HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cardas kablage, Erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/05 :  02:04:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej!
Undrar om det finns någon som har erfarenheter angående detta märke, på signalkablar framförallt.
Hur är ljudkaraktären?, har något gjort några jämförelser mot andra kablar osv.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/05 :  02:15:06  Show Profile Send sampix a Private Message
Prova Biltemas rosa kabel,..eller på något annat ställe där de säljer lampsladd. Mycket billigare och bättre

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/05 :  02:16:06  Show Profile Send FBK a Private Message

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/05 :  02:29:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
FBK> Jag har haft en Cardas Golden Reference, den har en lugnt lite laidback ljud utan att tappa detaljer. Har man ett lite energisk, oroligt ljud kan denna kabel göra underverk. I min anläggning fick den dock ganska mycket spö jämfört med min Nordost Quattro Fil som låter renare och rappare men som sagt i rätt anläggning en pärla!!

Edit: Stavfel

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/12/05 02:29:38
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/05 :  02:45:29  Show Profile Send sampix a Private Message
Ärligt talat då;
Jag har tidigare ägt Cardas Golden Reference-kablar. Mycket bra kablar! Det jag hade att jämföra med vid tidpunkten var Kimber Select 1120, som även dem är ett par utmärkta kablar. Men på ett annat sätt..

Cardas-kablarna lät mer laidback,lugn,..lite varm. Trots detta, väl detaljerad och med en stor ljudbild.
Samtidigt som dessa egenskaper är dess fördel, så kunde jag känna ibland att det även var dess nackdel. Den blev liiite väl tafatt,..vid fel tidpunkter alltså. Musik ska även kunna låta hårt och kallt där det hör till..inte bara gosigt och fint..
Men det var också det enda jag kommer på som inte är jättebra med denna kabel

Ok, den är ganska ful också



kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/05 :  02:48:40  Show Profile Send sampix a Private Message
Så går det när man inte uppdaterar sidan ibland..

Jag upprepar nästan allt som Rydberg skrev i sitt inlägg.
Men det bjuder jag på

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/05 :  03:20:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hej Per!
Om du har lust så kan du testa mina kablar framöver.
Jag ser att du frågar efter Cardas signalkablar, så där kan jag inte hjälpa dig, men du kan som sagt få prova mina om du vill.

Mvh, Jorma

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/12/05 :  11:33:01  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
(Men Jorma då ...)

Jag har bara Cardas hörlurskabel till Sennheiser HD600 men tänkte nämna att jag vill beskriva ljudet som varmt, lugnt och stor ljudbild jämfört med Sennheisers egen kabel.
Det är ju nästan (!) så att man kan sluta sig till att det finns likheter i karaktären över hela deras linje?

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/12/05 :  16:12:45  Show Profile Send sker a Private Message
>FBK
Ägde Cardas Neutral Reference signalkabel för ett par år sen och kan bara instämma med Rydbergs och Sampixs beskrivning, lugn och värme, kan funka mycket bra men tyvärr så funkade det inte för mig någon längre tid, men de är helt klart värda att provlyssna.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/12/05 :  23:54:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Efter de beskrivningar jag läst verkar det som att Cardas ljudmässigt låter snarlikt Transparents kablar
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/06 :  02:07:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Här har det ramlat in svar Jag blev lite nyfiken på detta märke efter att ha läst en test i High Fidelity på deras billigare högtalarkablar. Nu så ska jag inte köpa Cardas högtalarkablar, för att det kommer ett par beg. Audioquest Caldera hem på Tisdag förhoppningsvis som ska utvärderas. Har köpt dessa utan att provlyssnat men blivit rekomenderad dessa av en herre här på forumet som lyssnat på en hel del kablage.
Prövade nyligen Nordost Red Dawn högtalarkabel tillsammans med HT Pro Silway mk2 på signalsidan och det var ett stort lyft mot det kablar som jag har. Alla register lät mer detaljerade,öppnare och framför allt renare, men det finns alltid ett men. Jag tyckte att ljudet blev för slankt framför allt i mellanregistret och värmen som jag har med MIT kablaget försvann. Generelt så åker Nordosten i åttor runt MITen i renhet upplösning osv, men den har klart mindre värme eller kropp som en del kallar det. Och "lite" av den där värmen saknade jag, kompisen som kom med kablaget höll inte med mig. Han tycket att ljudet var perfekt balanserat mellan de olika registren. Så är det med ljudsmak, det skiljer en del i mellanåt.
Nu så skall Calderan vara lite snällare än Nordosten, så jag får lyssna in mig på den, men av det jag läst om Calderan så kommer jag nog vilja ha en signalkabel som har lite kropp och värme för att kombin ska passa mina öron perfekt. Har blivit rekomenderad Audioquest Python bla. Ska handla något beg. pga att det fattas pengar till några utsvävningar nu, så helst något för max 2000kr.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/12/06 :  13:52:48  Show Profile Send s.m.f a Private Message
har haft golden cross signal och högtalarkabeln i ett av mina system och var fantastiskt nöjd med den kombinationen. Efter att kablarna såldes så blev systemet aldrig detsamma igen, det byttes komponenter fram och tillbaka, men lugnet, kroppen och tystnaden blev aldrig som innan.
Tur att de är billigt och bra att importera nu då erfarenheterna av svenska importören är högst blandade.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/06 :  23:35:03  Show Profile Send FBK a Private Message
s.m.f!
Ska kolla lite med en butik i Umeå vad det är för priser i Sverige idag, men gissar att det blir för dyrt att köpa nytt och beg Cardas växer inte på träd precis. Så man får väll kolla lite internationelt kanske om jag nu väljer Cardas.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/12/07 :  00:26:15  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag köpte min hörlurssladd genom Välljud

Henrik.Bengtsson@hb.se

Skicka ett mail och fråga ...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/07 :  00:55:34  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
FBK: här finns det lite begagnat Cardas. http://search3.auctions.yahoo.co.jp/search?sb=desc,cat&desc=cardas&cat=23632&auccat=23632&acc=jp&f=0x12&alocale=0jp&mode=1
Använd babelfish.altavista.com för någorlunda översättningar av texten, och www.xe.com eller www.forex.se för att kolla valutakursen.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/07 :  01:21:35  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack JockeWe! Ska skicka ett mail.
LarsTokyo! Cardas Cross XLR 1,0m kostade ca.2200kr och Golden Cross XLR 0,5m ca.2800kr, ska bli intressant och se vad dessa kostar i nypris här hemma

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/07 :  05:07:36  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Per; Vill du ha begagnad kabel så hör av dig till mig.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2004/12/07 :  16:10:07  Show Profile Send Pass a Private Message
Gillar Cardas skarpt! Har man väl fastnat för Golden Cross fins det ingen återvändo - allt annat låter sterilt, artificiellt, och "stereo" i jämförelse!

Senast har jag bytt ut min digitalkabel (Marcuscable) mot Cardas Lightning 15 - och jäklar i min låda vilken ljudförbättring Trodde faktiskt inte att det var möjligt att få en så stor ljudförbättring med att enbart byta digitalkabeln. Förändringen: högre upplösning, mer luft även i djupled, och MJUKARE, mindre spretigt och sterilt ljud!
Köp Cardas

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/08 :  00:35:25  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för alla svar Verkar som många gillar Cardas kablage. Ska lyssna in mig på Calderan i helgen, så får man se var det lutar åt på signalsidan sen. Men av det jag läst så tror jag att Calderan tillsammans med en Cardas signalkabel kan bli i min smak.

LarsTokyo! Jag hör av mig till dig i morgon
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000