HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första lyssningen av Utopia klonen+basreflexfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/11/24 :  15:19:35  Show Profile Send Fimax a Private Message

Efter par månaders bygge provade jag för första gången min första hemmabyggda högtalare. Har meckat ihop ett delningfilter mha av frekvenskurvorna på databladen och speakerworkshop för att kunna spela in högtalarna innan mätningarna.

Efter att kopplat in högtalaren (har bara en högtalare färdig) väntade jag mig att få min bästa ljudupplevelse någonsin. Men... det lät ungefär som mina datorhögtalare Diskanten skrigig och basen som om man hade ställt en burk överdessa Tjejen kollade med blicken "vad var det jag sa, slöseri med tid och pengar" Ja, till och med hon hörde att det lät "scheisse".

Fram med tången och krokdilklämkablarna. Bort med resistorerna och en spole från baskretsen in med en resistor in i diskantkretsen. Efter lite trial and error låter det "hyfsat". Nu ska det "bara" elementen spelas in, sedan kan mätningarna komma igång och nytt delningsfilter byggas.

När jag skruvade bort baksidan för att stoppa in lite vadd, märkte jag att basen blev djupare när man bara öppnade en liten glipa.

Kan det vara så att jag behöver ett större/extra basreflexöppningar om jag vill ha djupare bas? Hur är det nu, med basreflexöppning/längd. Vad ger bas, kort eller långt rör / stor liten öppning?

/filip




BigD
Member

96 Posts

Posted - 2004/11/24 :  15:32:34  Show Profile Send BigD a Private Message
Om du vill ha lägre avstämning, så ska du göra porten mindre och eller längre
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/24 :  16:08:09  Show Profile Send marens a Private Message
Man kan inte förvänta sig att det blir bra ljud utan riktiga mätdata på elementen monterat i lådan, du kan vara lugn. Det finns fortfarande stor chans att det kommer att bli bra.

edit: all jag inte sa det tidigare beror nog på att du antagligen inte skulle trott på mig och ändå monterat filtrena. Vissa saker måste man nästa höra själv.

Edited by - marens on 2004/11/24 16:15:46
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/24 :  16:19:57  Show Profile Send linnar a Private Message
Om det blir mer bas när man öppnar en "glipa" beror
ifta på att avstämmningen hamnar högre upp i registret
och ökad verkningsgrad just där. Det låter mer men låter
det rätt?
Å andra sidan går inte lådan lika djupt längre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000