HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 koppla ihop spolar i högtalare...???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2004/12/04 :  13:15:34  Show Profile Send bjurta a Private Message
hej audiofiler! jag har precis kopplat in mina element i en liten provisorisk låda(audes40w65 och seasH883) kopplingarna är lite smådåliga just nu. men det låter... bättre än vad jag trodde. det kommer låta bättre senare när jag har byggt den riktiga lådan till dom. Men min fråga var om jag kan ha kopplat fel på något sätt. jag har inget "delningsfilter" utan jag har tagit lösa spolar, och det gör det lite svårt för mig att få ihop allt. Kan man koppla fel, och det låter ändå?? först lät bara diskanten, men det dröjde inte länge förän jag kom på vad felet var. snälla hjälp mig!

björn ohlsson

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/12/04 :  18:42:57  Show Profile Send Mixon a Private Message
Hej
Jo det är inga problem att få det att låta fast man kopplar fel. Diskanten och ev. förstärkaren är väl vad som kan ta stryk. Ett tips är att ha en kondensator i serie med diskanten. Alltså på någon utav anslutningarna på diskanten sätter du en kondensator med värde runt 3uF på som du sedan ansluter en av högtalarkablarna till. Lycka till!

Mixon
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/12/04 :  19:11:19  Show Profile Send Larsen a Private Message
Å andra sidan ger väl en 3uF i serie en hög delningsfrekvens... fast det skyddar. Klart du kan koppla fel och ändå få ljud, precis som Mixon sa.
Kan du fixa en bild på hur du har kopplat och gärna lite komponentvärden? Lite lättare att ge tips då.
Lösa spolar är väl också ett delningsfilter... hoppas du inte BARA har spolar...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2004/12/06 :  23:11:47  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag kan försöka förklara lite kort bara såhär hur det ser ut. och hur jag har kopplat. så kan ju ni som är experter berätta om det är något på tok...? diskanten: "plus" från terminalen går via spolen till diskens "plus". "minus" från terminalen går via en kondensator till diskens "minus" sen ser det likadant ut på basen, men där utan kondensator. Det är säkter något på tok här, jag är inte 100% säker på att det är så jag har kopplat. men det är så jag minns det. lite luddit kanske. sen har jag ett problem till, tyvärr. av någon anledning så blir ljudet från högtalaren konstigt, det är lite svårt att förklara såhär. men dom liksom skär in i öronen på nåt sätt. det är inte mycket, men det stör. men bara vissa låtar man spelar. jag vet inte vad det kan vara för fel... någon annan kanske vet...? om ni orkar läsa...?

björn ohlsson
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/06 :  23:31:58  Show Profile Send asto a Private Message
Oj, ja det är nog lite galet kopplat till diskanten, prova istället att koppla kondensatorn först i serie på + och sedan spolen paralellt mellan + och -, då har du ett 2:a ordningens filter.
Finns massor med filterlösningar på nätet, ta gärna en titt på hur dessa är kopplade. men det ska även nämnas att det är viktigt att komponenterna har rätt värden annars kan det bli riktigt fel, i värsrta fall bränner du förstärkare eller element.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/12/07 :  15:48:12  Show Profile Send Larsen a Private Message
Gör som asto säger.

En spole i serie med ett element blir ett lp-filter (lågpass dvs släpper igenom "låga" frekvenser och blockerar höga) och det vill du ju på en bas, men inte på en diskant.
En kondesator i serie blir precis tvärtom, den ger ett hp-filter (high-pass dvs släpper igenom höga frekvenser och blockerar låga).

I ditt filter till diskanten så har du både blockerat låga och höga frekvenser... vad som blev kvar beror av vilka värden spolen och kondensatorn har (och elementets värden)

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2004/12/07 :  16:00:34  Show Profile Send bjurta a Private Message
tack larsen och asto! nu blev allt mycket klarare här! Jag kanske förstog en sak helt fel, vad vet jag, men betyder det att jag inte behöver någon spole på diskanten!??? men hur vet
jag vilken kondensator som passar till vilka värden??? och vilka värden är viktigast att gå efter? och spolarna, kan dom slita på elementen och ev. förstärkaren?

björn ohlsson

Edited by - bjurta on 2004/12/07 16:08:26
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/12/07 :  21:57:44  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har mekat med högtalare på olika nivå i drygt 15 år och lär mig nya saker hela tiden. Just filter är det absolut största ämnet känner jag, men samtidigt så skapas suget efter mer kunskap ju mer du vet... så att säga... Börja med lite grunder, låna nån bok i ämnet, kolla på internetsidor m.m.
Lite matnyttigt att börja med finns på http://www.drkrupp.se/hifi/
I menyn till vänster kan du läsa om olika typer av lådor och även delningsfilter. Bara att börja läsa och experimentera. Det är KUL

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/12/07 22:02:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000