HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstegsförslag önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/04 :  20:33:49  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej boys & girls.

Jag är den lyckliga ägaren av ett trevligt slutsteg vid namn Tjidtjak.
Detta fina slusteg har både balanserade samt single end (RCA) ingångar.
Nu skulle jag vilja ha ett försteg till detta som inte kostar skjortan samt är bra! (Pristak 5000SEK)

Idag spelar jag med mitt hemmabygge till försteg (Elektor Active pot). Detta är bra men kommer lite till korta just nu känns det som. Basar till det nått så infernaliskt!

Önskemål på försteget är balanserade in och utgångar.
Idag kommer jag inte att använda ballade ingångar då jag kör med Densen Beat B-400 PLUS.
Fjärr är också önskvärt.
Så neutralt som möjligt samt utan komprimering av ljudbilden men ett bra & billigt rörförsteg kan givetvist accepteras utan knussel!

Harmony Design PRE906 finns beggat på Audio Concept för just 5lök,
Harmoy Design Pre9,
Thule PR100 (hur bra är det?)
Thule PR150 (har haft ett, vet inte riktigt vad jag tyckte om det),
NAD 116, 160/162, S100, (har ingen erfarenhet av NAD som försteg, någon som vet mer?)



Vilka andra förslag finns det i "prisklassen"???



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/12/30 22:53:20

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/12/04 :  20:51:13  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Är det samma elektor-försteg som jag har schema på så blir det dyrt om du ska ha något bättre.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/04 :  22:48:16  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Nåt från ASL kanske? Är väl tyvärr inte heller balanserade?
Är väldigt nöjd med mitt! Har inga grafer dock...

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/12/04 :  23:44:29  Show Profile Send drkim a Private Message
Strunta i dom ballade in-/utgångarna och skaffa dig ett Densen Beat 200 - ett helt klockrent försteg som dessutom styrs av samma fjärr som din cd-spelare.

Jag har ju använt mitt Beat 200 till en mängd olika slutsteg och har aldrig någonsin känns att försteget haft några svårigheter att matcha även klart dyrare elektronik - helt enkelt ett sanslöst prisvärt försteg enlig mig.

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/12/04 23:44:59
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/12/04 :  23:48:32  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Meridian 502

Har både balanserat in och ut, samt obalanserad in och ut. I mitt tycke väldigt neutralt försteg. Man slänger in den i anläggningen och sedan märker man inte av den så mycket.... på ett bra sätt
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/04 :  23:48:48  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
ICE verkar gilla rörförsteg, ett annat förslag förutom Xindak och ASL är Opera Audio. De verkar vara bra grejer de också, Plind har väl just denna kombo ICE och Opera om jag ej har fel Tror de har RCA och XLR in/ut gångar utan att veta säkert men de vet nån annan!



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/05 :  00:09:30  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har provat det med mitt Elektor Activepot försteg med bra resultat.
Ljudbilden är bred och fin djupet imponerar. Det blev mycket mera bas (för mycket!). Blöt och utan skärpa. Denna bas "dränker" en massa detaljer i ljudbilden känns det som. Kanske det odämpade rummet spelar in här?
Det känns även som om basen spelar närmare mig än mellanregister och diskant som ligger bakom basen. Tänk er ett orkesterdike mitt i ljudbilden där bas spelar framför den andra delen av orkestern som sitter bortom ett dike.
Upplevs som mycket konstigt!

Med min hemmabioförstärkare (Harman Kardon AVR 630) som försteg låter det bra. Inte lika mycket bas samt att lite mer detaljer framträder i ljudbilden.
Ljudbilden är dock mindre och känns lite klaustrofobisk i mitten (den känns smal och lite platt).


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:56:32  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hur är Harmony Designs PRE906:or?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/12/31 :  00:16:06  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag har ingen egen erfarenhet men vill du läsa ett test av PRE906 så finns det i High Fidelity 2/2000. Deras slutsats var:
"Ett mycket mångsidigt och användbart försteg som lever upp till högt ställda krav på ljudkvalitet. Dess adelsmärke är en utmärkt klarhet och detaljskärpa i en dynamisk förpackning. Klangligt påminnande om äldre Krellar, d.v.s. marginellt ljust och analytiskt i positiv anda. Viktiga parametrar håller hög klass. På minussidan egentligen endast en något svag musikalisk trevlighetsfaktor.

Jag förmodar att du sett här och konstaterat att det finns många olika saker att plocka i försteget, vilket borde påverka begagnatpriset en del.
Här finns ytterligare ett till salu.

Gramofonsteget V9 har jag, men jag har inte jämfört det med något annat liknande. Tyckte att det verkade bra så jag köpte ett, verkar välbyggt och jag tycker det låter bra.

HiFi & Musik har också testat PRE906 en gång, men jag orkar inte leta fram den tidningen nu...

Edit: Advantage P1 som jag har själv tycker jag är bra, det har balanserat både in (2st) och ut. Kanske går att hitta neråt 5000 kr, jag gav 7000 kr för mitt för ett par år sedan.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2004/12/31 00:21:44
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/31 :  00:47:38  Show Profile Send Manga X a Private Message
Stort tack till dig Mirage!!!

