HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har storleken betydelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/04 :  21:56:33  Show Profile Send HPW a Private Message
I samband med att jag köpte mina högtalar kablar Kimber 8 Tc så pratade jag med generalagenten om kontakter. Jag ville sätta dit egna kontakter. Mina Dynaudio 1.3 se har WBT så jag tänkte att det är bäst att köra med samma märke WBT spadar.

Rådet jag fick av agenturen var att inte ha så mycket gods ( mycket metall i kontakterna ) som WBT för det ansågs påverka ljudet.

Jag har en svag minnesbild ( ljudminnet är dåligt och påverkningsbart) att när jag lånade hem KIMBER Kablarna för lyssning med kimbers egna rodium kontakter så lät det bättre än med dom WBT som jag satte dit senare.

Min fråga till forumet är att kan mycket gods ( mycket metall ) i kontakter påverka ljudet till det sämmre eller vad är era erfarenheter. JMF även Bullet Pluggs där lite gods oxo verkar hett

Peter

Rundgång & Omgång

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/04 :  23:31:50  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag gjorde ett experiment genom att ta ena delen av gaffelen på min WBT spade och skruvade fast den genom WBT kontkten på högtalaren där man normalt kan ha lösa trådar och drog åt av ini.. helve... nu är jag glad igen för det låter j... bra kan det vara viktigare med ordentlig kontakt än mycket metall ??

Peter


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/04 :  23:36:53  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vissa märken skall "färga" ljudet... som WBT skall ge en boost i diskant samt bas området... så det kan ju stämma.


Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/10/05 :  00:27:47  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag har ett par Nordost flatline högt. kablar och
kontakterna är ihåliga för att det skall vara
så lite gods/material som möjligt.

mvh Arcam
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/05 :  00:38:53  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tror inte direkt kimber hade valt att köra med wbt på alla sina dyrare kablar om dom försämrade på något sätt
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/05 :  00:48:58  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
kan det vara viktigare med ordentlig kontakt än mycket metall ??


Utan att jämföra kan jag bara säga att bra kontakt är mycket viktigt.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/05 :  01:11:58  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Utan att jämföra kan jag bara säga att bra kontakt är mycket viktigt.

John

Efter lite experimenterande så håller jag med John men hoppas på mer kommentarer för inspiration att förbättra anläggningen

Peter

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/05 :  02:35:45  Show Profile Send falukorv a Private Message
Falukorv är godare än prinskorv.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/05 :  10:20:30  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Falukorv är godare än prinskorv.
Det beror på tillbehören

Varför svarar jag på detta men vem vill inte ha mer stjärnor

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/05 :  17:27:01  Show Profile Send Timbre a Private Message
"Jag har en svag minnesbild ( ljudminnet är dåligt och påverkningsbart) att när jag lånade hem KIMBER Kablarna för lyssning med kimbers egna rodium kontakter så lät det bättre än med dom WBT som jag satte dit senare."

Intressant. Har också bytt från Kimber original till WBT.
Vilka WBT (Cu/Ag) använder du? Körde du hela programmet med WBT krympbleck också? På vilket sätt blev det skillnad?
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:00:27  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:

Intressant. Har också bytt från Kimber original till WBT.
Vilka WBT (Cu/Ag) använder du? Körde du hela programmet med WBT krympbleck också? På vilket sätt blev det skillnad?


Jag har WBT spadar med silverkontakt. Ja kommer inte i håg modellnamnet men dom är dyra som fan, men vad gör man inte för lite väljud.

I alla fall när man blev med SACD så lät det inte riktigt bra i diskanten det lät mycket konstigt, ex vis lät cymbaler inte bra försök till ljudillustration så lät det som nviskh sssiiirshk
i stället för vish vish. Väldigt svårt att återge i detta.

Jag tog i alla fall spadarna ena sidan av spaden och drog fast denna del i det som man normalt har koppar trådrna i högtalaren WBT kontakten. Jag drog åt med maximalt våld med tång för att det skulle bli maximal kontakt. Det blev strålande bra ljud men jag tror inte att det är tänt att det skulle funger på detta sätt

Jag trodde att det var godset i kontakterna som påverkar ljudet men det verkar som om kontakten med högtalaren är mycket mer viktigt

Peter

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/06 :  01:06:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Om jag inte minns fel, så är det AG resp CU 680 som gafflarna heter från WBT. (Kollade i WBT katalogen och JO, det stämmer).

WBT är dyra....men sicken känsla det är i dom...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/06 :  03:18:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Om WBT´s audiokontakter:




-ger stor skillnad, haja då hur bra det kommer att ljuda om man använder sig av...
... the A*-Connection™,
"decades of innovative research with utmost utilization of the ingenious EngineeringScience®
concept together with new barrierbraking AudioGrade® and ExclusiveDesign® philosophies the
A*-Connection™** brings you the ultimate in superior sonic performance now,
only 5 699.95 $



** Det enda, det bästa... löda( ca: 7000 SEK om A ska löda åt dig( rekommenderas inte, ed ) ;)


Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/10/06 03:59:04
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/06 :  09:58:57  Show Profile Send n00b a Private Message
hur lyckas ni köra spadar i 1.3se ????

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000