HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hz hastighet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/12/04 :  19:42:06  Show Profile Send MaS a Private Message


jag antar att olika frekvenser rör sig olika snabbt i en kabel,, märker man som lyssnare detta? I så fall kan man göra något åt det.

Om det rör sig olika snabbt vilket jag tror det gör så märker man ju detta på konseter, men lider man mer i soffan?


Mvh Halvägs till havet

I ain´t no nice guy after all.

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/12/04 :  20:17:10  Show Profile Send christopher a Private Message
Olika frekvenser rör sig vitt samma hastighet i en kabel

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/12/04 :  20:36:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Lite förenklat rör sig alla frekvenser rör sig med samma hastighet men det går att nyansera lite om man tränger ner i detaljerna. Dock är det lite svårt att förklara men Proffessor Hawksford har skrivit en utmärkt förklaring till detta. Kolla The essex Echo.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/12/04 :  22:04:51  Show Profile Send MaS a Private Message
Grabbar det kännns som att det är bra så.

Tänkte bara att en lång våg, tog längre på sig än en kortare våg.
Och så är det väl?

Men att det blir lika en kabel.


I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/04 :  22:14:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Olika frekvenser rör sig olika fort i en kabel (och i för den delen genom alla medier), det kallas dispersion.

Dock är det ett fenomen som i princip inte spelar någon roll vid låga frekvenser, för ljudöverföring spelar det ingen roll eftersom det då endast rör sig om några tiotal kHz. Kommer man upp i hundratal MHz eller GHz så kan det dock vara en viktig effekt.

Vad gäller Hawksfords text så har jag läst den, det är i princip lite grundläggande elfältteori men han drar helt fel slutsatser från dem. Det finns betydligt bättre texter att läsa om man vill förså vad som händer.


Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/12/05 :  13:45:50  Show Profile Send MaS a Private Message
Ok

Jag inbillade mig ett kort tag att det var därför vissa högtalarkablar hade lådor på sig,, typ elektronink som skulle släppa iväh alla hz i rätt hastighets så man ej skull få konstiga tids fel..

Uppps vad rörigt det blev

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2004/12/05 :  14:09:40  Show Profile Send Joav a Private Message
hmm... om jag inte mins fel från fysiken så går strömen "raktfram" och spänningen som oscillerar (svänger) vilket gör att våglängden spelar liten roll

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/12/05 :  17:19:07  Show Profile Send lasselite a Private Message
Dom fel som (teoretiskt) kan uppstå i en kabel är minimala i jämförelse med vad som händer med så fort du har en flervägshögtalare. Jag skulle inte ligga sömnlös på nätterna pga detta om man säger så

Lådan på magen (trasparent) är, enl uppgift, bl a. till för att skydda vissa förstarkare från att komma i självsvägning. En åtgärd som varken är komplicerad eller dyr att göra.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:14:28  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Tänkte bara att en lång våg, tog längre på sig än en kortare våg.
Och så är det väl?

Nej, det är tvärt om. I den mån det över huvudtaget är mätbart, definitivt inte i audiosammanhang, så är det vid mycket höga frekvenser.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:59:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
våglängdsdispersion eller löptidsfel/löptidsdistorsion som det också kallas;
långa vågor kommer fram snabbare än korta vågor, som ju "studsar" runt mer i kabeln under en längre tid, man talar främst om enomenet i optosammanhang där det är av stor betydelse.
i audiosammanhang är det som Gaffa & f95toli säger knappt mätbart (visst är det mätbart) men har ingen betydelse för ljudupplevelsen, det finns betydligt allvarligare problem i ljudkedjan än löptider i en kabel.
/L.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/12/06 :  15:49:26  Show Profile Send Per a Private Message
@ mr triatric
bara för att det knappt är mätbart betyder det väl inte att det saknar betydelse?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/12/07 :  20:49:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->Per
förlåt... jag menar: "i min värld har det ingen betydelse.."

-Givetvis kanske det har betydelse, men jag framhäver ändå att det finns andra komponenter i ett system som kanske påverkar helheten med större steg än vad skillnader i kablars signallöptider gör..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/12/08 :  00:51:43  Show Profile Send esl a Private Message
I vanliga kablar pratar vi om nanosekunder... det innebär i avstånd i luften 0.1u meter... vet inte om alla förstår hur OTROLIGT mycket den skillnaden dränks i många många andra parametrar.

Det är som om du spelar högt och din granne sätter på eller stänger av sin klockradio, som du inte hör i vanliga fall..
Skillnad? Jovisst...men..

/esl
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/08 :  01:19:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte vi ens pratar om nanosekunder. En nanosekund är mycket i de här sammanhangen (det är ju trots allt bara 1 GHz), om vi pratar om skillnad i den tid det tar för två olika signaler i audioområdet att komma igenom ex en 1m signalkabel så lär det vara mindre än så; i alla fall om kabeln är vettigt uppbyggd (så att den är någotsånär dispersionsfri).



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000