HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Proggrock för "klassiker"- tips önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/19 :  12:46:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag lyssnade mycket på progg-rock på 70- och 80-talet.
Efter att den musiken sinat så gick jag mer över till att lyssna på klassisk musik.
Men nu har jag upptäckt en ny våg av progg-rock med grupper som
Dream Theater, Flower Kings, Transatlantic,Spocks Beard. Marillion har ju också alltid funnits, men jag har ingen koll på vad dom gjort efter att Fish slutade. Nightwish gillar jag också.
Någon som kan komma med tips på bra nya plattor?

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/05/19 :  18:03:08  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Engelska gruppen Camel släpper ju fortfarande skivor. Jag har båda deras senaste skivor, Rajaz och A Nod and a Wink. Båda dessa är temaskivor, den första med lite orientaliska drag och den senare lite åt det engelska folkmusikhållet (lite som Jethro Tull's Songs from the wood). Båda skivorna är HDCD-kodade, men låter bra även på vanliga cd-spelare.

Porcupine Tree släpper ju också skivor i denna genre, har dock inte hört dessa ännu.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2004/05/19 :  21:01:24  Show Profile Send Kreator a Private Message
Lyssna på Proto~Kaw "Before Became After". Det är gubbarna från Kansas som är i farten.

Har du missat svenska Pain Of Salvation så måste du lyssna på dem också!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/19 :  21:07:08  Show Profile Send aplodon a Private Message
Trevlig rubrik, Björn-Ola

Skall bli spännande att se vilka tips som dyker upp här!

Har tittat igenom min skivsamling efter nyare rockskivor vilket gav ganska magert resultat. Större delen av min musik spelades in på 70-talet. Därefter följde en nästan död period under 80-talet. Det tog sig något under 90-talet men många av mina skivor från denna tid är av andra typer än den jag tycker mest om.

Har nosat lite på de nyare grupper du nämner. Transatlantic gillar jag. Flower Kings är väldigt ojämna att döma av det jag hört. De skulle vara riktigt bra om de hade haft lite mer självkritik och sållat bort ca hälften av materialet de spelat in.
Det jag hört av Dream Theater är lite för mycket hårdrock i mina öron. Spocks Beard och Marillion har jag knappt lyssnat på men de ligger på nå´n slags väntelista.

Har iallafall knåpat ihop några tips från 90-talet och framåt. Allt kan inte placeras under rubriken progressiv rock men dessa hör väl hemma där:

Änglagård: Hybris 1992; Epilog 1994.
Lite som den mera dramatiska sortens King Crimson. Började också som coverband med King Crimson-låtar.

edit: Rörde visst till det lite här. Det var Anekdoten som började som coverband med King Crimson-låtar. Att döma av musikstilen kunde det dock lika gärna varit Änglagård.

Anekdoten: Vemod 1993
Svenskar. Deras första skiva. Har gjort 2-3 skivor till vilka jag inte hört ännu.

Deus Ex Machina: Equilibrismo da Insofferenza 1998
Italiensk. Mycket jazzinfluenser. Har en sångare vars opera-aktiga sångsätt kan vara något irriterande. På denna skiva är han dock ganska tillbakahållen och inte så dominerande som på den andra skivan jag har: De Republica 1995. Har gjort ett antal skivor men jag vet inget om de övriga.

Thinking Plague: In Extremis 1998.
Mycket bra amerikansk grupp, ganska experimentell, som en blandning av Gentle Giant, Zappa, Crimson och jazz om man skall dra till med någon sorts karaktärisering av musiken. Låter inte som något annat jag hört. Har gjort flera skivor men jag har inte hunnit utforska dem ännu.

Platypus: When Pus Comes to Shove 1998
Medlemmar ur Dixie Dregs och Dream Theater bl.a. Något ojämn, ibland en aning för mycket åt hårdrock, men om du gillar Dream Theater så...

Det finns ju även några gamlingar som fortfarande håller på (eller åtm. gjorde till ganska nyligen) som:

Samla Mammas Manna

Robert Wyatt: t.ex.Cuckooland 2003

Följande är väl mera jazzrock:

Larry Carlton & Steve Lukather: No Substitutions 2001
Mycket bra live-skiva med jazzgitarristen Carlton och rockgitarristen Lukather (spelar i en känd grupp, minns inte vilken).

