HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp! Harman/Kardon eller Marantz, eller vaddå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2004/12/01 :  18:40:56  Show Profile Send kebarb a Private Message
Hej gott folk!

Sätter mitt tillit till er när det gäller en
ny mindre anläggning. Har funderat på att köpa
en H/K 670 och kanske en DVD 25 till denna.

Har inte bestämt mig ännu men det kan även bli
en Marantz DV 6200.

Vilka (begagnade) DVD spelare är idag bra för HiFi?

Jag är ute efter en lite varmare karraktär, så
jag är inte säker på H/K 670 ännu..

Hjälp mig gärna med idéer om ni har lust!

/kebarb

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/12/01 :  18:49:05  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Är du ute efter ett lite varmare ljud kan du helt glömma H/K 670.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/01 :  18:58:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det är inget fel på H/K 670, och den är absolut inte
mot det ljusa hållet, snarare neutral.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/12/01 :  20:40:40  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Larsho: H/K 670 är neutral men den går allt en aning åt det ljusare hållet. Dessutom är byggkvaliten katastrofal och de kraftiga överbetoningar på s och tj-ljud den här förstärkaren dras med är bara ett argument i sig att välja något annat. Har själv haft en 670 i ett år så jag vet vilken skit det verkligen är.

kebarb: Gör dig själv en tjänst och undvik H/K 670! Maranzt verkar vara ett mycket bättre val för dig eftersom du är ute efter ett varmare ljud. Men självklart skall du lyssna.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2004/12/01 :  22:17:20  Show Profile Send kebarb a Private Message
Kunde tänka mig att det skulle väcka reaktion hos vissa. Det verkar vara mycket spridda uppfattningar om just H/K 670. Jag har funderat länge på varföra alla verkar vara så splittrade just kring denna maskin. Kanske det är så att det är mycket ojämn tillverkningskvalité och detta kan påverka intrycket för vissa?

Själv har jag bara lyssnat som hastigast med ett par Yamaha studiomonitorer och det lät mycket bra i den miljön!

Men vad gäller spelarna, DVD 25 eller Marantz DV 6200.. Kanske inte är den prisklassen ni lirar här eller ;-)
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2004/12/01 :  22:38:24  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Hupp, ett tips från en som har H/Kdvd och Marantzdvd.
H/Kn bara vägrade att läsa vissa spår helt plötsligt
så jag köpte en Marantz istället JÄTTENÖJD.
Den spelar problemfritt och den är inget att klaga på ljudmässigt.
Skulle jag göra en liten jämförelse så är H/Kn "rörigare" i ljudet.
Det känns som det fattas kontroll.
Så gissa mitt råd!

!JBL
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:15:13  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Köp en Pioneer DV370. 900 pix istället för HK DVD25, den låter flera klasser bättre!

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:19:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
Peter gbg

Det beror nog mer på kringutrustningen att du upplever
den som ljus, själv anser jag när jag hade den att den hade
en aning mörk klang

Marantz är behagliga men kan i vissa lägen bli lite svampiga, för
snällt helt enkelt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  08:46:34  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Jag har en HK670 och den är inte neutral, den drar åt det ljusare hållet. Den är dock inte extremt ljus. Om du vill ha kontroll så är det HK670 som gäller men mitt tips blir att snegla på rotel RA02 för 5500kr "neutral" dock ej lika kraftig som HKn. Att köpa HKs DVD kan jag bara avråda till den ger ett luddigt ljud.
Marantz saknar kontroll och känns ganska varm i karaktären. Om du måste ha DVD som spelar så är mitt råd att titta och lyssna på Denons och Pioneers modeller kring 2-5kkr.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/02 :  09:04:25  Show Profile Send Larsho a Private Message
Harman

Som jag sa innan, det beror mer på kringutrustningen om
man anser att den är ljus i klangen, än förstärkaren i
sig.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  09:20:08  Show Profile Send Harman a Private Message
Visst är det så att du anser det Larsho, men det gör inte jag. Den är enligt mig ljus i karaktären. Olika åsikter helt enkelt.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/02 :  10:22:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men varför köpa en DVD spelare för att spela på musik för ?? Ska det användas till musik så skulle jag gå på en ren cdspelare istället..

Visst, man får möjligheten att spela film på den oxå..

Men nästan alla cdspelare spelar cd bättre än motsvarande dvd för samma pengar...
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  13:33:51  Show Profile Send Harman a Private Message
Håller med dig Martin H, det var därför jag skrev om du måste ha DVD....Många verkar vilja ha så få enheter som möjligt, sparar plats och pengar. Själv vill jag ha så många lådor som möjligt
Enligt mina erfarenheter får man också bättre ljud med dedikerade apparater...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2004/12/02 :  18:47:53  Show Profile Send kebarb a Private Message
Visst är det oftast smidigare med en DVD för film & en CD för musik. Men jag har fått lite tvetydig information om detta. Picup och transport i en DVD sägs ha mycket bättre precision än CD spelare i allmänhet. Därför är en DVD oftast bättre som transport än en ren CD spelare.

Sedan att en ren CD säkerligen har bättre D/A är ju ytterligare en aspekt.

Jag är nog mest ute efter en driftsäker bra transport som inte har problem med CD-R eller gör ljud ifrån sig. En stabil sak alltså =)

Min erfarenhet säger precis som andra här på forumet att H/K inte är något av detta så det lär väl bli en Marantz istället.

Hur stor skillnad gör transportdelen föressten om man har en extern D/A omvandlare?

/kebarb
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  21:00:55  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag har svårt att förstå varför en DVD spelare i samma prisklass som en CD spelare skulle ha bättre transport?
En DVD måste kunna utför mycket fler saker än en CD spelare alltså krävs fler olika delar för att bygga den och alltså finns det mindre pengar att satsa på en stabil transport. Men om du nu vill ha en spelare för allt så rekommenderar jag Denon och Pioneer enligt ovan, om du vill ha en CD spelare i samma prisklass så besök Hifiklubben och lyssna på NAD och Cambridge.
Är du ute efter varmare karaktär som du skriver så bör du lyssna på Primares produkter...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2004/12/07 :  19:06:07  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag har fått lite olika bud om detta med hurvida en DVD är bättre som transport eller inte. Jag följer din logik och kan ju givetvis inte förneka det självklara i resonemanget, men dom bygger på olika teknik som kanske båda bär sina nackdelar? En DVD kräver mycket högre precision än en CD spelare, och kanske borde en DVD av den anledningen vara vettigare som transport?

Detta är saxat från Harmony Design:

DVD-spelare som drivverk
En del DVD-spelare lämpar sig mycket väl som transporter. Som exempel kan nämnas Cambridge DVD300 som kostar 6000 kr. Att modifiera den med helt ny nätdel och digitalt utgångssteg kostar 5000 kr. För 11 000 kr kr får man då en transport som låter bättre än en drivverksmodifierad CD-spelare.
Ett exempel på en billig DVD som kan modifieras med ett nytt digitalt utgångssteg för 1600 kr är Pioneer DVD525/535.
Den som funderar på att köpa en ny transport bör alltså överväga att istället köpa en DVD-spelare. Nackdelen med att använda en DVD-spelare som transport är att det tar längre tid att läsa in en CD och att DVD-spelare är något känsligare för repor i skivorna.
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/07 :  19:19:58  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
det är numera samma optik i cdspelare och dvdspelare vad jag vet. rena cdläsare finns inte längre.
en dvdläsare bör inte vara känsligare för repor, men en dvdskiva är det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000