HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 I am a SHAKTI.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  09:56:02  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Vi talar ju ibland uppgraderingar här på Forum. Det slår mig att kostnaden för min ullmatta + halkskydd + heltäckningsmatta torde vara ganska exakt densamma som för en Shaktisten. Ni får själva dra era slutsatser av denna observation.
Med vänliga havregrynsgrötfrukosthälsningar

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/10/07 18:13:36
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/10/07 :  12:48:03  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Varför får var och en inte leva i god tro på allehanda Tweaks, utan det ska hela tiden komma förståsigpåare som mer eller mindre i förtäckta ordalag dumförklarar oss som köper dessa Tweaks, huruvida dessa Tweaks är prisvärda eller inte tja det måste ju tjockleken på var och ens plånbok avgöra, men låt oss vilseledda själar fortsätta med det vi valt, vi har gjort det med öppna sinnen, eller kan det vara så att vi har hunnit bli så indoktrinerade av dessa lovord som tweaksen sägs ge och att vi då tappat helt sans och balans och att kritikerna helt enkelt vill rädda oss ur Tweak-träsket, ta oss ut ur detta sektliknade tillstånd och att vi då reagerar med ilska över detta kan det vara så ?.
Mvh André Shakti sekt medlem.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/07 :  13:03:39  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Halleluja!!!!!

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:09:17  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej, signaturen swingpjatt!
Eftersom jag misstänker att du hade mitt inlägg ovan i tankarna när du skrev ditt inlägg som kommer efter mitt inlägg kommer här ett litet förtydligande av min havregrynsgrötfrukostfundering:
Självklart får du och andra köpa vad de vill. Men lika självklart måste det få vara att kräva en objektiv redovisning av olika hifi-produkters innehåll och varför de skulle medföra de förändringar/förbättringar de hävdas göra. Allt går att sälja med mördande reklam heter det, och därför krävs ibland någon form av motvikt - jfr Konsumentverket vars uppgift bl a är att övervaka att producenter ger korrekt information i sin marknadsföring. Skulle någon köpa t ex en bil eller en klocka med samma vaga argument som omger vissa produkter i hifi-branschen? Jag hävdar att det är lättare för en konsument att göra ett rationellt val när så fullständig information som möjligt föreligger. Jag har flera gånger sökt bringa klarhet i vad t ex Shaktistenen innehåller och varför den skulle göra nytta. Allt jag får är hänvisningar till ett patentpapper, mumlande om RF-utestängning - som ju ombesörjs av apparaters höljen - och tal om förbättringar efter tre-fyra dagar. Jag erbjöds också att köpa en sten att såga isär... På samma vis som jag vill veta vad min bil eller jordgubbssaft innehåller vill jag veta vad min hifi-produkt innehåller. Och, här är pudelns kärna: en okritisk inställning från oss konsumenter riskerar i förlängningen att medföra att produkttillverkare i hifi-branschen inte lägger sina ansträngningar på vad som kan gagna god ljudåtergivning, utan på vad som på oklara grunder kan förväntas skapa störst hype. Det förlorar vi alla som musikälskare på, menar jag. Jag har själv i mitt hifi-liv handlat en grön penna och ett antal metallkoner för pengar som får betraktas som bortkastade. Kunde ha blivit flera glas öl och kompaktskivor för de slantarna... Därför tänker jag fortsätta att vara nyfiken och ifrågasättande. Men, återigen, du swingpjatt får som individ självklart göra dina inköp i enlighet med dina preferenser.
Med de vänligaste hälsningar

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/10/07 18:13:00
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:14:35  Show Profile Send ekman a Private Message
kan det vara för att det är kul att idiotförklara folk och att känna sig "duktig" och förklara för andra hur det ligger till så att säga =)


inte just pekkas inlägg i denna tråd men vissa andra verkar ju ha det som högsta motiv och ledstjärna i livet
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:29:33  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Ekman, en fråga i all vänlighet: är det inte i vårt gemensamma intresse att personer här på Forum lägger ner sin tid, pengar och intresse att reda ut hur saker och ting ligger till och att de sprider sin kunskap i ett ämne? Eller ska vi lita på alla kan allt från början? Jag gör det då i alla fall inte, och är tacksam för den kunskap jag kan inhämta.
Pekka

Edited by - pekka.j on 2002/10/07 16:31:57
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:52:00  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag tror att människor måste få säga hur de upplever saker utan att hamna i en rättegång. Stefan B redogjorde på ett mycket bra sätt för hur HAN upplevde en produkt.

Det obehagligaste med dessa rättegångar är att åklagaren har skrivit lagboken samtidigt som han är domare. Nämndemännen fungerar som livakter.

DrM
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:53:30  Show Profile Send ekman a Private Message
"är det inte i vårt gemensamma intresse att personer här på Forum lägger ner sin tid, pengar och intresse att reda ut hur saker och ting ligger till och att de sprider sin kunskap i ett ämne?"

