HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Diana Krall, vilken skiva är mest lättsmält
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:20:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej!
Jag vill testa en Diana Krall skiva. Är egentligen ingen Jazz fan men men, man vill ju testa nytt. Vilken av hennes skivor är mest lättsmält för en som egentligen inte brukar gilla Jazz.

Mvh Per

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:25:47  Show Profile Send Harman a Private Message
Mycket bra fråga FBK, jag går själv i samma funderingar, skippade Krall vid senaste beställningen då jag inte visste vara jag skulle börja...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:29:35  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har visserligen bara de två senaste skivorna men har hört en del från hennes tidigare och jag måste säga att hon är rätt lättsmält rakt över. Jag tycker både "Live in Paris" och "Girl in the other room" är bra. Tror inte du får en "svår" skiva vilken du än köper. Om jag ska rekommendera en så blir det den sista.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:29:51  Show Profile Send hal a Private Message
Börja med "Live in Paris" den har varit inkörsporten för många till jazzens värld inkl. mig själv.
Sen att den är riktigt bra inspelad gör inte saken sämre. Är man ovan vid Jazz bör man ge den ett par lyssningar innan den "lyfter".

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:41:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle nog ge tipset. "The look of love" som dessutom är trevligt inspelad.
"Live in Paris" är lättlyssnad som liveskivor brukar vara.
"Girl in the other room" - Bra, men kanske inte det första att börja med. Eller helt tvärt om.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/12/01 01:42:03
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/12/01 :  01:39:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack grabbar
Jag har läst lite om The look of love, men eftersom alla nämner Live in Paris så får det bli den. Harman nu vet du vad du ska prova, sedan om vi kommer att gilla Diana eller inte det får vi se

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:14:07  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Förlåt mig grabbar, men ett leende spred sig över mina läppar. Kan någon nämna en Diana Krallskiva som inte lättsmält?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/12/01 :  12:18:12  Show Profile Send aplodon a Private Message
Instämmer med filikoster. Lättsmält, på gränsen till hissmusik. Över gränsen enligt somliga.
Visst är hon duktig och har skickliga musiker med sig, men personligen tycker jag hon kunde använda sin talang på ett bättre sätt. Av det jag hört är "Live in Paris" i en klass för sig. Live får hon chansen att improvisera lite och visa vad hon går för. De studioskivor jag hört ger ett ganska slätstruket intryck. "The girl in the other room" är otroligt tråkig i mina öron. Mindre jazz och mer slätstruken pop, eller vad man skall kalla det.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/12/01 :  12:24:46  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
mera slätstruken artist än Diana Krall får man nog leta efter, vilken skiva som helst bör passa. på tok för trist för min smak, nästan på gränsen till självmordstrist.. men hon är ju gift med costello, o han e ju bra
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/01 :  23:14:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker man inte om jazz alls, så är nog det mesta svårsmält.

Vi kan skippa negativa intryck av D.Krall då trådstartaren vill ha annan info.

Damen ifråga har jobbat i Sverige. Hon fick sluta för att hon IMPROVISERAD F_Ö_R mycket.
De som har hört henna live, förstår detta. Det är allt annat än vad som på skivorna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/12/02 :  01:05:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja Zalve, läste alla vad jag skrev när jag startade denna tråd så kanske man slapp dessa komentarer....Misstänker att det är precis sådana här Jazz som är lämplig i början, om man ska lära sig att uppskatta Jazzen i ett bredare perspektiv framöver.

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/12/02 :  10:59:26  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag menade inte att vara negativ, jag har ingenting emot lättsmält musik så länge den är bra. Krall är skicklig.

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/12/02 :  10:59:51  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag menade inte att vara negativ, jag har ingenting emot lättsmält musik så länge den är bra. Krall är skicklig.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/12/02 :  14:34:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Det är okej filikoster Men för sådana som mig, som har haft mycket svårt för Jazz, så måste man börja med lättsmälta grejer. Och sedan är ju Jazzen idag ett otroligt brett spektrum, finns ju massor av olika slags Jazz nu för tiden.

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/12/02 :  15:40:54  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har också svårt för jazz, och tyckte att Diana Krall verkar vara en av de lättare inom detta område, men fortfarande lite mycket för min smak. Fast man vänjer sig nog.... Vet inte om det anses vara jazz, men kolla in Rebecka Törnqvist senaste annars, Travel like in songs, tycker den är ruggigt bra. Jag klassar det som Jazz i alla fall ;-) (fast min sambo tycker nog mest att det är hiss-musik) Och så var det det där med smaken också då...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/12/02 :  16:59:41  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ett standardsvar på "Vilken skiva är bäst för att introducera någon till jazz?" är Miles Davis "Kind of Blue", 1959. Det finns en ganska bred konsensus om att denna skiva är jazz. Att om man inte gillar den, så gillar man helt enkelt inte jazz. Jag är böjd att hålla med. Den är inte alls jobbig på något sätt att lyssna på dessutom. Och både Miles och Coltrane är med på den. Vad mer kan man begära!

Ta första låten på skivan, "So What". En ganska bluesig låt som har allt. Inga alltför avancerade harmonier som kan stöta bort förstagångslyssnare!

Edited by - filikoster on 2004/12/02 17:02:50
Go to Top of Page

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/12/02 :  19:31:18  Show Profile Send Kamelia a Private Message
Diana Krall tillhör en av mina favoriter, och jag tror att jag har de flesta av hennes skivor. Mina favoriter är When I look in your eyes och The look of love.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/12/02 :  20:08:29  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag testade i en smörgåsgrill, och Live in Paris var mest lättsmält.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/12/03 :  00:15:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag testade i en smörgåsgrill, och Live in Paris var mest lättsmält.

Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/12/03 :  02:18:03  Show Profile Send kempa74 a Private Message
When I Look In Your Eyes! Solklar för mig. Det var mitt första Krall album och jag tycker att den är bäst som introduktion.

Edited by - kempa74 on 2004/12/08 00:08:21
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/04 :  15:36:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Helt klart "When I look in your eyes" (Och då helst SACD)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000