Author |
Topic |
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 21:31:56
|
Här är nått jag och Sony (Sony här på forumet alltså, inte företaget...)undrat över: Hur får man ut stereo från en LP skiva? Obs: Vi betvivlar inte att man får det, vi är bara intresserade av hur det går till
|
//Mvh. Daniel |
Edited by - Unkan on 2004/11/24 15:56:26 |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 22:14:00
|
Grovt räknat: Spårets vindlingar i sidled ger signalen för ena kanalen, och vindlingarna i höjdled den andra. Skulle du kolla en starkt förstorad bild av ett spår skulle du se att det ringlar sej så som man brukar se det även med blotta ögat, men också att "dikets" djup varierar.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/11/23 22:14:41 |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 22:27:07
|
Ahh, tackar! Då klarnade det. Se där, då har man lärt sig nått idag med. |
//Mvh. Daniel |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 23:05:50
|
Edison skriver: "dikets" djup varierar."
Inte så lätt att se men om man tittar med en lupp så kan man se att vindlignarna på de olika spårväggarna ser olika ut.
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 00:32:38
|
Ja, det är vad jag har lärt mej, kan ju vara lite fel, men därför skrev jag "grovt räknat". Rörelsemönstret hos gravernålen är nog mer komplicerat/intrikat än bara upp-ner / till höger - till vänster, och det gör (väl) sitt till för att spåret ser ut som du nämner gcs.
Någon som har mer handfast insikt i detta? Jag tycker det är intressant även om jag inte ägnat särskilt stor energi åt att forska i saken...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 00:57:04
|
Att djupet varierar det kunde man tidigare ofta lätt se på skivor som var graverade utan sammanslagningen av basen till mono. Om man graverade med ett fasfel så kunde det t.o.m hända att gravernålen lyfte helt från skivan. Att förklara graveringens inre hemliga liv kräver nog lite skisser. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 13:25:21
|
Hmmm...är det verkligen korrekt här? Skivspåret har två "sidor" och är sidorna är vinklade 45°. Vänster kanal är yttersidan och höger innersidan på spåret. Rörelsemönstret för vänster och höger kanal är 90° förskjutna, men de ligger alltså 45° jämfört med skivans plan. |
|
|
BigD
Member
96 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 15:29:13
|
Jag hade också för mig att det fungerar som edison beskriver |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 15:49:05
|
Då man lägger en nål an mot skivan och får ljud "helt mekaniskt" utan elektronik inblandat, är det då en mix av kanalerna man hör? Varför behöver LP en särskilld form av förstärkning? (Mycket frågor blir det ) |
//Mvh. Daniel |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 15:50:09
|
T.A. Edison har rätt.
Kanalerna ligger inte som ett plusstecken! (Uppåt-nedåt, höger-vänster). Det skulle ge förfärliga skillnader mellan höger och vänster kanal eftersom armens tröghet är olika horisontellt respektive vertikalt.
Höger och vänster kanal ligger diagonalt mot varandra, som ett kryss.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 15:53:07
|
quote: Varför behöver LP en särskilld form av förstärkning?
Pickupen ger så låg nivå ut. Anledningen till detta är att pickupen fungerar som en "generator" och den rörliga massan på nålen ska vara så låg som möjligt för att nålen ska kunna spåra så bra som möjligt.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 15:55:35
|
Ok, ja då har jag nog fått en rätt hyffsad bild av hur det fungerar. |
//Mvh. Daniel |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 16:52:35
|
Jo det är rätt att spolarna på graverdoss för stereo sitter 90 grader i förhållande till varandra. Men för att dosan ska kunna gravera båda kanalerna så måste graverdosan kunna lyfta lite eller dyka ner i lacket samtidigt som skärverktyget är rörligt i sidled. Låga frekvenser med högnivå kräver större plats än de höga-frekvenserna alltså behöver dosan gå lite djupare ner i skivan. Jag har själv ett antal skivor där man kan se med lupp hur spåren i skivorna ändrar bredd och t.o.m i ett fall släpper taget från skivytan och när den gör det så beror det på att man har fasfel när man graverat. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 16:57:05
|
Unkan frågar: "Varför behöver LP en särskilld form av förstärkning?"
Menar du RIAA eller vad?
|
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 17:34:17
|
gcs: Exakt |
//Mvh. Daniel |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/11/24 : 21:56:10
|
T.A. Edison skrev: "Vänster kanal är yttersidan och höger innersidan på spåret"
Det är tvärtom, vänster kanal är innersidan av spåret och höger kanal är yttersidan. Annars helt riktigt inlägg.
