Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 17:53:41
|
Lyssning pågår...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/04/10 : 19:36:07
|
Ser att EALS-3 har hamnat i fint sällskap Ska bli kul att ta del av dina (EA:s) intryck med dessa eminenta apparater samt mätningarna.
Nog många som väntar... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 03:02:31
|
-ohmega
Jo, iofs, men inte nödvändigt. Själv har jag nyligen byggt ett par MTM hybrider, med JBL element, där elementet ovanför mellanregistret är en 10" 2123H mid-bas och nedanför en 15" 2215H lågbas, som överlappar varandra en del, för att skapa det akustiska "klister" som behövs och det fungerar kanon, men på mina högtalare är det exakt samma avstånd från centrum på mellanregistret till både midens och basens centrum.
Det var därför jag undrade om du också får en holografisk/3D ljudbild mellan högtalarna?
/Rolle |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 14:36:55
|
quote: Ska bli kul att ta del av dina (EA:s) intryck med dessa eminenta apparater samt mätningarna.
Nog många som väntar...
Jo, jag har sågen i ena handen och limburken i andra
Intresserad att höra intryck och ev. justeringar |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 20:51:52
|
Men det verkar riktigt lovande? |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 09:52:25
|
Hejsan,
Nu har jag lyssnat i några dagar (sen i söndags) och det är riktigt positivt. Jag driver EALS-3 med Audio Research VT100 mk III 2*100 watt och det ger ett riktigt bra resultat!
Enda invändningen är att basen är lite för låg i nivå så därför skall jag sänka nivån på diskant + mellanregister. Basen låter extremt ren och har bra distinktion och luftighet...men varför inte ännu lite mer?
Diskanten är otroligt ren och EALS-3 klarar spela extremt högt - fråga mina grannar! Bra ljudbild men bra djup och ett i övrigt bra släpp från (dom stora) lådorna.
Får återkomma med mer nogran beskrivning. Skall få hit nån mer lyssnare...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 12:44:32
|
quote: Enda invändningen är att basen är lite för låg i nivå så därför skall jag sänka nivån på diskant + mellanregister. Basen låter extremt ren och har bra distinktion och luftighet...men varför inte ännu lite mer?
Diskanten är otroligt ren och EALS-3 klarar spela extremt högt - fråga mina grannar! Bra ljudbild men bra djup och ett i övrigt bra släpp från (dom stora) lådorna.
Stämmer bra med mina intryck! Ska bli intressant att se vad mätningarna kommer att visa.
Fortsättning följer... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 12:53:30
|
Vad händer då man sänker nivån på toppen då? Det enda är att man får öka lite på volymen eller? |
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 12:59:23
|
mangew: EA menar att sänka nivån i filtret. Inga förändringar av lådvolym. Eller du menar kanske volymen på förstärkaren, i så fall har du rätt |
Edited by - Amatören on 2005/04/14 13:01:48 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 13:03:20
|
Amatören: Jo, tänkte på volymkontrollen.
ps. bilder kanske komme under helgen ds. |
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 22:03:16
|
Öhh Mer bilder åt folket
Jag är riktigt imponerad |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 09:47:01
|
Hej,
Ja nackdelen är den uppenbara att systemets totala känslighet sjunker nån eller ett par dB. Känsligheten är idag riktigt bra och dom 100 watten jag matar EASL-3 med (ARC VT 100 mk III) räcker mer än väl till.
Mer lyssnande har övertygat mig om den knivskarpa ljudbilden med riktigt bra fokus - tror till och med att vissa stativare har svårt att hänga med här. Basen är knastertorr, ren och melodiskt tydlig. Men mycket vill ha mer och jag skall som sagt försöka få upp nivån relativt mellanregistret och diskanten. Ja denna diskant ja! Makalöst upplöst, ren och obesvärad. Den låter metall när det är metall och silke när det är silke!
Mellanregistret är totalt sett mycket lyckat vilket bl.a. avspeglar sig i ljudbilden.
Snart kommer nya kablar hem vilket skall bli ett intressant test med EALS-3...
|
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 09:59:17
|
EALS?
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 10:42:34
|
Mangew
Jag såg dina byggen du sålde.. Så detta bygge ska bli skoj att se....Dina stativare var rena rysaren.. Så ös på så bilder kommer... Klart inspirerande att kolla in er bygga...Och att det här handlar om större grejor är kanontrevligt...
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 11:35:55
|
Mayro - kom upp till Kkrona får du höra ett par EALS-3! Du verkar ju ha smak på större burkar som säger mer än bar pip!
Alternativt får vi väl hasa ner EALS-3 till dig. Går att bi-ampa dessa monster om man så önskar...
Mangew: Jag vill inte lägga för mkt press på dig...men förväntningarna är skyhöga! |
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 11:39:34
|
EA - Har du gjort ditt jobb ska jag göra mitt |
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 12:49:42
|
Nåt nytt på gång? |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 12:53:29
|
Ppå torsdag är det plannerat en intensiv lyssningssession med valda delar ur ASO. Hoppas kunna testa bl.a. nivåjusteringar av topp vs bas men även lite olika kablar för att utröna om där finns skillnader mellan kablar och isf om man hör nån skillnad med EALS-3 som musikförmedlare.
I övrigt låter det förbaskat bra, enligt mina öron.
|
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 10:01:18
|
Självklart sker lyssningen på kvällen. Bilder tror jag inte det blir...det ser ut som ovan! |
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 22:35:19
|
Positiva omdömen |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 00:14:25
|
Nu hängde jag inte med .... |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 09:11:51
|
Med EALS-3 som förstoringsglad lyckades vi alla tre lyssnare hitta ringsignalen i Nilf Lofgrens låt.
Vi gjorde dessutom tester med bl.a. NordOst's strömkabel. Vi körde med mellanprisaren från NO in i mitt försteg Audio Research SP16. Jag körde först själv, när jag var ensam. Sen kom lyssnare nr 2 som också lyssnade. En lyssnare som "minsann läst att det inte skall vara nån skillnad". Han kapitulerade. Lyssnare tre kom och vi hamnade i blindtestandets träskland. Den blinde lyssnaren röstade på alt 2 som det bättre ljudet med varmare röst, bättre klipp i basen och bättre soundstage. Alt 2 = NordOst...vilket han alltså inte visste.
EALS-3 är således en högtalare som faktiskt låter kvalitetsskillnadet skina igenom. Något inte alla högtalare gör...
|
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 23:27:09
|
quote: Basen är knastertorr, ren och melodiskt tydlig. Men mycket vill ha mer och jag skall som sagt försöka få upp nivån relativt mellanregistret och diskanten.
Har du/ni testat olika nivåer eller bara njutit av väljudet
Fortsättning följer... |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 14:51:05
|
Coolt |
|
|
|