Stanley Clarke & Friends: Live at the Greek 1994.
Mycket bra live-skiva. Bland "friendsen" finns bl.a. Billy Cobham och Larry Carlton. (Lite kuriosa: Både på denna och ovanstående skiva spelas bl.a. Miles Davis-låten "All Blues".)

Henry Threadgill: Carry the day 1995
Jazz åt det experimentella hållet, men ändå "lättlyssnat" (med undantag av den sista låten och någon minut i slutet på en annan). Liknar inget annat som jag hört. Har gjort flera skivor som jag kommer att utforska. Udda instrumentering: saknar bas men har istället två tuba-spelare. Dessutom två gitarrister.

Edited by - aplodon on 2004/06/11 10:12:27
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/20 :  17:10:54  Show Profile Send aplodon a Private Message
Ytterligare en skiva ploppade upp. Den är visserligen inspelad på 70-talet (1976) men gavs inte ut förrän 1989 (LP). På cd kom den 1992, tror jag.
Gruppen är Yezda Urfa, skivan heter Sacred Baboon. Riktigt bra är den.
Gruppen är amerikansk och kämpade länge förgäves med att få skivan utgiven. Den spelades alltså in 1976 men bolaget som stod bakom inspelningen ville inte bekosta utgivningen. Den begynnande discovågen gjorde att skivbolagens intresse för progressiv rock var mycket svalt. Ansågs väl inte lönande nog på den genomkommersialiserade amerikanska marknaden. Chanserna hade troligen varit större i Europa.
Till slut blev den turligt nog utgiven, för den är väldigt bra.

Vet inte om jag bidragit med något som är nytt för dig Björn-Ola, men kanske för andra intesserade?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/05/23 :  11:15:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tackar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/05/23 :  15:43:28  Show Profile Send filkingian a Private Message
Om du inte redan hört, så Fish's soloplattor är rätt bra! "Vigil in a wilderness of mirrors" kan jag tipsa om...

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/05/24 :  08:43:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med. Tyvärr tycker jag hans skivsläpp blivit sämre och sämre.
Problemet är att han inte skriver musik själv, utan måste förlita sig till andra.
Men plattan du tipsar om gillar jag.

Jag håller också med om att Flower Kings är ojämna. Dom första plattorna känns rätt svaga.
Lyftet kommer med dubbel-cd-skivorna "Stardust we are" och "Flower Power". Dom är riktigt bra tycker jag.

Jag tackar för alla tips. Nu har jag lite skivor att jaga.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/05/30 :  05:33:20  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
den där Thinking Plague och Anekdoten plattan é båda superbra.

det bör komma en ny from Mats & Morgan snart. håll utkik efter den!
Go to Top of Page

wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/30 :  10:22:51  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Kolla upp Mars Volta "De-loused in the comatorium". Brilljant skiva som är värd åtminstone en lyssning.

Mattias
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/05/30 :  12:34:07  Show Profile Send Terminator a Private Message
Lukather spelar i Toto.

/Hans
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/06/01 :  10:55:39  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag måste bara trycka lite på Änglagård, riktigt kul att deras skivor åter finns tillgängliga efter att Exergy Music släppt dem igen.

Flower Kings spelade i Frölunda Kulturhus här i Göteborg i torsdags, och så mycket kan jag säga att det var en konsert jag var nöjd med!
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/06/02 :  14:26:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag får nöja mig med Flower Kings på deras live-DVD.
Jag tackar för alla tips och sammanställer en inköpslista.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:08:11  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ok nu har jag plockat fram lite plattips från 2004.
dessa bör väl mer eller mindre vara prog-relaterade:

Chicago Underground Trio - Slon
Ahvak - Ahvak
Amygdala - Amygdala
Guapo - Five Suns
Science Group - Spoors
Paatos - Kallocain
QOPH - Pyrola
Gong - Acid Motherhood
Ozric Tentacles - Spirals in Hyperspace

hmm.. inte riktigt prog. men som du kanske gillar ändå:
Ufomammut - Snailking
Guru & Zero - Makoto Mango
Fennesz - Venice
Bass Communion - Ghosts on Magnetic Tape
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/06/14 :  13:38:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Wow!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/06/14 :  14:11:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Här är några till:

