Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 10:21:51
|
Prislistan är väldigt bra för då kan man ha koll på priser och villka mått mm det finns att välja på.
Tyvärr är det svårt även för företag att handla på Tibnor. Dom vill hellst att man handlar på några av underleverantörerna.
För att få köpa på Tibnor måste man ha ett registrerat företag och konto på Tibnor. Om jag inte minns fel måste man sätta in en viss summa pengar på kontot när det öppnas.
När man köper stål till banddiskanter är det en bra idé att välja kalldraget stål. Kalldraget har exaktare mått och helt raka hörn. Tyvärr är det dyrare men värt priset.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 10:37:00
|
Annat stål än kalldraget får absolut inte användas, toleranserna är alldeles för dåliga. Mitt enda försök med vanligt plattjärn gick åt . |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 15:25:38
|
Såja, då var stålet beställt , passande aluminiumbitar ligger redan här.
Kugghjul.......... ska kanske ta en titt i växellådan i bilen.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 16:28:33
|
Beställer stål imorgon efter kontakt med Tibnor idag. Åker iofs på en minimiorder om 2500kr. Kommer att lägga det mesta åt sidan för mina jättelånga framtida lösningar. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 16:45:26
|
Beställde 18 meter 22x22 "automatstål" och det landade på 3140kr inkl moms och frakt. 175 kr/m alltså. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 18:05:00
|
4,5 meter banddiskant
Vad är egentligen en idealisk längd på sådana här konstruktioner?
När ska magnetera beställas, kontaktdonen kunde kanske också inhandlas gemensamt, ELFA's priser blir ju betydligt lägre om man kommer över tio st, det är kanske fler detaljer som går att fixa till ett lägre pris om vi gör det ihop.
Bara en tanke. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 21:58:15
|
Dahlberg, jag har sett dom som har en "stämskruv" för att sträcka bandet efter ett tags spelande. Har inte set att du nämnt det. Kanske inte behövs??
/esl
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 23:52:53
|
Bandet skall absolut inte sträckas. Har nog skickat in ca:1000w vid ett antal tillfällen den senaste tiden och det syns inte på banden . Däremot så skall dom ha några stöd, det framgår av artikeln. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/12 : 01:11:04
|
Om bandet lamineras ihop med en plastfilm (vanligt) som är för kraftig så övervinner plastens "minne" korrugeringen i aluminiumfolien. Som exempel kan jag nämna att 0,006mm alufolie går inte att använda ihop med lika tjock kaptonfilm, då rätar korrugeringen ut sig. 0,009mm alu och den filmen fungerar dock alldeles utmärkt. Det hör till saken att den plastfilmen är en av dom tunnaste som går att få tag i. Mylarfilmen som används i det här projektet är 0,002mm "tjock ". Att släppa ett litet stycke i tomma luften är rätt så upplysande . Jag har verkligen plågat dom här banden och det går inte att se någon som helst skillnad på dom. Vad dom däremot inte gillar är DC så aktiv delning ställer lite extra krav på föregående förstärkarsteg. Mylar krymper med värme så några 20khz sinustoner och 300w in är inte heller att rekomendera. Funkar iofs inte på dom flesta andra element heller för den delen så.... |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 11:08:56
|
Har varit och kapat upp 18 meter stål i lämpliga längder (91, 119 och 210cm)och jag vill betona det igen, låna kapmaskinen där ni köper stålet. Bra verktyg gör vanligtvis halva jobbet men i det här fallet så är det snarare 99%. Resten är att bära, hålla in knappen på sågen och att mäta ordentligt. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 11:22:07
|
Synd att det är så tungt och svårhanterlikt. Annars kunde jag skaffa hem färdigkapade längder till försäljning. Åtminstone till de som bor i Gbg. Att skicka dessa vikter kan kosta en slant så det är väl inte till att tänka på.
Skall räkna på vad det kostar. Jag har nära till han som man beställer av...rummet bredvid..typ. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 16:43:58
|
Var och hämtade två 3 meters bitar igår, det är tunga grejor.
Jag vill ju inte stressa dig Dahlberg, men när kommer nästa kapitel?
Var får man tag på mylarfilmen föresten? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 17:19:02
|
Mylar kan man få tag i här:
http://www.mft.nu/
Länk direkt till Mylar på samma firma. http://www.mft.nu/wes/foils.htm
Dom har lim och verktyg för mylar också.
Lite data om Mylar: Tjocklek [mikrometer] Ytvikt (g/m^2) 1,6 2,23 0,9 1,25 0,4 0,56 0,3 0,42
Mylar kostar ca 42.000 kr/kg En duk 2m lång och 30cm bred kostar överkommliga 55kr - 98kr.
Specifik vikt = 1,39 kg/dm3 Ur facket värdelöst vetande kan vi konstatera att 1 kubikmeter av 0,9 mylar kan täcka hela sveriges yta tre gånger.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 17:40:46
|
Tackar och bugar, linnar. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 20:15:13
|
PG: Ingen fara med stressen för mig. Jag har skaffat en ny glasskiva till skärbordet och tagit i princip alla bilder jag behöver för att beskriva den enklare lösningen för träarbetet dom senaste dagarna. Det blir fömodligen på det viset dom flesta kommer att bygga och att lämna det till senare som först var tänkt hade inte varit riktigt bra. Under den här veckan (typ imorgon) så kommer jag att ta alla bilder jag behöver för att beskriva bandtillverkningen, texten är så gott som klar. Nu är det så att jag är inte ensam om den här artikeln. Pac som är ansvarig utgivare vill naturligtvis gå igenom allt som publiceras förutom att det skall stämma med layout osv. Det skall korrekturläsas och om något är oklart omformuleras. Pac har fullt upp med sitt vanliga jobb och han vill säkert ha lite tid över för familj osv över jul. Vi satsar på att göra ett bra jobb och kanske det blir så att dom avslutande delarna kommer med väldigt kort mellanrum.
