HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skruvfri låda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/30 :  19:18:13  Show Profile Send primere a Private Message
Hejsan

Jag funderar en hel del på att bygga mig en golvare! Och nu kommer min kanske vanskliga... eller inte så vanskliga fråga!
Hur kör man en sådan konstruktion stabil och utan att skruva fast frontbaffeln? Jag kommer skruva samman allt utom baffeln! Hur gör man detta lämpligt? Och sedan så är det lite vanskligare när baffeln är färdiglackad eller? För man vill inte få lim på en färdiglackad baffel !
Kom gärna med bra förslag! Jag håller på att bli tokig!

Min egen ide är att man fasar kanterna (90 graders vinkel) så att den passar in i lådan och maskerar kanterna på den lackade baffeln för undvikande av kladd. Trälimmar trycker in baffeln och skruvtvingar! Håller detta och blir det seriöst då?

Men som sagt alla contributions tas tacksamt emot!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/30 :  19:29:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Alla mina Engelholm Audio högtalare är endast limmade. Dom är falsade (heter det va?) ihop medelst en ramstruktur. Tänk dig som två pusselbitar som går in i varandra. Så är det runt om mellan "ramverket" och själva väggarna (plywood + mdf i mitt fall).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/30 :  19:45:37  Show Profile Send Kmj a Private Message
Varför inte träplugg?
Borra och märk med märkstift. Limma och tryck ihop. Tar du kontaktlim och är stadig på handen så behöver du ju inte göra mer än att sätta dig på den några minuter och sedan sätta närmsta 14"-tv på den.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:05:41  Show Profile Send Fostex a Private Message
Eller sånadär kex?

// David
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:11:41  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Så här gjorde jag på mina hfls-ettor.
Lådan ihop limmad 19mm mdf.Fräste baffeln på baksidan 19mm in från kanten ca:2mm djupt maskera fräsningen lacka,limma och tryck dit.Det blir automatiskt en bra styrning på baffeln i och med att den går in 2 mm i lådan.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:18:32  Show Profile Send primere a Private Message
ja det var något åt det hållet jag tänkt hoktuna!

Tackar alla för tipsen!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:56:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Till mina kommande horn har jag försänkt inre rörets sidor i yttersidorna och en del plugg har också använts. Man behöver inga märkstift utan vanliga dyckerts går bra, spika dit dem och klipp av dem så att 4mm sticker upp lägg sedan till den skivan som skall få motsvarande (hål)märkning tryck till eventuellt knacka med gummiklubba, klart.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/30 :  22:47:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mina HFLS1or är enbart limmade

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/30 :  22:59:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Träpluggar och kexning innebär högsta noggranhet och vettiga instrument för att de ska kunna genomföras, annars är det bra lösningar.

Hoktunas förslag verkar ganska bra, och hyfsat lätt genomförbart. Ska kommas ihåg inför nästa bygge.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/12/01 :  01:41:37  Show Profile Send orthanc a Private Message
Clas i sjön har detta frässtål

men som många säger redan, så räcker det med lim. Lim skall inte brista i fogen om det är
limmat enligt konstens alla regler.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:09:42  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hej jag har aldrig skruvat ihop en högtalare Kex är det enda rätta. Eller så sågar man ett spår längs de sidor som skall limmas och stryker på lim håller ihop slår i en masonit remsa eller dylikt och vips så har man ett jätte kex. Sedan när jag limmar utapåligande bafflarn så sätter jag med tvingar två remsor på lång sidorna som går upp över kanten Sedan är det bara dit med baffeln. På med tvingar kolla centreringen på kortsidorna och ta dän styrbitarna. Torka bort överflodigt lim en våttrasa är det enda rätta här och sedan är det bara att öppna en björne-b och vara toknöjd.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/01 :  11:16:14  Show Profile Send primere a Private Message
Ok frasse låter nimt men vad rekommenderar du för kex digestive hobnobs eller funkar det med vanliga mariekex??
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/12/01 :  13:25:12  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jag använder företrädesvis iallafall "full-grain" digestive.

Jag har också kexat mina. Som det blev sagt - man ska vara noga med förarbetet. Då hjälper det med bra verktyg. Blir vinklar och avstånd rätt, är det mycket lätt att pussla ihop lådan. Voilá mycket bra resultat.
Kan tilläggas att Sulans hgt blev till på det sättet (ni vet "the last Waltz).

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:18:33  Show Profile Send Frasse a Private Message
Nää jag kör med ballerina de med hjärtan på sväller bra när limmet kommer till. Nää skämt och sido. Man kanske skulle göra ett repotage om olika tekniker vid låd byggen.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:44:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du som har möjlighet och roliga maskiner, kan väl visa hur vi andra SKULLE vilja göra =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/12/02 05:54:23
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:55:44  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag skall försöka samla ihop bilder och jag har ett par kommande projekt där jag kan prova lite annat än basic. Snart är det även dags att dra igång med kompisens dyrgripar som kommer att bli en riktig utmaning.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/02 :  07:51:24  Show Profile Send primere a Private Message
YEEEEAH nu börjar det bli inressant, helt klart jobba hårt frasse
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000