HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Liten sweetspot med väldämpad framhalva av rummet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:12:57  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej, börjar med att ursäkta att jag dubbelpostar (både här och på faktiskt.se), men det är ju alltid kul att nå så många nördar som möjligt .

Jag har satt upp stora ecophon-plattor (med lite luftspalt) för att ta bort första reflexerna på sidoväggarna samt att jag täcker i stort sett hela frontväggen (ivf i högtalarhöjd) vid "fin-lyssning" med ecophon-plattor.

Med denna uppställning låter det helt otroligt (man kan placera ut musiker och instrument exakt, och ljudbilden är stor och sträcker sig längre än rummet) när man sitter i sweetspot, men så fort man flyttar sig i sidled (kan räcka med 30-50 cm) så flyttas ljudbilden med i sidled och krymper.

Jag har inte för mig att jag upplevt att det var så stor skillnad tidigare när jag inte dämpat framvägg/sidovägg så mycket. Kan detta fenomen bero på att jag dämpat mycket i främre halvan av rummet? Skulle jag få en större sweetspot om jag diffuserade istället för absorberade?

Det kan nämnas att jag lyssnar ganska mycket i närfält också (ca 3 meter ifrån högtalarna med ca 2,5 meter mellan högtalarna), och det är ju självklart också en anledning till den lilla sweetspoten.

Ljudet kommer ifrån B&W Nautilus 804, S.A.T. Amplifix samt NAD S500 CD.

/ Simon

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/24 :  11:47:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Varför vill du ha större sweetspot? brukar de vara fler som lyssnar samtidigt (bio)? Jag har också liten sweetspot men jag sitter ju mest ensam...
Du kan ganska säkert fixa det genom att ställa högtalarna lite bredare och vinkla in så att de korsar framför lyssningspositionen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/24 :  12:28:44  Show Profile Send juha a Private Message
Jag får en större sweetspot när jag diffuserar sido reflexerna (1 o 2) K
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/11/24 :  13:53:53  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jo, när man lyssnar själv så är det ju inget problem. Det är när sambon eller någon annan medlyssnare är med som det blir trubbel...
Bio används det inte alls till. Den anläggningen är i ett annat rum, och där är jag inte alls så kräsen.. =).

Jag funderar på att köpa mig ett par svanå-diffusorer att laborera med för att testa både på sidorna och i mitten bakom högtalarna. Vad rekommenderas då? Golden horn light kanske?

mvh
Simon
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/24 :  15:59:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror mer på en justering av högtalarplaceringen, för enligt min erfarenhet så påverkas inte sweetspots storlek så mycket av lite diffussering.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/24 :  16:23:34  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker sweetspotten blir större med längre avstånd fram till högtalarna. Den blir också något större med invinkling av högtalarna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/11/24 :  16:52:10  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jo, det där med för lite invinklingen av högtalarna är något jag tror mer och mer kan vara boven lite till den lilla sweetspoten. Har nämligen för närvarande mindre invinkling än jag brukar tror jag... Ivf inte tillräckligt med invinkling alls för att lyssna on-axis! Och det är ju ganska självklart när man tänker på det att ljudbilden blir mer förskjuten när man flyttar sig men liten invinkling eftersom man då går närmare on-axis på den högtalaren man flyttar sig åt och längre ifrån on-axis på den man flyttar sig ifrån. Om ljudets intensitet minskar off-axis vilket det väl oftast gör så förklarar ju det det hela!
Ska testa vinkla in lite imorgon-kväll så då blir det upp till bevis. (Ikväll blir det 3 timmar Alexander och sen sova)


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000