Jag köper mylarfilmen från MFT precis som Linnar beskriver. Har fungerat alldeles utmärkt så här långt. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 20:54:19
|
Tack för svaret Dahlberg, har samlat ihop och beställt grejor och är väldigt på G , ett jäkligt intressant och roligt projekt, mycket mekande och planerande, passar mig utmärkt.
En fråga bara, de där mässingstavarna, som sitter placerade mellan magneterna, banden skall styras upp av dem förstår jag, och de ska vara isolerade (latexslangen) för att inte kortsluta ledarna på banden, de mässingbitarna som även har latex på änden och är dit-klämda, är det bara för att kunna montera banden? Vilket avstånd från mitten av magnetkretsen skall de placeras, vilken "slaglängd" har banden.
I övrigt har jag nog fattat hur det hele hänger ihop
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 21:18:11
|
Jo mässingstavarna sitter där för att hålla bandet på plats. Dels om det skulle bli korsdrag i rummet men även för att minska eventuellt fladder som kan uppträda när banden pressas av ett klippande förstärkeri. Den med latex på kortsidorna går att plocka bort och sätta tillbaka vid ett eventuellt bandbyte. Mellanrummet landar nånstans runt 25-30cm beroende på antal stöd och längd på magnetkretsen. Jag har i alla fall lagt mig där. Kan inte spåra några nackdelar med stöden så jag tänker inte vara utan. Slaglängd har inte varit aktuellt att spekulera i tidigare men igår så körde jag "Infected mushroom- I'm the supervisor" på full volym och då slog nog banden ca:1-2mm. Det var faktiskt fullt utslag på försteget (6db gain) och jag driver med "Icepower asp 1000". Vilket ös, helt sanslöst. På den nivån så piper det i hela skallen efter nån minut. |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 00:04:53
|
linnar jag är på på stålet (bor i gbg) samt jag har mylarfilm 3um som jag använder i elektrostater. Eftersom vikten är så låg i förhållande till luften så kommer även 3um att fungera utmärkt... 12um används i vissa elektrostater.
Dahlberg: har du provat med tjockare än 1.6 um ? |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 08:39:46
|
Normalpriset för en stång på 3m ligger runt 320kr/st utan frakt Jag kan få loss några stänger för runt 200kr/st. 2 stänger räcker till två element så får man 2st 80cm längder över att bygga mindre diskanter(?). 200kr är inte det slutliga priset men det är det högsta.
Vill tillägga att det är avhämtning som gäller. Det gäller endast för diskantbygge. Färdigsågade gick inte att få till då det är lång väntetid.
Jag måste beställa alla samtidigt därför måste jag ha en sluttid för beställningar.
Vad sägs om Nyårsafton som deadline?
Jag kommer att redovisa antal som beställt. Beställningen är bindande och görs via mail till mail@kensonpro.com. En beställning är två stänger och 400kr. Tillkommer inget mer i priset.
Detta är rent ideellt. Förutom några kronor i diverse utlägg är det självkostnadspris. Därför ser jag detta som en naturlig del av tråden (eller?).
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Hittills 1 beställning. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
|
Edited by - linnar on 2004/12/20 23:36:30 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 11:31:24
|
Jag använder den här Mylaren just nu och har absolut inga planer på att byta till något annat. Från MFT alltså.
"Transparent, 2,2 g/m², 0,002 mm tjock; 30 cm bred Pris: 55:-/frp"
Jag har tidigare kört med 30HN Kapton och den är 0,0065mm "tjock". Den mäter en aning bättre men förlorar lyssningsmässigt, huvudsakligen på upplösning (i hela registret) och förvånansvärt nog även i utsträckning nedåt. Bägge varianterna låter dock fantastiskt bra så vilket som funkar.
Mylarfilmen jag använder nu har så låg massa att spillet som blir mellan banorna väger samma som mylaren. Det blir alltså ingen adderad massa för samma bredd om man använder 6 banor jämfört med ett rent metallband av samma folie.
Provade med plåstertejp och andra lösningar för många år sedan men det är numera preskriberat och kommer inte att upprepas.
Stålet för ni som bor i Göteborgstrakten låter som en bra ide och att få låna en kallsåg på någon verkstad skall inte vara omöjligt. Brukar lösa sig med lämpligt fikabröd . Priset på stålet var riktigt bra måste jag säga.
Jag lägger in en hänvisning till sidan 5 i första inlägget så får du Linnar editera ditt sista inlägg eftersom beställningarna dyker upp. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 12:10:21
|
Dahlberg: OK! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 19:40:57
|
Det där gummit, Biltema har 2 mm gummiduk, duger det?
Tyvärr var det den ända artikeln som var slut i butiken, men det fanns en massa andra roliga saker som man kunde trösta mig med.
Ser fram mot nästa kapitel
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 20:37:12
|
Har tillgång till Riktig kallkap i gbg Någon som fixar mässing och aluminium?
/esl |
Edited by - esl on 2004/12/17 20:44:30 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 21:50:18
|
esl, mässing och aluminium kan du hitta på Clas Olsson, Bauhaus eller något annat likvärdigt ställe.
Det enda som verkar lite krångligt är de dära "kugghjulen" för korrugeringen, i övrigt ska det mesta gå att fixa. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 22:44:46
|
Linnar, jag behöver stål så om det är OK så beställer jag gärna genom dig. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|