HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 -3dB vid 27Hz och elektrostat fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/28 :  00:04:12  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Alla är vi nybörjare någongång.......

Jag läste i en tidning om ett par Mårten Design högtalare där det stod att deras -3dB punkt var 27Hz. Vad betyder -3dB punkt vid 27Hz?

Elektrostater; varför kräver de ström? Är det strömmen från väggen som driver högtalaren, eller förstärkaren/slutsteget?

Nu i North Carolina, USA.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/28 :  00:23:46  Show Profile Send edison a Private Message
A:
Deras frekvenskurva har fallit 3 db från snittet vid frekvensen 27 hz.
Brukar vara den punkt man räknar med att musiken fortfarande upplevs som "lika" stark som resten av frekvenskurvan (uppåt) och därmed där dess användbara omfång börjar nedifrån räknat.Sen gör ju oftast rummet sitt till för att även en del av den fallande kurvan (kring, och nedanför, 27 hz i detta fallet) kan ha musikalisk info som är brukbar...

B:
Vet jag inte...jo, ström behövs för att det skall bli ett magnetfält som membranet kan sättas i rörelse av(?)
Nån som vet "for real"???
...Ja, det räknar jag med att det finns här på forumet!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/28 00:29:33
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/11/28 :  00:34:48  Show Profile Send esl a Private Message
dB är ett mått på ljudvolym.
Då vårt öra har den fantastiska egenskapen att det anpassar sig efter rådande volym på ljudet (i viss mån det finns gränser) En som studerade detta var Bell. Och efter honom kommed decibell. dB är ett logaritmiskt mätetal och logaritmen passar därför utmärkt att mäta ljud med.

Om någonting låter 3dB mer eller 3dB mindre betyder det att den effekt (från ex.vis en förstärkare) som matats in är dubbelt så stor eller hälften så lite. 3dB är är hörbart men låter inte som om halva ljudet försvunnit men effektmässigt har halva nivån försvunnit.

Elektrostater behöver laddas upp av ett högspänningsaggregat eftersom högtalaren jobbar med statisk elektricitet och inte med magnetfält som vanliga dynamiska element.
Elektrostater bör alltid vara inkopplade så att de alltid behåller sin laddning. Det kan ta ett par dager för vissa modeller att vara helt uppladdade. Det är ingen fara att dom alltid är på eftersom donm inte drar någon effekt.

Sedan kopplas dom också in till förstärkaren likt en vanlig högtalare för att därifrån få sin musiksignal.

/esl
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/28 :  00:35:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Om 1Kz=0dB då har alltså 27Hz fallit med -3dB. Det är ju önskvärt att alla frekvenser ligger på 0 eller mycket nära 0 inom det hörbara området eller inom det frekvensområdet som högtalaren är specad för.
När det gäller elektrostathögtalare så brukar man skicka på en mycket högspänning som är på flera tusen volt. Högtalaren är uppbyggd av i princip två skivor som måste polariseras med en högspänd likström. Elektrostathögtalare fungerar som en omvänd kondensatormikrofon med skillnaden att högtalaren påförs en växelström som då är själva ljudet från slutsteget som får membranen(skivorna) att röra sig och allstra ljud.

Esl: "jobbar med statisk elektricitet" Jobbar inte med statisk elektricitet utan med högspänd likström.

Edited by - gcs on 2004/11/28 00:39:54
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/28 :  02:48:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Elektrostater jobbar med ett elektriskt fält och kraften som rör på membranet genereras via den klassisk F=BxI där B denna gången får representera det elektriska fältet.

Så, ESL och GCS Ni har bägge två rätt, fast på var sitt sätt...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/28 :  02:56:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Och -3dB punkten kan vara antingen vad hogtalaren producerar i ett ekofritt rum (utomhus)eller i ett vanligt rum. Vad jag vet ar det bara Mirage som anger badadera. Ekofritt kan man titta pa -10dB. Den nivan ar troligtvis vad hogtalaren korrekt uppstalld klarar i ett vanligt rum. Tack vare ett den lagsta basen forstarks med ca 10 dB i ett vanligt vardagsrum.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/11/28 :  09:06:33  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror esl har "lite mer" rätt. En välgjord elektrostat bygger på att membranet har konstant laddning inte konstant spänning, detta för att förhindra laddningsflykt vid membranrörelse (och krökt membran pga elektrisk förspänning). Elektrostater som använder konstant spänning och inte konstant laddning har betydligt högre distortion.

Den lilla ström som går åt till uppladdning av membranet är nog inte den som frågeställaren menar. De flesta elektrostater har en impedanskurva som faller kraftigt vid högre frekvenser eftersom det i princip är en kondensator man spelar på. Impedansen kan vara nere runt 1 ohm i många fall vid 20kHz och då menar många att det krävs en strömstark förstärkare. Om detta är sant eller inte kan jag inte avgöra (jag har inte sådana elektrostater) men praktiska prov visar att rörförstärkare (med begränsad strömkapacitet) lämpar sig mycket bra för drivning av elektrostater.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:04:10  Show Profile Send M3 a Private Message
MatsT Det här med att rörförstärkare lämpar sig bra till elektrostater. Har det med att rörförstärkare inte ser lasten på samma sätt som solid state pga. utgångstrafon??

/ Ronnie
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:36:46  Show Profile Send MatsT a Private Message
Rörförstärkare klarar normalt av mycket låga impedanser (främst i diskanten) bra pga transformatorn och den lite högre utgångsimpedansen. Dessutom påverkas inte elektrostater (fullrange) negativt av högre utgångsimpedansen så det är lite av en ideal kombination.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:47:04  Show Profile Send M3 a Private Message
Att ha återkopplade förstärkare till elektrostater kan ju inte heller vara av stor betydelse.
Då den genererande kraften tillbaka från dessa inte torde vara stor eller?

/Ronnie
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/28 :  13:19:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Brumel skriver: "Och -3dB punkten kan vara antingen vad hogtalaren producerar i ett ekofritt rum (utomhus)eller i ett vanligt rum. Vad jag vet ar det bara Mirage som anger badadera. Ekofritt kan man titta pa -10dB. Den nivan ar troligtvis vad hogtalaren korrekt uppstalld klarar i ett vanligt rum. Tack vare ett den lagsta basen forstarks med ca 10 dB i ett vanligt vardagsrum."

Jo jag vet det där men min tanke var att förklara på ett enkelt sätt hur det fungerar. Jag vet också att rörslutsteg antagligen är bätte lämpade för drivning av en elektrostat högtalare och jag tar också uppgiften -3/27Hz med en nypa salt. Tillverkare är ofta enlig min erfarenhet lite för snälla när dom anger sina data.
esl. dB är ett mått på nivå...elektisk(dbm,dbu)eller akustisk(spl) och inte volym.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/29 :  01:58:23  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Inte så mycket för mig att säga förutom tack för alla svar!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/11/29 :  09:21:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Och när du kommer hem till Ystad Lars kan du få höra på elektrostater

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/29 :  13:54:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
När jag var på Radiolagret för några år sedan och lyssnade på Quad ESL 989 berättade Jerker att kravet på ström inte är det viktiga när det gäller elektrostater som i fallet Quad ESL, utan att det är spänningen som är det intressanta.

Men jag har inte valt elektrostater så min åsikt kanske inte är av så stort intresse.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/11/29 13:54:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000