HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Ny Artikel: "Dahlberg bygger en diskant..."
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/24 :  07:59:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Dahlberg bygger en diskant!


En "bunt" Neodymmagneter


quote:
Välkommen!
Jag har byggt ett antal banddiskanter med lite olika form och funktion genom åren. Dom har alla varit ganska snarlika det...


Dahlberg startar en artikelserie där han visar hur man bygger en banddiskant. Häng på och kolla hur man gör här!


Första gången jag kom i kontakt med en Dahlberg-inspirerad diskant var när Bernt Jansson ville bygga en ny diskant till sina högtalare. Jag fick vara med i konstruktionen av Bernts kantkontaktdon, den delen som skall ge kontakten med aluminiumbanorna på bandet, samt i att mäta upp dem. Utmaningen runt att mäta diskanten fick mig att inse att detta var något speciellt och något helt annat än konventionella dom-diskanter. Så sedan den dagen har banddiskanter varit extra intressant för mig. När Bernt nämnde att Bengt kunde tänka sig att publicera en byggbeskrivning hos oss blev jag eld och lågor!

Bengt Dahlberg har huserat på HiFiForum.nu sedan vi började och hans kunskaper inom högtalarkonstruktion och då främst bandhögtalare är det nog ingen som ifrågasätter. Bengts konstruktioner är väl genomtänkta och ofta simulerade innan de ens kommer till prototypstadiet. Fem-beräkningar på de magnetiska fälten är vardag för Bengt...
Denna artikelserien skall handla om den så kallade långa neodymiumdiskanten. Byggbeskrivningen är komplett men kräver gott om förkunskaper varför denna konstruktion inte är att rekommendera för nybörjare. Med de magneterna som Bengt rekommenderar byggs det upp stora magnetkrafter som, om man är oförsiktig, kan få det att sluta illa med ordentligt klämda fingrar eller ännu värre som resultat. Så om du vill följa denna byggbeskrivningen så ta det försiktigt och ha en sund respekt för krafterna involverade.

Den här artikeln, första delen i Bengts artikelserie, kommer att handla om att tillverka magnetsystemet. Del 2 tar upp snickerierna och det elektriska systemet. För att en banddiskant skall fungera så behövs ett band också och hur man gör ett sådant kommer Bengt att visa oss i den sista delen, Del 3.

Om du blir mer intresserad av Bengts olika projekt så kan du titta in på Bengts egen hemsida, www.dahlbergaudiodesign.se.

Trevlig läsning!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:31:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är fantastiskt glad och nöjd över att vi nu har fått ut första delen i artikelserien. Jag vill passa på att tacka Bengt för att han är villig att dela med sig av sina kunskaper. Jag har vid flera tillfällen frågat honom om råd i mitt eget bygge och har alltid fått förstklassig hjälp.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:35:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Om det är några oklarheter så är alla frågor välkomna. Jag postade en tråd på DIY-avdelningen om det här för en stund sedan.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34799

Pac: Om du hellre ser att vi tar det här så får du flytta på den, missade den här tråden i hastigheten.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  19:33:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Strålande repportage/bygge/artikel!

Tack för bra läsning.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/25 :  20:07:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det kommer mer

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/25 :  20:12:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Frågan om man skulle våga sig på och bygga ett par,,, Fast det kanske räcker med påtänkta projekt,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/26 :  11:50:36  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har du färre än fjorton på gång så är det väl inget att fundera över , mitt motto i alla fall Blir lite tröttsamt ibland men tänk om man skulle sitta där en dag och inte ha något att göra

Jag har lagt till en liten textremsa angående att diskanterna är tillägnade DIY-världen och även om det inte är något patent eller mönsterskydd så hoppas jag att det respekteras.

Vänligen. Bengt Dahlberg

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/24 :  21:49:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det har dragit ut lite på tiden men nu har snickeridelen slutligen
kommit ut. Kom nu bara ihåg att det här är ett (eller rättare sagt
två) förslag och inget ni behöver följa till punkt och pricka. Lite
egna ideer finns det nog plats för. Det skall bli väldigt spännande
att få se vad som kommer ur det här i form av färdiga system och så
vitt jag vet så är det åtmindstånde 10st som bygger. Inte direkt ett
snabbprojekt men vem har bråttom

Varsågod.

http://www2.hififorum.nu/artiklar/dahlbergsband/del2/Dahlbergsband.htm

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000