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 02:19:23
|
I stand corrected angående just hur höger/vänster hanteras i spåret! ;-)
Angående varför förstärkningen skall vara "en särskild form", så som Unkan frågar, får tilläggas följande:
För att rörelserna inte skall bli för stora och därmed ta onödigt stor plats, vilket skulle ge kortare max speltid, så har man vid graveringen sett till att höja diskanten (där rörelsen ändå är mindre) och sänkt basen (som annars skulle medföra för stora vindlingar för att tillåta lång speltid) I RIIA-förstärkaren är det motsatt: Man sänker diskanten respektive höjer basen i motsvarande grad som skivan graverades (relativt varandra alltså, hela signalen förstärks givetvis egentligen i någon mån) Det ger som extra bonus att bruset minskar i diskanten.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 03:00:45
|
Varför en RIAAförstärkare behövs, är väl för att det är GANSKA små signaler vi pratar om... (eller?) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 07:30:50
|
Precis Zalve, det är en svag signal från pickupen som ska förstärkas, men som edison säger handlar det för RIAA steget också om att agera equilizer för att skapa en rak frekvensgång. RIAA (Recording Industry Association of America)som har kommit överrens om en standard för hur mycket basen ska sänkas och diskanten ökas vid inspelning och tvärtom vid avspelning, vilket tillsammans ger en rak frekvensgång. Det då viktigt att RIAA steget ökar basen och sänker diskanten med så mycket som basen sänktes och diskanten ökades med den standard som användes vid masteringen. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 08:31:56
|
Det finns en liknande funktion i CD-formatet med möjlighet att ha en högre diskantnivå på cd-skivan som sedan korrigeras i cd-spelaren, av samma anledning, att öka avståndet till bruset. Men den funktionen används så vitt jag vet aldrig. På äldre DA-omvandlare kunde man hitta en lysdiod som signalerade om funktionen var aktiverad. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 09:23:10
|
Sedan finns det pickuper med mm (moving magnet=rörlig magnet/fast spole) och mc (moving coil=rörlig spole/fast magnet). I fysiken på gymnasiet lär man sig att en magnet som rör sig i en spole inducerar (=skapar) en ström i spolen och strömmens storlek och riktning beror på vilken riktning magneten rör sig och vilken hastighet. Det är den relativa rörelsen som är viktig så samma effekt får man om man låter spolen röra sig och magneten vara fix
Då den rörliga delen skall vara så lätt som möjligt har man få varv på mc-pickuper och då signalstyrkan är direkt proportionell mot antalet varv så ger en mc-pickup lägre signal än en mm-pickup. Man använder därför en för-förstärkare till mc-pickuper. Eftersom de förförstärkare som är inbyggda i "enklare" förstärkare inte håller så hög klass så brukar man rekommendera mm-pickuper i "enklare" anläggningar. Istället för att ha en förförstärkare som ju är ett aktivt element (med nätsladd!) så kan man använda en step-up transformator som helt enkelt transformerar upp spänningen. - Förhållandet mellan antalet varv på sekundär och primärsidan ger helt enkelt förstärkningen. Denna princip används även i vissa phonosteg som Manley Steelhead, EAR 324 osv medan Mark Levinsons berömda ML25s och Linns Linto har aktiv förstärkning av de små mc-signalerna.
Mvh, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2004/11/25 10:34:50 |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 10:20:02
|
Björn-Ola, Hette inte denna "finess" De-emphasis"???? /Shaft |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 11:03:02
|
1954 blev RIAA standard innom grammofonindustrien som då inte följdes av alla. Tidgare hade de olika bolagen sina egna avspelningskurvor. Man införde som tidigare skrivits en bassänkning för att kunna få en rimlig speltid och man höjde diskanten för att på så vis kunna förbättra S/N. Vid avspelningen så har man alltså då inverterat kurvan för att på så vis återställa ljudet till det som det var innan graveringen. Riaa kurvan sträcker sig från 30-18Khz.(vad jag har sett från Neumann som tillverkade maskiner och dosor) Den förnämsta tillverkaren av gravermaskiner var nog Neumann som ocskå utvecklade en antidistorsionskretts som tillförde en negativ distorsion för att på så vis uppväga den förväntade avspelningsdistorionen. Jag har för mig att man kallade den för tracingsimulator. Den här diskantförhöjningen på CD skivor som någon talade om "emphasis" infördes i början på den tiden när CD tekniken var ny. Anledningen till det var att vid den tidpunkten så var inte DA omvandlarna tillräcklig bra vid låga nivåer. Eftersom de låga nivåerna troligtvis låg uppe i diskanten så förstärktes diskanten när man brände glasmastern. Vid avspelningen sänktes diskanten igen. Det här var vanligt att man gjorde på skivor med klassiskmusik men det blev allt mer ovanligt efter 1985. Skivmärket Bis körde vanligen så på hela sin produktion under 80-talet. Sony hade vid den tiden en digital bandspelare som var en ombyggd Betamax och den hade pre-emphasis/44,1Khz/14bitar. Det var nog den första och vanligaste digitala mastermaskinen inom grammofonindustien i början av 80-talet. |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 11:34:20
|
Var precis frekvenskurvan för RIAA som jag undrade över. Man får tacka så mycket! |
//Mvh. Daniel |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 12:06:03
|
Trots RIAA-korrektionen händer det ibland att spårets vindlingar blir så stora att intilliggande spår deformeras. Man kan höra det som ett "eko" på tysta partier på skivan, t ex om en låt börjar med en kraftig transient, säg ett kraftigt pianoackord, så kan man höra det svagt strax innan låten börjar. Lite "spooky"...
edit: ett ord föll bort |
Edited by - bostrowskij on 2004/11/25 15:41:36 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 15:06:48
|
Det var en ny förklaring som jag aldrig hört
- Den vanliga förklaringen till eko är att bandet legat för hårt spännt och två varv påverkat varandra |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Topic |
|