HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En preout för lite!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/12/06 :  15:24:22  Show Profile Send Lage a Private Message
Hej!

Är det någon som vet hur man gör om man har en integrerad förstärkare med endast en preout utgång, men ändå vill koppla på en effektförstärkare och samtidigt använda den integrerade och på så sätt få ut ljud i 4 kanaler?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/06 :  16:03:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Du får göra en splitt från preout så att du får nytta av volymkontrollen.
Go to Top of Page

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/12/06 :  17:27:06  Show Profile Send Lage a Private Message
Tack gcs!

Menar du att man bara kopplar på en Y-kontakt på höger resp. vänster pre-out, dvs. 1 hane -> 2 honor Från de fyra honorna kopplar man sedan två tillbaks till main-in på den integrerade & två till slutsteget?

Det påverkar inte den integrerade förstärkaren på något negativt sätt då?

Edited by - Lage on 2004/12/06 17:29:15
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/07 :  00:20:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Ungefär så ska det fungera. Men du varför vill du ha ett extra slutsteg?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/12/07 :  10:40:45  Show Profile Send Poe a Private Message
Tänk på att du halverar känsligehten genom att göra ovanstående förslag. Många integrerade förstärkare med pre-out har dessutom ganska låg utsignal redan från början. Resultatet kanske inte blir så bra, men du får väl testa.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/07 :  11:48:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Med preout i det här fallet menar jag den förbindelsen mellan försteget och slutsteget som vanligen brukar bestå av en liten bygel. Om det inte är en rörförförstärkare så brukar utgångsimpedansen vara så pass låg att det inte ska hända något med nivån. Ett problem kan vara att de olika slutstegen har olika känslighet och då kommer det nog inte att fungera så bra. Men varför vill du Lage köra samma stereosignal till fyra slutsteg?
Go to Top of Page

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/12/07 :  12:48:52  Show Profile Send Lage a Private Message
Oj! Du har nog missuppfattat mig gcs

Jag vill inte köra fyra slutsteg utan två. Jag har en äldre integrerad Proton D540 (2*40W) som har, precis som du säger en bygel mellan försteget och slutsteget, men jag vill även koppla in ett effektslutsteg: Proton AA-1150 (2*50W).

Men eftersom det bara finns en preout så vore det bra om man kunde splitta den utgången som du sa för att kunna använda det separata effektslutsteget tillsammans med det integrerade för att biwira högtalarna. Jag vill bara kunna utnyttja det slutsteget som jag har stående.

Halvera känsligheten låter inte så bra! Går det att undvika det på något sätt? Kan man dra fram en ny preout?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/07 :  14:10:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Okey du sa inget om att biwira. Jag tror inte att nivån ut från förförstärkaren kommer att halveras. Jag kör själv splitat i många konfigurationer utan några som helst problem. Har du inte tänkt på att skaffa ett elektonisktdelningsfilter eftersom du har två slutsteg.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/12/07 :  14:48:51  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Lage: det du vill göra är inte att bi-wira, utan att bi-ampa. I och med att dina två slutsteg troligtvis har olika känslighet, kommer du vara tvungen att använda dig av antingen en passiv volymkontroll mellan pre-out och det av slutstegen som har högst känslighet, eller använda dig av ett externt aktivt filter.

Kolla in det man kan bygga på www.lts.a.se: http://www.lts.a.se/old/filter.html

Dock kommer du få anpassa delningen. Alternativt får du bygga dig någon slags låda, där du kan anpassa signalnivån till de olika slutstegen, för att få en matchad ljudnivå i de olika elementen.

Dock tjänar du otroligt lite på att biampa en tvåvägare. Det är nog bara krångligt och blir oftast kasst. En trevägare, eller en tvåvägare med bas-stöd, är en annan femma. Där biampar du med fördel. Egen stärkare till basen, så är du "hemma".

Lycka till,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/12/07 :  18:04:07  Show Profile Send Lage a Private Message
Tacksam för alla svar
Och tack Swede, biampa heter det ju såklart

Högtalarna är ett par kef Q90 2,5 vägs där effektslutsteget är tänkt att användas enbart till basen medans den integrerade används till mellanregister & diskant. Kef kör ju med sin UNI-Q teknik (Koaxial?) där diskanten sitter i mitten av mellanregistret. Om jag kopplar på detta sättet borde det väl bli en fördel som swede nämner? Högtalarna är en äldre modell av denna: http://www.kef.com/products/qseries/qseries5.html

quote:
I och med att dina två slutsteg troligtvis har olika känslighet, kommer du vara tvungen att använda dig av antingen en passiv volymkontroll mellan pre-out och det av slutstegen som har högst känslighet, eller använda dig av ett externt aktivt filter.

Borde inte känsligheten vara ganska lika på den integrerade & slutsteget eftersom det är samma märke & ung. samma effekt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000