Author |
Topic  |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2004/11/27 : 00:32:35
|
Följade Press-realease släpptes av Vitus Audio den 25/11.
Vitus SL100
quote: Vitus Audio will introduce their brand new "True" balanced preamplifier at CES in January 2005.
The new preamplifier, called SL-100 / (Signature Linestage) is based on a brand new technology, which gives a true balanced signal path from input to output. This also includes non-balanced inputs which are converted in the first stage in the amplifier. Some key words:
1. The SL-100 is a “TRUE” balanced preamplifier from input to output. 2. True Class A circuitry. 3. Unbalanced and pseudo-balanced signal are converted to true balanced signals right at the input. 5. Headroom reserve – enough! 6. All input and output impedances are identical and linear full bandwidth. 7. Separate output stage for RCA and balanced. 8. Fully discrete circuitry from input to output, purely selected for their sound quality. 9. Zero overall feedback/feed-forward. 10.Output capable of driving almost anything. 11.Digital controlled relay volume – the ONLY 100% neutral sounding volume with only ONE resistor in the signal path, and yet with very short signal path. 12.Internal transformers custom made, downscaled SM-100 UI transformer. 13.Extremely low impedance built in power supply. 14.Hand picked/measured/matched components regardless of standard! 15.The SL-100 is designed to be forgotten once music plays.
So far a few selected international distributors have received their SL-100, which has resulted in the following comments:
"We have demoed the SL-100 with quite a few potential customers, and they have all commented that they have never heard a preamp this good. I am very confident that the SL100 is comparable, if not better, than the FM268.
Redefining the word Micro dynamics in High End Audio. Micro dynamics depicted by most other are in the level of QUANTITY with flat imaging. The SL100 delivers micro dynamics in the most refined way that I have ever heard."
SL100 bakifrån |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/11/27 : 00:58:27
|
Jag snackade med Hans-Ole Vitus på hemvägen från jobbet idag och han berättade att han redan har beställningar på 10 stycken till asien. Trots ett pris på ca. 200 000 SEK!!! Även monoblocken och stereosteget säljer bra, i asien framförallt.
Jag kommer att träffa honom i Las vegas på CESmässan för att lyssna på kombinationen med detta försteg och effektförstärkarna.
I februari kommer jag att ställa ut tillsammans med Vitus och Mårten Design på Supertreffen i Viborg. Där får vi höra hur denna kombination låter med Coltrane.
Jag måste få önska Vitus lycka till med företaget och att han inte arbetar livet ur sig för att hinna med efterfrågan.
Idag var första gången jag har sett försteget på bild. Jag har vetat att det var på gång ett tag, men att det var så snyggt hade jag inte väntat. Trots att Vitus har berättat per ytelefon hur det kommer att se ut. Det matchar monoblocken perfekt. Men jag behöver det inte förrän den dag som jag ska köra analogt. Dvs. vinyl!! Det är lockande med vinylen, men det räcker inte med förförstärkaren. Det behövs ett RIIAsteg också från Vitus. Och en kompetent vinylsvarv. För att få plats så måste jag byta ut TV,n mot en flata. Sedan behövs en samling vinylskivor. Och en massa tålmodigt intrimmande av vinylsvarv med tillhörande tonarm och pickup. Som om det inte räckte så behöver förmodligen vinylsvarven nytt kablage.
Hjälp, var ska jag börja 
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2004/11/27 13:24:23 |
 |
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2004/11/27 : 14:51:10
|
Otroligt elegant!
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
Vitus Audio
Vitus Audio
20 Posts |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2004/11/30 : 09:39:30
|
quote: Hjälp, var ska jag börja
Rockport Sirius kanske? Eller är den för ingenjörsmässig? 
Pris? Endast $73,750.
Recension i Stereophile

|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 21:06:56
|
Jorma- Tillverkas de för hand av Hans-Ole och den där andre?
Och en liten fråga till; Hur skulle en flata kunna ersätta tv:n?
Grymt snyggt försteg!! Jag gillar rca:erna på baksidan också. |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 22:42:50
|
quote: Jorma- Tillverkas de för hand av Hans-Ole och den där andre?
Och en liten fråga till; Hur skulle en flata kunna ersätta tv:n?
Grymt snyggt försteg!! Jag gillar rca:erna på baksidan också.
"Den där andre" är nog Johnny du menar. Han arbetar inte längre med Vitus och har inte gjort det sedan i somras av skäl som jag inte tänker gå in på här. Men Hans-Ole Vitus som har stått för den större delen av utvecklingsarbetet har nya medarbetare och förstärkarna sätts ihop av Vitus och hans medarbetare. Kretskort och shassidetaljer samt transformatorer och annat tillverkas på ställen där var och en är dom bästa på sitt område.
En snygg flata kan ersätta TV,n, men man får endast titta på henne, inget annat  |
 |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 00:12:22
|
Ok, det var mest slutmonteringen jag undrade över. Hur många är de som bygger?
"En snygg flata kan ersätta TV,n, men man får endast titta på henne, inget annat"
:D |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 00:20:33
|
quote: Ok, det var mest slutmonteringen jag undrade över. Hur många är de som bygger?
Jag vet inte, men vad det gäller den sista fintrimningen så är det endast Hans-Ole Vitus som idag klarar den biten. Helt klart är att det i denna High Endklass inte är någon storindustri. Det är hantverk av ett fåtal personer som kan anses vara kvalificerade att få ta i dessa apparater. |
 |
|
JD
Member

177 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 19:41:35
|
Läcker pjäs Jorma....Vad gjorde jag av haklappen Flata hit och Flata dit....En Proja är ingen goja heller  |
Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....
|
 |
|
|
Topic  |
|