HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om cd-skivor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:44:52  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Det finns ju cd-spelare med 24, 20, 18 bits D/A. Vad är skivorna inspelade med? Jag menar, om skivan är en 20 bit så hjälper väl inte en 24 bits spelare? Eller är jag helt ute och cyklar? Hur ligger allt detta med upplösning och sånt till?

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:55:22  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Nu skall vi se om jag har tungan rätt i mun. Cd-skivor är inspelade i 16 bitar/44.1kHz. För att förbättra ljudet så interpolerar vissa cd-spelare upp signalen till tex 20 eller 24 bitar. Detta ökar det dynamiska omfånget. Man kan också sampla upp frekvensen till tex 96 kHz genom att stoppa in nollor i signalen och sedan lågpassfiltrera den. Då kommer resultatet bli en jämn kurva som är där punkterna mellan originalsampelpunkterna är interpolerade. Detta kan möjligtvis ge ett mindre "trasigt" ljud i de översta registren. Jag har aldrig hört en uppsamplingsenhet i verkligenheten men har varit rätt sugen på att själv bygga en.
Mvh,
Rickard

ps. (offtopic)
Kom precis hem från bion. Road to Perdition är en grymt bra rulle med Tom Hanks. Ett tips till alla är att se den!
ds

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/06 :  11:10:40  Show Profile Send Per a Private Message
funkar ju som antialiasing för datorgrafik eller linjedubblare på tv-apparajser. det är fråga om artefakter. något som inte finns med från början utan en maskin lägger till. gör iofs ingenting om slutresultatet är mer njutbart.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000