HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ändrad rubrik: Test av Primare CD21 vs. CD31!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/04 :  21:58:43  Show Profile Send Mahler a Private Message
Om du/ni läser allt sedan mitt inlägg om vilka RYKTEN jag hört om burkarna är det svårt att undgå påhoppet eller??

Har ni tänkt på att min inlägg inte var ett MOT argument mot Zepps inlägg.. TVÄRTOM!! Jag bara bekräftade att jag hört samma saker som Zepp konstaterade..

ATT Dynaudio inte direkt är varma i karaktären!!

Vad dom sen ÄR har jag aldrig lagt mig i!!

Vakna upp och lukta på kaffet för guds skull!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/04 :  22:09:46  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Och att Dynaudio Contour S3.4 skulle vara så varma
i ljudet känner jag inte riktigt igen!!

--------------------------------------------------------------------------------





Naaee, inte riktigt min bild heller av Dynaudio!! Men vad vet jag mer an vad andra sagt till mig!! Har tyvarr inte lyssnat sjalv!

Na, lycka till Matte med CD-jakten.. Hoppas det gar bra.. Men hur lange tanker du behalla din ev. nya investering

Skamt asido!! Men jag tycker du gor klokt i att behalla Dynaudio och satsa pa battre cd och starkare i forsta hand!!



Var grundar sig ditt utbrott Zepp... ??????????????????

Ett enkelt konkret och koncist svar tack i all ärlighet!!


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/12/04 22:13:58
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/04 :  22:57:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Vad det någon som sade ett glas isvatten till alla
Jag har bara lyssnat en gång på 3.4, och det var på Sheraton mässan här i Stockholm tillsammans med Macintosh elektronik. Visst det var inte billig elektronik, men det lät mycket bra och det under förutsättningar som var allt annat än optimala. Och Macintosh kan väll alla hålla med om att det är grejer som drar mot det varma, och ljudet var långt ifrån för varmt tillsammans med 3.4 tyckte jag i alla fall.
Det som förvånar mig lite är att Dynaudio ägare generelt inte satsar på kraftigare grejer än vad de oftast har. De handlare som jag pratade med när jag i somras var på jakt på högtalare, sade att Dynaudios alla modeller mer eller mindre behöver mycker kraft för att ljudet ska lossna/blomma ut ordentligt. Lite raka motsatsen till Audiovector som en handlare sade, där kan man börja med ganska enkel elektronik utan att allt faller.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/12/04 :  23:31:23  Show Profile Send niklas a Private Message
Personangrepp är inte tillåtet/Cyber

Edited by - Cyber on 2004/12/05 01:32:57
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/05 :  01:29:45  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tyvärr var det inte dig jag snacka med Nicklas!!

quote:
Ett enkelt konkret och koncist svar tack i all ärlighet!!


Led zeppt tack

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/05 :  01:31:15  Show Profile Send Mahler a Private Message
FBK!!

Tack förresten för det goda rådet!!



En ishink är nyttigt ibland!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/12/05 :  14:48:17  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag slår ett slag för Quad 99 CDP för 10500:-
Den spelar relativt mjukt och varmt och lite åt det analoga hållet samt har en väldigt bra upplösning utan att för den skull bli för aggressiv.
Naim 5CDxi verkar heller inte vara så dålig då det skrevs rätt OK om den i Stereophile, men prisläget ligger väl då i topp av vad Du tänkt Dig.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/12/06 :  09:22:32  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Tack matte76!! jo jag är en riktigt trevlig prick!!
Om jag få säga det själv så...
Men det finns dom som tydligen tycker jag är en osmart
surkart och får utbrott!!? (Gud va träffande!!)

Hur somhelst så går jag på moln efter en sagolik
The Macallan-provning i helgen!!! (Får ni chansen så
prova den 30-åriga!!!!)

Lite OT men det finns mer här i livet än att vara
en surkart...

Pratade med PE-Audio i Västerås i helgen och dom spelar
just nu på den nya A5 combon från Musical Fidelity tillsammans
med S 3.4 och det lät mycket lovande, ska försöka ta mej ner dit
innan jul för en lyssning.

Matte: hur gick det med din lyssning i helgen??







Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2004/12/06 09:23:25
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/06 :  09:49:58  Show Profile Send Mahler a Private Message


Visst är det skönt med en klapp i ryggen Zepp!!

Nåja,

Kan du som sagt vara så vänlig att förklara vad i följande inlägg som gjorde dig så sne??

quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Du skrev!
Och att Dynaudio Contour S3.4 skulle vara så varma
i ljudet känner jag inte riktigt igen!!

--------------------------------------------------------------------------------


Jag skrev!
Naaee, inte riktigt min bild heller av Dynaudio!! Men vad vet jag mer an vad andra sagt till mig!! Har tyvarr inte lyssnat sjalv!

Na, lycka till Matte med CD-jakten.. Hoppas det gar bra.. Men hur lange tanker du behalla din ev. nya investering

Skamt asido!! Men jag tycker du gor klokt i att behalla Dynaudio och satsa pa battre cd och starkare i forsta hand!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/12/06 :  09:59:47  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Snälla Mahler släpp det där nu jag är
inte sne, ville bara påpeka att jag verkligen hade
lyssnat om det nu var det du menade.....

quote:
Men vad vet jag mer an vad andra sagt till mig!! Har tyvarr inte lyssnat sjalv!





Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/06 :  11:07:56  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag har inte släppt det av en ända anledning!!

Jag gjorde INGET påhopp eller motargument på dig från första början!! Däremot kände jag att dina inlägg efteråt var "påhopp" och mothugg om något jag inte förstod vad det handlade om..

Notera att jag först skrev ett "surt" svar efter ditt "do you follow" inlägg.. Gjorde emellertid snabbt en edit eftersom jag undrade om jag inte förhastat mig och misstolkat din mening. Men ditt svar efter det gjorde bara förvirringen större!

Och fortfarande fattar jag inte vad du egentligen retade dig på!! Är du en ärlig och uppriktig person kan du gott deklarera HUR du tolkade mitt budskap!! Så kan alla se hur feltolkat det ev. var! Och så kan vi isåfall fortsättningsvis ta en diskussion i PM förslagsvis för att inte smutsa ner Mattes tråd ännu mer!

Naturligtvis förstår jag att du verkligen HAR lyssnat om du äger Dynaudio!! Så mycket förstår jag efter 6 års universitets studier!! Och att du då drar slutsatsen att det inte är din uppfattning att Dynaudio inte är direkt varma är förståss naturlig!! Hmmmm!! Är ett plus ett två??

Så därför har jag svårt att släppa hur du mfl. därefter svarade på mitt i mina ögon totalt misstolkade budskap!

Och dessutom andra mer eller mindre GROVA personhopp från olika håll!!

Behöver nog inte betona hur tråkigt det är!! Och extra tråkigt är det när ingen ens har mage nog att isåfall skriva VAD jag skrev som var sååååå fel!!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/12/06 :  12:05:49  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Jadu vad ska man säga...
Tex. att du orkar!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/06 :  13:41:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Det är inga problem!!

Orkar du med ett svar??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/12/06 13:42:02
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/12/06 :  13:52:33  Show Profile Send Bosco a Private Message
Min erfarenhet är att Dynaudio Contour låter varmt och lite instängt med för klen förstärkare. Jag tror ärligt talat att ett begagnat slutsteg skulle ge mer välljud för pengarna än en ny CD som kanske inte alls kommer passa när du väl har råd att köpa ny förstärkare.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:04:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ledzepp: Musical Fidelity A5 är säkert bra, men jag tycker den kostar för mycket i Sverige, 24.000 kr. Den kostar 1.499 pund i England, hemlandet. Alltså är den några tusen för dyr här, borde kanske kostat max 20.000 här. Jag provlyssnade alltså Primare CD21 och CD31, tyvärr blev det ingen jämförelse med Naim CD5i, den var hemma hos mig men inget ljud kom ur den...kopplade den till samma signalkabel som Primare men den ville inte...

