HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En lång neodymium-banddiskant.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 35

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/08 :  00:30:42  Show Profile Send Saro a Private Message
Dahlberg: Jag tror inte att det är så långt ifrån huset rent klangmässigt. MEN djupet är ju ett par meter mindre... minst.
Men det där med att byta ut magnetostatbasarna mot vanliga basar blev ganska avlägset för mig idag. Dom spelar ju så gulligt.
Visst har jag fortfarande problem med att det inte blir någon näsblodsfakor när jag lirar Infected men å andra sidan så spelas det med en väldigt precition istället. Satt idag och bara njöt av John Lee Hooker (samma skiva som du har) och jag spelade helt otroligt hela skivan utan att resa mig och byta låt. Det lät helt enkelt helt ok på allalåtar. Bytte sedan till Rage Against The Machine (villket kanske är lite mer min musik) och spelade väl några låtar i sträck innan jag kom på att jag har grannar som har bäbisar :P så jag skonade dem.

Edited by - Saro on 2006/04/08 00:39:53
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/08 :  00:40:39  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Då låter det ändå riktigt skapligt då

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/08 :  01:05:35  Show Profile Send Saro a Private Message
Gå och lägg dig gubbe.

Ja riktigt anständigt. Men först efter att jag tagit min bäddmadrass och ställt upp mot väggen bakom högtalarna.. Blev lixom inte lika stökigt på något sätt :P Aja får väl beställa lite ikea mattor..eller rent av åka ner och handla ett par.. Fördel om man får känna på skiten först..
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/08 :  01:13:12  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Så då sover du på golvet numer Gubbe

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/08 :  20:14:38  Show Profile Send Saro a Private Message
Nä hos mamma

Edited by - Saro on 2006/04/08 20:14:51
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/17 :  17:05:24  Show Profile Send Resonans a Private Message
Angående bandstöden, varför skall den ena av varje par kläs (?konstigt ord) även på kortsidan? Är det ok att de båda magnetsystemen har galvanisk kontakt?

...music is the best...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/17 :  18:30:42  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tanken är att kortsidorna på den demonterbara halvan av bandstöden
skall fungera som en fjäder. För att dom skall sitta fast.
Nej, dom bägge magnetsystemshalvorna får inte vara galvaniskt
sammanbundna. Omagnetiskt material måste användas för att
tillverka kortsidorna, annars så får man ett starkare magnetfält
vid elementets ytterkanter.

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/17 :  22:56:26  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ok. Jag har aluminiumstag - det bör väl vara ok? Magnethalvorna får alltså bara ha (galvanisk) kontakt med varandra via vinkellisterna?

...music is the best...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:43:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Du får gärna utveckla resonemanget om galvanisk kontakt i
magnetkretsar. Även om det i mitt förra inlägg kanske
verkade som om jag visste vad som menades så var det i så
fall fel. Om det är korrosion skapad av galvaniska strömmar
du är rädd för så har jag inte tillräckligt lång erfarenhet
av kombinationen stål/aluminium för att kunna säga om det är
ett problem i just den här tillämpningen.
För magnetfältet så funkar det bra med aluminiumlisten.

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:58:41  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hehe, nej det är nog jag som inte vet vad jag menar
Jag tror jag menar om det är ok att magnethalvorna har metallisk (dock icke-magnetisk) kontakt med varandra.

...music is the best...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/18 :  06:37:43  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jepp

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/19 :  09:30:01  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ett band spelar nu
Bandstöden gjorde susen (inga gnistor den här gången)! Jag använde krympslang på aluminiumrör.

...music is the best...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/19 :  11:20:59  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Bara att du får dom två delarna att klämma ordentligt mot varandra
så att bandet hålls fast ordentligt. Jag använder mer flexibla
material än krympslang. Har inte provat lösningen med krympslangen
men det känns lite som att risken för att bandet inte hålls fast
ordentligt ökar med en så pass stum konstruktion. Du får väl hålla
ett öga på det. En smal remsa av nån tätningslist(neoprene)på den
ena halvan skulle redan det kännas mer tillförlitligt.

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/19 :  13:03:13  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jo, jag vet att det blir lite stumt. Det var faktiskt en nödlösning jag fick ta till i stundens hetta.
Mitt första försök var med flytande gummi som man använder när man gör gipsformar. Bara att doppa eller pensla på och det blir ganska bra om man har tid.
Skall testa med tätningslist ikväll. Förresten, var får du tag på latex?

