HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio Gold60
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:14:25  Show Profile Send andreas s a Private Message
quote:

Som mkt nöjd ägare av MA S8 kan jag bara säga: exprementera med baspluggarna och avstånd från väggen så får man önskad basmängd. Närmare väggen och ju mera opluggat (de har 2 portar per högtalare) så blir det mera bas helt enkelt.
quote:



Jag provade också detta men tyckte ljudet istället blev instängt och tappade i 3D.
/Andreas
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:16:12  Show Profile Send andreas s a Private Message
Vad bra det går för mig att citera!?
Någon som vill förklara hur man gör?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/26 :  09:11:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Whiskyman.
Håller du till i Göteborg?"

Nej jag bor 3 mil söder om Göteborg, dvs i Kungsbacka.Men det är ju inte långt att åka till Götet därmed. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/26 :  09:15:44  Show Profile Send Harman a Private Message
whiskeyman, då var du väl på Arken i år?
Jag tyckte att det var för långt att åka men kommer nog nästa år.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/11/26 :  20:16:02  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
GR10 fick däremot av någon märklig anledning ganska ljummen kritik i Hifi Choice, man tyckte att den saknade värme.

Blue: Har inte läst den recensionen, men det skulle ju kunna bero på vad de körde med för elektronik då kanske!?!? What HiFI gav väl annars 5 stars till GR10:orna har jag för mig... Vad jag gillar speciellt med MA är att de spelar så avspänt, samtidigt som de är otroligt engagerande och intagande! Man kan lyssna flera dygn i sträck utan att bli det minsta lyssningstrött!!!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

johel572
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/11/28 :  13:55:10  Show Profile Send johel572 a Private Message
Äger själv ett par GR10 (matat med rotel elektronik) och kan mycket väl förstå den som tycker att de låter lite fylligt. Efter att jag har lyssnat i lurar en hel del så upplever jag basen som snudd på överdriven (rummet är ca 35kvm). Men å andra sidan så var det ju värmen i klangen man fastnade för första gången man lyssnade på dem, i men en skiva Winnerbäck och alla tankar på ett mer neutralt ljud är som bort blåsta.

Johan

Nu har Ola Magnell letat sig in i Johans Cd-spelare...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/28 :  14:11:37  Show Profile Send Blue a Private Message
johel572: Jo, man har hört en del intryck liknande dina om GR-10, så då känns Hifi Choices omdömme att dom saknar värme aningen märkligt. Nåväl, inte första gången det händer att "den allmänna opinionen" inte överensstämmer med en enskild recension i hifi-pressen.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/28 :  15:44:56  Show Profile Send Harman a Private Message
Sebastian G.
Tack för Bestsound tipset, de brukar ju vara bra att ha och göra med. Skall kanske ändå dit för att lyssna på CD spelare. Vi får se...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/11/30 :  00:25:28  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Lycka till Harman hoppas att det funkar och som sagt meddela dina intryck! Hoppas att du inte misstycker om jag fortsätter lite på MA-basspåret...
quote:
Äger själv ett par GR10 (matat med rotel elektronik) och kan mycket väl förstå den som tycker att de låter lite fylligt. Efter att jag har lyssnat i lurar en hel del så upplever jag basen som snudd på överdriven (rummet är ca 35kvm).

Johel572: Eller så är det kanske för lite bas i dina lurar! Ibland kan jag inte låta bli att fundera kring mångas syn på hur bas ska låta. Kanske skulle det vara en egen tråd men iaf ... Personligen kan jag också tycka att en ultrastram och torr basåtergivning är läckert, men frågan är om ett sånt typiskt "hifi-ideal" verkligen finns "live"! Musik spelas ju alltid i ett rum stort eller litet! Bas i rum kommer alltid att generera massor med reflexer, övertoner och medsvängningar, mao knappast stram och torr... De flesta av oss vill ju annars att levande musik ska vara referensen! Naturligtvis får alla tycka som man vill, men jag retar mig lite på att en del "bas-anorektiker", klankar på för mycket bas och med näsan i vädret dissar ett realistiskt ljud som icke hifi-mässigt! Säg då tex i stället att ni gillar när basen låter lite tunnt...
Personligen gillar jag tex inte att lyssna i lurar, eftersom jag saknar just samverkan mellan musiken och akustiken från lyssningsrummet, det ger mig den rätta känslan, basen får då gärna vara fyllig, bara inte mellanregistret och diskanten blir lidande!
Angående MA då...
Det som slog mig vid min första kontakt med MA GR10 och 20, förutom spelstilen som jag redan kommenterat, är just att de spelar upp ett stort, öppet och brett ljud långt utanför högtalare och väggar! Instrument och vokalister har den rätta fysiska storleken, en flygel eller en kontrabas är stora instrument som bör låta stora!
Finns det inga svagheter då? Jo då, självklart! Svagheten tycker jag kan finns i stråksektioner på tex symfoniorkestrar. De här snabba högtalare som verkligen älskar dynamik och "kick" i musiken, vilket ställer höga krav på inspelningen och på hög upplösning hos CD-spelare och förstärkare, annars kan stråkarna låta "dött" utan det rätta "darret" i luften... (Funkar dock bra hos mig nu med ASL-rörstärkre och Njoe Tjoeb med uppsampling)

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/11/30 00:28:19
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  10:13:31  Show Profile Send Harman a Private Message
Sebastian G, Enligt mig så är det en del av styrkan med forumet att man spånar vidare på trådar...kör på...
Om och när jag lyssnat på MA Gold 60 återkommer jag med mina åsikter..

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:56:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"whiskeyman, då var du väl på Arken i år?
Jag tyckte att det var för långt att åka men kommer nog nästa år."

Då får vi hoppas att vi ses. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:58:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men Arken är knappast nästa år utan nästnästa. Den brukar vara varannat år, och jag har varit på samtliga. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:15:03  Show Profile Send Harman a Private Message
Synd, då får jag vänta....

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/11/30 20:15:32
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000