HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Audio Research i sydöstra Sverige!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/29 :  13:36:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Audio Research i sydöstra Sverige!

Engelholm Audio, med fästet i Karlskrona Blekinge, är numera aktoriserad återförsäljare för det Amerikanska high end-märket Audio Research.


Företaget Audio Research är ingen dagslända. ARC har tillverkat godis för öronen i 31 år och hör och häpna - man har fortfarande reservdelar till dom första produkterna liggandes. ARC levererar även uppgraderingar till ca 30 år gamla produkter. Ett märke vars produkter du kan leva länge med och känna dig säker med.

Alla produkter bränns in för att sedan provlyssnas innan produkten skickas till kund. Imponerande? Njäaaa. Lite! Men hör här: även uppgraderade produkter (och i de fall som reparation utförts) provlyssnas seriöst innan dom lämnar fabriken i Minnesota! ARC har tre lyssningsrum. Två med Wilson Audio (Grand SLAMMs och WATT/Puppy 6es) och ett med Avalon Eidolons (som test för lägra impedanser).

Hemma hos Engelholm Audio kommer du att finna:
  • Audio Research SP16 (försteg med inbyggt rörriaa)
  • Audio Research VS55 (slutsteg, möjlgihet till bättre totalljud än den i övrigt superba VSi55, integrerade förstärkaren)
  • Audio Research VT100 mk III (100 watt slutsteg som väntas komma närmsta veckorna)
  • Audio Research CD3 mkII (cdspelare, vi kommer ha den för test under en begränsad tid)







Värt att notera är att ARC numera även har klass D slutsteg till intressanta priser och given Audio Research-kvalite. Två modeller finns, 150 och 300 watt. Här är 300-wattaren.



För mer information, demo eller hembesök, kontakta oss!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/29 :  14:30:54  Show Profile Send Blue a Private Message
Verkligen kul! Helt billiga är ju inte AR:s grejer precis. Men grymt coola!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:51:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Blue:
Verkligt coola!
Prismässigt är dom inte billiga men prestandan matchar priset vilket är det viktiga. Exempelvis kostar ARC VS55 30'000kr och deras klass D steg 150.2 ligger på samma pengar, 30'000kr. Med tanke på service, teknik-, ljudkvalite, långsiktigheten från företaget och det förnuftiga andrahandsvärdet är det helt OK priser.

Mina Engelholm Audio högtalare utvecklas med ARC-produkter som kringutrustning. Härliga synnergieffekter utlovas!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:58:37  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
EA - Börjar förstå varför det pratats varmt om ARC i vissa trådar på slutet

Hoppas du säljer många av dessa fina produkter!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/29 :  16:06:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Mangew,
quote:
EA - Börjar förstå varför det pratats varmt om ARC i vissa trådar på slutet
Ja nu har jag använt mig av och lyssnat till ARC under lång tid och dessutom kunnat läsa på mycket om märket/företaget och hur dom jobbar.

Jag rekommenderar lite läsning om företaget. Dom slarvar inte fram produkterna...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/11/29 :  17:15:55  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Väldigt tidlös design.....och som du säger, kan man använda prylarna i 20-30 år och ändå kunna få dem servade!! kanske inte 30 000 blir så mycket om slår ut det på en sådan lång tid.Han den äldre snubben som satt vid datorn såg riktigt bister ut:-)

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:48:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Han den äldre snubben som satt vid datorn såg riktigt bister ut:-)
Det är chefskonstruktören "William Johnson" och hjärnan bakom ARC's konstruktioner. Men visst - nått tandkrämsleende har han inte.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2004/11/30 :  09:57:29  Show Profile Send bjorn a Private Message
Bill Johnson är en sympatisk herre, det kan jag intyga som mött honom ett flertal tillfällen, så låt inte bilden lura er!

Audio research startade sin tillverkning av rörbaserad elektronik i början av 70-talet. En tid när andra tillverkare började använda sig av nymodigheter som transistorer...

Tiden har visat att man hade rätt i sitt val av rörtekniken. Idag anses ARC vara en av världens främsta tillverkare av high-end utrustning med ett flertal Golden Ear Awards och Class-A rankade produkter. De senaste tillskotten i produktfloran, mono blocken VM 220 och phono steget PH-5, har fått strålande kritik och levererar en musikalisk upplevelse utöver det vanliga.

Så för er som ännu inte haft möjlighet att få avnjuta ARC's produkter, ta kontakt med Engelholm Audio, eller några av våra andra återförsäljare och njut av rör när det är som bäst!

Med vänlig hälsning

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/30 :  10:42:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hejsan!
Har du öppet något i mellandagarna? Åker hem till K-hamn och då är det ju bara ett stenkast till vackra K-Krona.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/30 :  10:52:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du, precis som alla andra, är välkommen!