...music is the best...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/19 :  13:33:00  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fick av min sjukgymnast, rehabiliteringsgummiband.

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/19 :  16:12:48  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ventilgummi kanske skulle fungera också. Jaja, det verkar inte som man behöver överarbeta detta.
Ikväll kanske jag hinner klart med andra magnetsystemet
Jag limmar 10 magneter åt gången, med araldit.

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/24 :  10:57:18  Show Profile Send Resonans a Private Message
Dahlberg, har du något tips på vilken typ av återledare som man kan använda mellan bandkontakterna? Jag behöver även bättre bandkontakter.
Inför DIY-träffen hade jag gjort provisoriska kontakter (visade det sig) och återledare av 0.4mm lackisolerad koppartråd. Kontakterna består i dagsläget av etsade kretskortslaminat. På träffen fick jag hjälp av bl.a esl att göra en abbrovinch med en polygrip för att få kontakt över hela bandet, men banden fick aldrig den verkningsgrad som de borde.

...music is the best...
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/04/24 :  15:50:59  Show Profile Send nusse a Private Message
Oki, jag heter inte Dahlberg, men använder även jag lackisolead koppartråd. Jag kör dock med 1.0mm med ptfehölje för säkerhets skull. Funkar bra tycker jag.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/24 :  16:05:05  Show Profile Send Resonans a Private Message
hehe, andras råd är också välkomna - såklart! Var det inte bökigt med 1mm´s koppartråd?

...music is the best...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/24 :  16:27:27  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tja det blir ju några meter kabel så visst kan det vara på sin plats med lite större area. Har inte räknat på det men 0,4mm känns lite snålt.

Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/04/24 :  16:46:23  Show Profile Send nusse a Private Message
quote:
Var det inte bökigt med 1mm´s koppartråd?

Lite bökigt att få igenom koppartråden genom ptfe-salngen som är på 1.07mm invändigt (tror jag). Min bror gjorde "specialkontakter" av dubbelsidigt kretskortslaminat med tre gål för varje ledare. 2 hål för kontakten och ett för återledaren. Stagar upp det hela också. Antagligen obegripligt , men jag kan ta en bild på det.
Gissar att du inte kan göra på liknande sätt, då du väl inte har köpekontakter...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:11:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Resonans: Att du har lite lägre verkningsgrad är väntat då
du har ett lite annorlunda band. Dina 8 banor om 3mm ger inte
samma procentuella ökning av talspolens längd i förhållande
till resistansökningen så en viss sänkning är logisk.
Beror till viss del på hur ditt slutsteg lämnar effekt
mot ökande impedanser också. Hur mycket det handlar om
kan jag tyvärr inte svara på. Kan ju (men behöver inte)
vara så att slusteget låter bättre vid högre resistanser
så det blir till att fundera över vad du prioriterar i
så fall.

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/24 :  22:34:13  Show Profile Send Resonans a Private Message
nusse:
omöjligt, nästan så jag inte tror på dig , jag har 1.07mm isolering som jag köpte på elfa och hur jag än gör så får jag bara på max 20cm innan det blir helt stopp!! Hur gjorde du?!

Dahlberg:
Du har nog helt rätt i att verkningsgraden måste sjunka något för mina band. Det är ju ganska logiskt när man funderar lite på det.
Jag skall testa med ngt kraftigare återledare, om inte 1mm så iallafall 0.9
Men det största problemet ligger i "kontakterna", att jag inte får kontakt på alla banor.

...music is the best...
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/04/24 :  22:51:54  Show Profile Send nusse a Private Message
Resonans: Har också köpt samma isolering från ELFA. Har inget digitalt skjutmått tillgänglig, men tråden ska vara 1.0mm. Visst sista 20cm på av knappt 1.5 m gick lite trögt Hemligheten är nog att inte knöla till ledaren...
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/04/24 :  22:59:26  Show Profile Send nusse a Private Message
En bild på kontakterna jag nämnde i ett tidigare inlägg. Återledaren i det yttersta hålet förstås. Allt lödes på över och undersida för säkerhets skull.

Edit: glömde bilden

Edited by - nusse on 2006/04/24 23:01:10
Go to Top of Page
Page: of 35 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000