HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ariel högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/11/30 :  11:10:58  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
jag prata med en klasskompis idag som sa att ha funderar på att bygga denna högtalare http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html

Det verkar vara en mycket avacenad högtalarkonstruktion, men låter den så bra som den ser ut.?

Vad tror ni kuniga on detta projekt, är det nå att satsa på. Det kostar typ 7000 kr att bygga dom sa polarn.

/Niklas

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/30 :  11:23:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En suverän högtalare men som tyvärr inte prestar nån bas bas att prata om.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/11/30 :  12:04:22  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Hur långt ner i frekvens går den?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/30 :  12:17:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Läs hela sidan om den. Såvitt jag fattat det så fungerar de inte alls med nåt annat än rörförstärkare. Det låter ju inte bara märkligt utan verkar ju kanske lite avskräckande också...

Edited by - UrSv on 2004/11/30 12:22:59
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/11/30 :  12:36:14  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Okey, nä jag har inte läst hela sidan, utan bara kollat på konstruktion.
Jag vet inte om polaren har så bra koll häller, men innan han börja bygga så tänkte jag höra vad ni mer kuniga personer säger om projektet.

Han tanka var att senda bygga till en centera så han får hembio.

Jag sa att kan skulle ju kunna bygga hfls istället, det är ju en bra högarelar som man dessutom lätt kan bygga några till likadana och få hembio.

/Niklas
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/30 :  12:58:27  Show Profile Send edison a Private Message
UrSv:Det är väl mest som så att Herr konstruktören av Ariel inte gillar annat än rör.
Såvida inte Ariel beter sej allmänt konstigt och har nån inbyggd egenskap som gör dom direkt olämpliga för transistordrift så ska dom knappast låta illa med annat än en "dålig" stärkare, rör eller inte (?)
Det är nog så att i hifi som i andra hobbyar/branscher vissa(?) mkt kompetenta männskor även är riktiga original, som ofta har mkt bestämda uppfattningar om ditt och datt.
Erik Andersson tex menar att det bara funnit EN(!) hyggligt bra transistorstärkare...Arielmannen har visst hört ett par(!) bra transistorstärkare etc.
OM Ariel kan anses låta illa med ALLA transistorstärkare MEN bra med "alla" rörisar, jag det tvivlar ju jag starkt på, oavsett hur nu Ariel är designad.
Alla rörstärkare låter ju inte lika, eller har ens samma tekniska egenskaper...samma gäller väl för transistor-dito.

Tror inte DU menar så UrSv, men kanske Ariels designer uttryckt sej lite väl frankt om sin olust över transistorstärkare...det tror jag iaf ;-)
-----------------------------------------------------------

Niklasmagnus:
Varför inte ta och mejla några av alla dom som byggt Ariel (någon/några kör säkert med transistor trots designerns avrådan...?)
Via nån av länkarna på Arielsidan hittar du massa byggen många med mejladresser till byggarna (om jag inte minns tokfel nu...)

-------------

Någon här på forumet (Mixon var det) har byggt Ariel ME2 (alltså dom mindre som inte har TL-lådor men med samma bestyckning)
Du kanske ska fråga vad han tycker om sina.Tänker du/kompisen skaffa sub senare kanske ME2 är ett bättre (mer lättsnickrat) alternativ...
Länk till Mixons tråd med bild på ME2:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34361&whichpage=1

Jag skulle också säga att man nog ska läsa HELA Arielsidan för att få nån uppfattning om dom, SAMT kolla upp vad folk som byggt dom tycker
(alla DYIare är inte jättekära i sina byggen(?) även om nog viss partiskhet ligger och gror när man slitit och jobbat ;-)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/30 13:20:23
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:19:15  Show Profile Send Kraniet a Private Message
det man ska komma ihåg är att Lynn Olsen gillar rör. Han vill därav ha rörkaraktär. Det är precis vad högtalarna har "rör-karaktär". Med ett annat filter skulle de nog fungera men det är en annan sak.
Gillar du ljud som är laid-back och "mjukt" så kan det vara din grej.
En annan sak är att det är en TL-konstruktion. De lådorna jag lyssnade på hade tydliga pipresonanser vid vissa frekvenser. Det kanske går att ordna till vad vet jag men det var inte så trevligt när de resonanserna träffades.