öhhh nej verkligen inte vårat gemensamma intresse är musik och reproduktionen av denna i våra hem mao lägg lite mer energi på att lyssna och förstå och var glada för dom som testat shakti och tycker det låter bättre med? det är ju bara kul för dom eller hur? skit samma hur eller om det funkar dessutom så lär ju inte ett litet forum i lilla Sverige kunna påverka sanningshalten i tweaksreklam i framtiden ändå så varför inte bara lägga ner och njuta? allting behöver inte förklaras och tycker man det så har man sannolikt inte hifi&musik som hobby
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:21:43  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Kan världsfattigdomen utrotas? Kan miljöförstöringen hindras? Kan ljudåtergivningen generellt bli bättre? Kanske om vi tar oss i kragen, men absolut inte om vi lägger ner. Tack för meningsutbytet! Vi hörs säkert i en annan tråd.
Mvh
Pekka, utvecklingsoptimist

Edited by - pekka.j on 2002/10/07 17:25:00
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:22:58  Show Profile Send ekman a Private Message
meningslöst men som sagt har ingenting med hifi&musik att göra kanske skulle starta ett vetenskapsforum? om det nu är huvudintresset
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:25:34  Show Profile Send ekman a Private Message
för övrigt tror jag inte heller att du och jag kan påverka världsfattigdomen eller miljöproblemen i världen heller =)
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:33:01  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Men, se, det tror jag! Hur det ska gå till kanske vi kan ta över en öl vid nästa mässa...
:-)

Edited by - pekka.j on 2002/10/07 17:33:24
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:33:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Lite som upponervända världen när, LTS-folket går ifrån argsint sekt till ödmjukhet
medan PRyl-folket går ifrån vanlignormal till tyken fundamental.( , eller?? )


Mvh A*.


-A skA Aldrig säga Aldrig för 1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag
1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag1stdag







( Neeej!!, vad är dagensdatum för datum idag?? Det har väl inte blivit Maj än va??( hoppasintehoppasintehoppaintehoppainte, ed ;)

Edited by - n/a on 2002/10/07 17:54:08
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:36:53  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag arg? Nä, glad! Sekt? Nä, hellre champagne...
:-)

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:37:35  Show Profile Send ekman a Private Message
låter som en bra ide =)
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:27:47  Show Profile Send Morello a Private Message
Halloj!

Häromdagen damp det ner en Sterephile i min brevlåda, varpå jag satte mig i soffan i sällskap av trevlig JAZZ för att ögna genom den.

Det kanske mest intressanta i blaskan var en insänadre.
Författaren av insändaren undrade om han sovit genom en 15 år lång revolution. Jag kan nog vidimera hans hypotes och påstå att han missat en hel del på 15 år.

Hifibranchen börjar likna en djungel av företag vars huvudsyfte är att sprida myter, falsifiera och i största allmänhet inte tillföra någonting som represtenterar framsteg i en objektiv mening.
Som tur är finns det ett antal oaser i denna djungel. Jag syftar på teknikorienterade företag såsom Krell, Madrigal, B&W och många fler.

Jag ser ett hot mot hifivärlden; nämligen att om denna utveckling mot voodoo och apparater vars egenskaper näppeligen uppfyller den gamla tyska intdustrinormen DIN4500 kommer talangfulla människor att skrämmas bort från hifi till andra brancher där prestanda är ledstjärnan.

Jag tror det är tid för en ny revolution; en revolution där voodoo och trams åker i papperskorgen på momangen för att skapa utrymme för en branch fylld av företag vars intention är att föra utvecklingen framåt och lägga fokus på reella problem snarare än pseudoproblem.

Detta förutsätter naturligtvis att vi konsumenter är kritiska.
Jag skulle vilja se Sverker i televisionsprgrammet "plus" kommentera och konfrontera Ben Piazza

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen

Edited by - Morello on 2002/10/07 18:31:47
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:28:58  Show Profile Send ekman a Private Message
narrowminded?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:34:09  Show Profile Send ekman a Private Message
det jag skulle vilja se är morello bevisa bortom a shadow of a doubt att shaktistenar inte i någon som helst applikation kan fungera
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/10/07 :  21:39:40  Show Profile Send JM a Private Message
Är det ingen i Stockholm som kan uppbringa ett blindtest med Shaktistenar som testobjekt ? Det är ju ganska enkelt att genomföra menar jag, Tio styck hifinördar med ögonbindel (mig inräknad), med en stycke "testledare" som lyfter och sänker Shaktistenar över en stackars CD-snurra el stärkare för att höra publikens jubel... Åhhhh Vilket ljuuud.... ;) vilket ljuuuud.....

Shakti upp !

Shakti ner !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:39:38  Show Profile Send Daniel a Private Message
Det var inte länge sedan jorden var platt. Det visste alla vetenskapsmän. Jag tror att jordens platthet var mätt enligt industrinormen DIN0100.

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:45:08  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel

Det var inte länge sedan jorden var platt. Det visste alla vetenskapsmän. Jag tror att jordens platthet var mätt enligt industrinormen DIN0100.



Bäste Daniel,

Ditt inlägg präglas av en sådan stringens att jag näppeligen vet var jag skall börja.

Nåväl, du kanske kan börja med att redogöra för den norm du talar om.

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:53:25  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag ber om ursäkt. Jag var nog aningen ironisk. det jag ville säga med mitt inlägg var att bara för att man inte kan bevisa något enligt en viss norm, bör man inte förkasta empiriska fakta i form av vanlig enkel lyssningssupplevelse. Kanske är det möjligt att vi i framtiden med olika metoder kan bevisa varför vi hör skillnad på olika så kallade Hokus Pokus mojänger. Må det vara stenar eller mystiska kablar. Utvecklingen går frammåt. Det som betraktas som mystik idag kan vara vetenskap imorgon.

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:03:16  Show Profile Send Galactron a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

Jag kommer att låna en sten av en god vän för att testa.
Ska försöka göra det i samband med en liten lyssningsträff under hösten.

Testet kommer att ske med såna här:, dvs svarta glas framför ögonen.

mvh\Joe


Hur gick testet? Verkar det inte dumt att ta bort stenens enda vettiga egenskap i testet...dvs ett ganska coolt utseende?

Out of time
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:04:11  Show Profile Send ekman a Private Message
verkar det inte ganska dumt att diskutera med sig själv? =)
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:05:37  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

verkar det inte ganska dumt att diskutera med sig själv? =)

???

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000