HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DC Trigger
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

menace
Member

124 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:39:54  Show Profile Send menace a Private Message
Hej jag hat tänkt bygga mig ett eget slutsteg och jag ska nu börja med strömförsörjningen. Jag har kommit på att det vore roligt om man kunde slå på slutsteget med en DC-trigger signal från försteg, så nu till min fråga.
Hur funkar denna signal skickar den bara en puls när man slår på och en puls när man slår av eller ligger signalen hög hela tiden man har försteget på?
Jag har tänkt använda min marantz 7400 hemmabio reciever som försteg, men jag antar att detta inte spelar någon roll, dc-trigger signalerna borde väl vara samma oberoende av märke och apparat.

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/12/01 :  03:31:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Troligtvis så fungerar det likadant som i bilstereo och där ligger det en spänning på hela tiden. Spänningen driver på ett rela eller en trissa till strömförsörjningen.
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:48:31  Show Profile Send menace a Private Message
Om det är som du säger att det ligger spänning på hela tiden, så fungerar det väl inte med ett relä iaf.
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:07:16  Show Profile Send menace a Private Message
ingen som vet mer säkert hur detta funkar?
Go to Top of Page

PHermansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/12/07 :  23:12:45  Show Profile  Visit PHermansson's Homepage Send PHermansson a Private Message
I bilstereo läggs 12 volt på remotekabeln när cdspelaren slås på, i förstärkaren driver denna spänning ett relä som kopplar in drivspänningen. Man skulle kunna göra likadant hemma, alternativt använda en tryckomkopplare och en monostabil koppling. Men varför? Själv använder jag en ljudkänslig reläkoppling (http://sound.westhost.com/), slutsteget slår av och på automatiskt när det behövs och jag behöver inte bry mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000