Mitt råd är att bygga nåt enklare. Jag tycker helt enkelt inte det är värt den tiden som det krävs för bygget.
Olsen har även en del "ideer" om hur lådor bör byggas som är överflödiga. Val av material och byggteknik bidrar mest till att öka pris och komplexitet. Alltså väldigt lite (om något) till ljudkvalitén.

Elementen är dock högklassiga som bara den. Värt att poängtera.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/30 :  16:08:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kraniet:
Bra synpunkter! Värt att tillägga är att ljudkaraktären på Ariel går att justera medelst ett motstånd (vill minnas det var i konj-länken till VifaP13). Här kunde man få allt mellan in your face till laid back.

Det är tragiskt att rör förknippas med laid back och snällt ljud. så behöver det inte alltid vara.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/11/30 :  16:08:42  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
tack för de bra svaren. jag ska vissa polarn tråden så han sen kan ta en funderare.

Jag kommer nog själv att bygga ett par hfls till att börja med, det ser ut så nu ialla fall.
sen blir det nog att bygga 3 till.
hembio med hfls, mumma :)
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:18:29  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har hört rätt mycket på ett par ME2 som är en basreflexvariant av Ariel. Det låter riktigt bra även med transistorförstärkare kan jag säga. Det går även att kompensera med lite högre värde på kondensatorn till diskanten för att ändra karaktären. ME2 orna är väl ännu basfattigare än Ariel men det går helt klart att leva med. En sub kan vara en bra ide om man vill ha lite extra flås förstås.
Jag har själv ett komplett kit (element + filter) till en ariel/ME2 men det har aldrig blivit av att bygga eftersom jag fick för mig att bygga Orion istället :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:16:29  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Engelholmaudio:
vet du om det fins några andra ritningar på delningsfiltret som är till transistorförstärkare eller vad man ska göra för ändringar. Jag har letat mien inte hittat några alla jag har hittat har varit för rörförstärkare.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:55:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
NM:
Jag vill minnas att det står i brödtexten.

På siten står ju:
quote:
Trimming the value of tweeter capacitor between 5.0 uF and 5.6 uF alters the impression of "forward" vs "distant" sound. (Larger values bring the sound forward.) Transistor amps tend to have a a slightly distant midrange, so 5.6 uF is probably a good starting point. Tube amp owners will probably find 5.0 uF to be ideal for their system. The goal is for voices to sound natural and "in the room," but without edginess, shouting, or artificiality.
Har du läst allt än? Detta står som 3'e stycke i Cross Over kapitlet.

Var inte feg nu. Köp en grejjerna och köp till extra komponenter för att labba och TYCK TILL SJÄLV om ljudets rörkaraktär vs transistorkaraktär.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/12/01 10:56:11
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2004/12/01 :  12:28:50  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jo man ska kunna justera lite.. men även det som ska vara "in your face" är laidback så tja.. så det går att justera mellan mycket laidback och lite mindre.. det blir aldrig speciellt framåt..
jag skulle nog använda ett helt annat filter.. elmenten är ju absolut toppklass. bland de bättre som går att köpa för rimliga pengar. (diskanterna från SS har ju lite dålig spridning men annars så är dom ju topp)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/12/01 :  12:30:10  Show Profile Send linnar a Private Message
TL-lådor är känsliga för både bestyckning och förstärkare.
Man kan inte bygga en låda och justera in den för rörförstärkare
och sedan köra den med en transistor. Då måste hela lådan
justeras alt. byggas om.
Man skall betrakta en TL som en del av förstärkaren. Byter
man en komponent i förstärkaren fungerar inte stärkaren som tänkt.
Samma är det om man byter förstärkare till en TL.

Konstigt nog låter TL lite extra bra med rör. En transistorstärkare
måste ha betydligt mer kräm för att det skall låta lika bra(!?) som
i en betydligt svagare rörförstärkare.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/12/01 :  12:47:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Linnar: Ja det är konstigt, mina TL låter faktiskt riktigt bra med
rör (Audion, 2*20), men kopplar jag in mitt Hypex bygge (2*300-400w) eller mitt klass-A steg (2*80w) försvinner basen nästan, konstigt
är det i varjefall.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:46:41  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
jag har låtit min kompis skriv i denna tråd så jag vet inte om han har läst igenom allt.
han skulle fixa en egen loggin så snabbt han kunde.

som sagt själv funderar jag starkt på att bygga hfls.
det finns visst nå hollensk firma som säljer billiga element +filerdelar. nå som vet vilken det är?????