Lägg ett mail på info@engelholmaudio.com så kan vi snacka ihop oss om dag, tid och musik!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/30 :  10:55:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Trevligt! Ska studera släktmiddagsschemat lite närmare, återkommer med ett mail!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:30:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Låter bra, Rydberg!
Kan nog fixa trevliga julerbjudanden!


Audio Research VS110.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/12/02 :  06:56:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hatten av !

Det får nog bli ett besök till karlskrona under julledigheten, fasen vet om jag inte tar med mig ett slutsteg i vanlig ordning, det var ett mycket intressant "test" vi hade sist, och förhoppningsvis får vi mer tid att begrunda och reflektera över resultaten samt ditt magnifika företag.

Stort Grattis ! Vad annat kan man säga, snacka om att utveckla sitt intresse.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/02 :  10:31:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack Martinsson!

Du är varmt välkommen under julen! Det kan nog bli första gången du lyssnar på mina fyrvägare (Quadro) dessutom, eller? Något som i sig säkert motiverar en extra julöl bara för att fira!

Snart får jag f.ö. ett paket!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/16 :  16:04:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Då har jag fått hem Audio Research VT100 mk III. En rejält omarbetad version av den 1996 släppta VT100'an (bara mellan mk II och mk III skiljer 45 punkter). Bland annat har man byggt VTM200 (monoblocken i VT serien) innan VT100 mk III släpptes och självklart tar man lärdom från dom (rysligt) exklusiva slutstegen och implementerar i dom mindre (allt är ju relativt!).


Baksidan visar att VT100 mk III tar hand om RCA och XLR. Konstruktionen är eg balanserad men ser själv till att kortsluta XLR-ingången när man vippat brytaren till single input.



Det är ett rätt stort monster som mäter 50*50 och 23cm högt. Väger dryga 30 kg och använder hela 12 rör.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/12/16 16:10:37
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:44:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Avslutar med två bilder till:


Byggd som en stridsvagn - men av förklarliga själ! Trafosarna är tunga, stora och väl anpassade.



Man hittar till och med en transistor i VT100 mk III!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/12/17 :  15:14:11  Show Profile Send nin a Private Message
Vet inte om det är rätt tråd, men undra lite hur mycket ARC tyngre monoblock går på ca?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:41:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Många tusen.....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/17 :  19:02:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Nin,
Kul du frågar! Audio Research VT100 mk III ligger på 82'000kr i listpris. Just nu är dollarn låg och självklart återspeglar det priset vid en affär. Som jag ser det är det ca 15% lägre dollarkurs senast jag kollade. Således: 82*0,85 = 69'700 vilket blir 69'000kr en bra dag!

Martin: du är välkommen ner å lyssna på ARC.

(Reservation för dollarändringar - så klart!)

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/17 :  20:55:52  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Ja nu har man ju köpt sig en förstärkare men när plånboken tillåter (för det måste den göra någon gång) vill jag (Audio Research i alla ära ...) hellre lyssna på dina högtalarmodeller

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/18 :  00:06:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Är du säker på att det är en transistor och inte en spänningsstabb typ LM317?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/18 :  11:10:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rydberg - nej det är jag inte nu när du säger det. Får jag poäng för halvledare?
Data - tack! Du skall bara höra på synnergieffekterna av ARC tillsammans med EA-högtalarna!

Efter att ha lyssnat intensivt på VT100mk III (och tidigare även VT50 och VS55) så är mitt utlåtande:
ARC's slutsteg låter precis så som alla transistorslutstegstillverkare vill att deras slutsteg skall låta, men som dom aldrig lyckas med.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/12/18 12:06:00
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/18 :  14:56:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
VS55 och 300.2 finns tester på i Tysk press decembernummret. Mycket bra kritik!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/18 :  22:32:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Wolfgang> Nja, vs55 fick bra kritik men knappast 300.2, har numret hemma, Audio var tidningen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/12/19 :  14:16:15  Show Profile Send nin a Private Message
EngelholmAudio, Nja, tänkte mer på monoslutstegen REFERENCE 300 MKII och REFERENCE 600 MKII. Vad går dom på ca? Har redan en fin förstärkare med friska 150 rörwatt så om jag någonsin skulle byta så skulle det vara mer kraft.

Edited by - nin on 2004/12/19 14:18:25
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/19 :  16:09:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Woflgang: Jag har själv inte kunnat lyssna tlil ARC's digitala steg; varken lyssnat på 150.2 eller 300.2. Men dom är onekligen rätt intressant, tycker jag.

nin: VTM200 ligger på 180'000kr per par. Ref 300 och 600 kan vi ta pris på begäran per mail om du är intresserad.

Rydberg - ta med dig Audio hit så får jag skumma igenom testen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000