Jag har förstått att HD's försteg förbättrats markant de senaste åren också.
Kan kanske vara något för mig...!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/12/31 :  01:12:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Kolla gärna på Vincent SA-31, jag kör själv bl.a. med klass-D steg och dom trivs bäst med rörförsteg i mitt tycke iallafall 8-)
kanske ett hembyggt rörförsteg?
ECC88 i SRPP, enkelt och låter bra..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:26:59  Show Profile Send oliver a Private Message
Embla Erato ,finns inte mer neutralt och prisvärt.Inte balanserat men det ska ju tydligen inte spela nån roll om man får tro på somliga.I mitt tycke är det den bästa förförstärkaren jag ägt i alla fall.Dessutom ska den passa ypperligt till digitala förstärkare.Priset? ynka 2.300 inkl. frakt och fjärr.Är man bara intresserad av ljudkvalitet så är den här perfekt en fullständig no nonsens pryl byggd med högkvalitativa komponenter,inte mycket till design men ändå.Bra test resultat i HighFidelity dessutom.www.emblaaudio.no
/ Sven-Åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2004/12/31 10:29:50
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:36:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
oliver jag verkar ha svårt å hitta bilder på den lilla tingesten :/ har du några?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:12:52  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Så neutralt som möjligt samt utan komprimering av ljudbilden


Mitt tips blir då Denon AVR-1802 beg. för ca 3,5k. Alternativt en ny AVR-2105. Även om du bara kör 2-kanals alltså... Grymt bra som försteg!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/31 :  23:24:16  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tråkigt att de bygger om Emblaaudios hemsida just nu.

Intressanta förslag ni kommer med! Riktigt trevliga en del av dem!!

De recensioner jag läst ang. Vincent har inte varit direkt lysande...

Jag kommer att låna hem ett Harmony Design PRE906 för lite test.
Skulle vilja testa Embla och Densen (på tok för dyrt) också. Får se om det går att ordna...



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/01/01 :  09:18:18  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
oliver jag verkar ha svårt å hitta bilder på den lilla tingesten :/ har du några?

Tyvärr, såg att dom håller på att bygga om hemsidan precis nu kanske den blir klar snart.Det finns bild och test i highfidelity för ett par nummer sedan,dom var ganska förbluffad över ljudkvaliteten i den här lilla fula saken.
quote:
Skulle vilja testa Embla

Köp den bara,skulle den inte falla i smaken så förlorar man inte många kronor på att sälja den( jämfört med allt annat som tappar halva värdet).Den är åtminstone i mitt tycke bättre än Krell försteget jag hade,och varför inte, utvecklingen går ju framåt.Den IC krets som används för volymstyrningen är mätmässigt det bästa som finns på marknaden,ingångarna är relästyrda och den innehåller inget tjafs bara välljudande komponenter och extremt korta signalvägar.Volym upp och ned,balans och ingångs väljare that`s it.
En makalös manick,okej den är väldigt oansenlig och liten så vill man stajla så är inte det här produkten man söker.Men är man ute efter välljud så finns inget i närheten för dom här pengarna,det ska nog slantas upp 10ggr till i pengar innan man kan börja jämföra ljudkvalitet
/ Sven-Åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2005/01/01 13:06:22
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/01 :  11:07:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Manga!

ayayay kör med emblas försteg och under hans "medlemmarnas system" hittar man bla denna finfina bild...




Gott Nytt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/01 :  14:06:52  Show Profile Send UrSv a Private Message
Med tanke på hur bra Elektorsteget är så kanske du skulle byta till balanserade utgångar istället då?

Bild 2.4 i följande: http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/01/01 :  16:18:44  Show Profile Send johanj a Private Message
Kan lägga till att emblas försteg går att få modifierat så att en av ingångarna inte påverkas av volymkontrollen vilket är bra om man vill integrera tvåkanalsdelen med en surroundreciever.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:45:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
finns det nån återförsäljare åt embla i sthlm? vart lite sugen på att prova å jämföra med mitt nuvarande försteg

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/01/01 :  18:37:08  Show Profile Send johanj a Private Message
Haakan:Jag köpte mitt Emblaförsteg för några månader sedan och då fanns det ingen återförsäljare i sverige. Men vill du prova så går det bra att låna det jag har, väntar på att min dac ska repareras så jag har ingen nytta av försteget de närmaste dagarna. Jobbar på KTH.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/01 :  18:41:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
pmar dig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:28:59  Show Profile Send Loopen a Private Message
Verkar som alla har glömt att Rotel gör mycket fina försteg. De brukar även ha en väldigt bra Riia.

Lycka till
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/02 :  21:45:30  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ja just det ja...

Rotel finns ju också!!! Vilken vore att rekommendera?

Vet någon om det finns en trevlig recension av Embla Erato någonstans lätt-tillgängligt? Detta verkar trevligt (prislappen speciellt).


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/02 :  22:20:45  Show Profile Send Bubben a Private Message
Electrocompaniet EC4.7 finns på hifimagasinet för 7000:-.
Lite över din budget, men är det balanserat du är ute efter är det nog svårslaget.
Jag vet dock inte om priset är bra eller dåligt...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/02 :  22:28:56  Show Profile Send Manga X a Private Message
Bubben:

EC4.7:an har jag sett. Fick för mig att priset var högt för denna produkt. Har för mig att de kostar c:a 9,5 lökar nytt,

Sen har jag aldrig sett någon helt lysande recension på dem. Jag kanske har missat alla de andra...

-Attans att det ska vara så svårt det här!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000