:
Koss PortaPro. Liten öppen lur m mycket bra ljud för sin storlek. Ca 300:-

Koss Sportapro. Liknar Portapro, lite sämre lur, lite mindre och tåligare. Nackband istället för huvudband, så om du är rädd om frisyren... Ca 300:-

Koss UR-40. Fullstor lur. Sluten, men konstruerad för att läcka mycket. Resultatet är ungefär halvsluten lur. Kostnad ca 400:-

Philips HP890. Anses mycket prisvärd av många. Ca 600:-

Sennheiser HD497. Mer åt det varma hållet, så även om den har mindre rent ljud så kanske du föredrar detta ljud. Ca 600:-
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/06 :  18:08:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
Köp ett par Grado SR60 från USA. Extremt mycket lur för pengarna!
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:20:46  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
HD497

/U.
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/12/07 :  09:47:23  Show Profile Send Lurman a Private Message
marbrink: Går det verkligen att beställa ett par Grado från USA. Hade för mig att Grado håller hårt i sina återförsäljare om att inte exportera till andra territorier s a s. Saxat från Headroom's hemsida:

quote:
"Note to International Customers: Grado Labs has asked us to respect their distributor and dealer territories and decline all orders from these countries. We don't like it one bit, but we will comply with this policy and restrict shipments to the countries mentioned. Please address all dealer location requests, policy complaints, and infraction reports to: info@gradolabs.com"

Bara en tanke...

Edit: Allesandro finns ju alltid. Glömde bort dom...

/L

Edited by - Lurman on 2004/12/07 09:50:00
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/07 :  10:32:29  Show Profile Send marbrink a Private Message
Lurman: Det går nog på nåt sätt, ex. vis genom Ebay eller Audiogon...
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2004/12/07 :  10:50:45  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Koss Porta Pro, Shure E2c, Grado SR60, Alessandro MS1. Tycker själv att Portan har rätt varmt ljud, vilket säkert beror en hel del på att så mycket av dess ljud är bas, kanske för mycket ibland...
Porta Pro har väl varit king of the hill inom portabelt ett bra tag men många hävdar att PX100 från Sennheiser gått om, men jag har inte testat så kan inte uttala mig. Dock tycker jag att man får förvånansvärt bra ljud från ett par Porta och en bärbar mp3-spelare t ex...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000