Van den Plas (hårdrock med huvud)
Pallas - the cross and the crucible (stort pampigt)
Minds eye (svenska!)
IQ (som om gamla Genesis spelade nu)
Lacuna coil(italienskt, ojämnt men kul)
Ayreon (80 tals stuk med tyngd och bra ljud)
Arena (går mest hemma hos mig nu)

Bra skivmärken
Roadrunner
Magna Carta
Insideout

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/06/14 14:16:56
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/06/15 :  08:21:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sommaren är räddad!
Regna på bara!
Jag tackar så mycket.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/12/02 :  20:20:42  Show Profile Send aplodon a Private Message
Bidde´re nå´t?
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/12/02 :  21:49:34  Show Profile Send Nothing a Private Message
Du vet redan säkert. Men 'Karmakanics'(halva Flower kings) båda släpp är otroligt bra! Helt klart på Topp 5 listan åren 02 och 04.
The Tangent båda släpp även på dem på topp.
Kaipa's (2000-talet) båda släpp på även dem på toppen av Musiken av idag.
10 tusen kroners frågan: gemensamma nämnare?
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/12/03 :  09:43:13  Show Profile Send JesseX a Private Message
Univers Zero är ett bra band. Deras tidiga skivor kan rekommenderas. Till skillnad från de flesta band i genren har de inte så mycket med "vanlig" rock att göra. De är mer experimentella och orienterade mot mer avancerad klassisk musik.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/12/03 :  10:55:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inte ännu. Jag har varit inne i en period med klassisk musik.
Men plattorna ni rekommenderade finns på min inköpslista.
Jag kommer nog att kunna hålla mig sysselsatt ett bra tag.
Jag tackar så mycket.

Edited by - Björn-Ola on 2004/12/03 11:25:26
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:46:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Trettioåriga Kriget brukar nämnas i progg-sajter runt om i världen.
Egentligen är det väl bara deras första från -74 som kan räknas som en prog-platta.

King Crimson var väl den grupp dom låg närmast då, eftersom gitarr dominerar totalt. Symfonisk rock-musik med gitarr-bas-trummor!
Deras spelskicklighet var av internationell toppklass, Krister Åkerberg är definitivt en av Sveriges bästa gitarrister. Stefan Fredin var Sveriges svar på Jack Bruce. En basgitarr som hörs, och han drog sig inte för att använda basen som solo-instrument.
Jag har alltid varit svag för den gruppen. Jag minns särskilt några konserter på 70-talet på rockklubben Errols i Göteborg. Ibland det bästa jag varit med om.
Nu finns deras två första plattor återutgivna remastrade. Deras tredje kommer i Januari.

Dessutom så släppte dom förra året en helt nyinspelad platta efter 20 års tystnad.
"Elden av år" heter den och är riktigt bra. Kanske deras mest helgjutna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/12/03 :  15:23:44  Show Profile Send aplodon a Private Message
Har just köpt Isildurs Banes "MIND Vol. 1". Måste vara en av de bästa svenska skivorna med progressiv rock! Mycket klassiska influenser men även en del från fusion m.m. Påminner mycket om Univers Zeros "Ceux Du Dehors". Inte fullt lika tungt och dystert. Har även deras "MIND Vol. 3" och MIND Vol. 4". Dessa tre MIND-skivor är sinsemellan väldigt olika. Vol. 3 är experimentell jazz tillsammans med italienska Metamorfosi Trio (ej att förväxla med den italienska prog-rockgruppen Metamorfosi från 70-talet). Vol. 4 är enklare och vokalbaserad prog-rock. Ingen av de senare kommer dock upp i samma klass som Vol. 1.
Måste höras!!

En låt kan laddas ner här (12 min. lång):
http://www.progarchives.com/Progressive_rock_discography_CD.asp?cd_id=637

Är det någon som känner till MIND Vol 2 eller deras tidigare skivor?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000