MVH
Niklas
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/12/01 :  17:28:49  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag har ett par Ariel (de som Kraniet hört). En ganska tidig version, jag vet inte hur mycket som skiljer ljudmässigt till den senaste.

Jag håller i stort sett med om Kraniets beskrivning att de låter "snällt" och polerat men har en del basresonanser om man kör dem fullregister. De är väldigt känsliga för olika mängd dämpning osv så är knivigt att få till basen så att den inte blir antingen resonant eller för svag (som de exemplar Engelholm hört). Det problemet försvann sen jag lade till 2 dipolbasmoduler för området under 110Hz.

Speciellt i mellanregistret är de mycket bra tycker jag, och diskanten blir aldrig vass eller påträngande. Man kan säga att den har en ganska mörk, behaglig karaktär, men ändå välupplöst, inte speciellt "öppen" i ljudbilden dock. Väldigt bra närvarokänsla tycker jag. Har gjort en direktjämförelse med proac-kloner jag byggt och tycker Ariel är bättre i allt utom basen.

Men sammantaget tycker jag inte de är tillräckligt bra för att motivera det jobb som som krävs för att bygga dem, de är verkligen besvärliga att bygga! Tror att t.ex HFLS-1 är ett bättre val för samma pengar eller mindre.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/12/01 :  19:41:33  Show Profile Send radelius a Private Message
Jag har kört med ett par ME2 i ett par år nu och visst låter de OK men jag tycker de är lite för snälla i karaktären. Utan sub finns ingen bas, jag fixar inte det. Har nyligen kopplat in två Linkwitz subbar och de integrerar rätt bra. Kan fortfarande sakna lite punch som jag tror ligger i området 100-200Hz. Har testat med en Edison 12:a som jag har och det funkar inte alls. Högtalarna har för låg impedans. Med mina gainkloner är de OK. Så jag håller med tidigare inlägg om att vissa herrar är religiöst fästa vid rör. Det finns både bra och dåliga konstruktioner av alla sorter och bättre eller sämre kombinationer av elektronik och högtalare etc.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/12/02 :  02:09:02  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
det finns visst nå hollensk firma som säljer billiga element +filerdelar. nå som vet vilken det är?????

Det finns flera firmor i tyskland och holland som säljer filterkomponenter, och ett par säljer Ariel-komponentsatser. Till exempel
speakerland: Audyn-plus 4.7 uF för ca 21 Euro.
speaker & co: samma kondensator för ca 19 Euro.
Speaker & Co - OBS länk är direkt till en PDF - säljer Ariel-komponenter (högtalarelement+kondensatorer) för 300 Euro. Om det är för en eller två kanaler vet jag inte, jag är inte så haj på holländska direkt... men det verkar som om man får det fraktfritt över 200 Euro på speaker & co, iallafall om man bor i Holland. Kanske.

Satt och gjorde en rätt ambitiös prisjämförelse tidigare i år vad gäller filterkomponenter av bättre kvalitet (MKP-kondingar, CFAC-spolar o.s.v.). Det slutade för min del med att jag bestämde mig för att beställa grejerna från sverige ändå, räknade man med extra transportkostnader så var det för liten prisskillnad för att motivera beställning utomlands tyckte jag. Om man sen *måste* ha Intertechnik istället för Mundorf så är det ju en annan sak.

Angående dämpning: det måste väl gå att stoppa in/ta bort dämpning i efterhand? Det var ju en tråd här nyligen om TL-bygge med bilder och allt, är för trött för att leta upp den nu, men byggaren hade ju lyckats jättebra efter ett några omgångar med dämp-tweaks. OK, det är säkert svårt att göra det från scratch men det gör man ju inte om man bygger Ariel.
Tillsågandet av delar till lådan är det jag tycker verkar svårast, och också det som gör att jag inte har börjat bygga Ariel än, trots att jag har elementen liggande - måste hitta nån med NC-fräs. Aaghh.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000