nåväl: Jag tyckte inte ljudet var så mycket bättre i CD31:an jämfört med CD21:an, men CD31 ska tydligen kopplas balanserat för att låta så bra den kan. Vid butiksdemo höll jag med om detta, mkt stor skillnad faktiskt. Men min I21 har ju inte balanserade ingångar, så det blev obalanserat. Ljudet från apparaterna liknade varandra så mycket att jag knappt kunde ha avgjort vilken som är vilken vid en A/B-jämförelse. Ska man köra obalanserat motiveras definitivt inte prisskillnaden på 10.000, köp då CD21. Men kör man balanserat väljer man givetvis CD31 om man har råd. Ljudet då? Detaljerat, balanserat och härligt mellanregister och bas. Diskanten ganska lagom, varken för vass eller för mesig. Två mycket bra spelare, säkert bland de bästa i sina resp. prisklasser. Min Sony dvd lät inge vidare i jämförelse, kändes trist att lämna tillbaks de två Primare till HiFi Skåne! Men snart blir det köp, troligen av CD31 men har ej bestämt till 100 %.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/12/06 14:13:02
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:11:23  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag håller nog med Bosco där faktiskt!!

begagnat kan man göra ordentliga klipp och ett slutsteg tror jag ger dig mest value per investerad krona så att säga. Så mitt råd till dit Matte är nog att behålla dina fin fina contourer, leta slutsteg alt. stark integrerad a la Thor t ex och sist cd-spelare.

Men när vi nu talar om cd-spelare tycker jag att Meridian G07 är en fantastisk maskin i den övre skalan av den prisklass du nu fluktar i!! 23 000 ny på ett ungefär!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:15:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min Sony dvd är så pass dålig och trist med cd-musik så det blir en ny cd-spelare först. Sen blir det en starkare förstärkare längre fram, kanske beggad och Thor ligger bra till, men alternativ finns naturligtvis, som tex för/slutsteg från Primare, Roksan eller liknande. Det blir nog någon gång 2005. Då ska jag provlyssna först.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/12/06 14:17:20
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:21:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
Joo,

en Sony dvd är nog ingen rolig historia direkt kopplat till Contour med fin stärkare a la primare!! Iallafall inte vid ren cd-lyssning!

Så på sätt och vis förstår jag dina tankar!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:27:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag ska ju skaffa en starkare stärkare längre fram som sagt, men en cd-spelare känns mer akut i nuläget.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/06 :  14:35:22  Show Profile Send Harman a Private Message
Matte76, Tack för att du skrev om skillnaderna mellan CD21 och CD31. Alltid intressant med sådana jämförelser. Jag tycker att du har helt rätt fokus, först ny CD spelare sedan kan du fixa en annan stärkare.
Ha det gott!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/06 :  15:15:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för de uppmuntrande orden Harman! Jag märker att en starkare förstärkare hade fått ljudet att släppa bättre men ljudet med Primare blev bra ändå, det låter ju inte dåligt. Bara till att spara till en Thor eller motsvarande nästa år.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/12/06 :  21:30:49  Show Profile Send weezer a Private Message
Det hade dock varit bäst att skapa ny tråd om jämförelsen CD21/CD31, det blir lätt förvirrande om folk ska döpa om trådar till höger och vänster......

Edited by - weezer on 2004/12/06 21:31:08
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/07 :  07:59:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tja Weezer, då vet jag det till nästa gång...men hade jag gjort det hade väl alltid någon klagat på att jag skapat en ny tråd i onödan...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/12/07 :  09:14:27  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Tack matte för dina kommentarer om dom två Primare spelarna,
då känns det som om jag gjorde rätt i att välja CD21 och lägga
mer pengar på kommande förstärkare.

Hade samma problem med Naimen när jag hade den hemma för provlyssning
men man måste gå in och progremera om den via fjärren för att
den ska ta vanliga signalkablar istället för Naim´s special.....
När jag fick det att funka så föll den ändå bort pga sitt
ganska grovhuggna och lite grå spelsätt....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/07 :  09:22:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Aha där har vi förklaringen till att inget ljud kom ur den..smått jobbigt att behöva programmera om den, jag hade heller ingen manual så...ja du gjorde rätt som köpte CD21:an om du nu ska köra obalanserat, den lät i princip lika bra som CD31:an om nu denna körs obalanserat. Vilken stärkare lutar det åt Ledzepp?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000