HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Synpunkter på Bussgods!!??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:52:14  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej mina vänner och medintresserade.

Jag vill bara meddela något som kan vara bra för oss alla att veta.

Jag har fått en sak transportskadad nu i.o.m. en frakt med Bussgods.
När jag anmäler detta skrattar de åt mig (i stort sett).

Vi är fria från ALLT ansvar om man skickar elektronik säger han (George i Malmö (Travelshop)). Vi upplyser alla innan transport med oss om detta!

- Skitsnack säger jag! Senast för någon dag sedan frågade en kille jag känner om hifiprylarna som han ville skicka till mig, var försäkrade under transporten.
Ja visst självklart var svaret från personen som arbetar som ombud för Bussgods.

När man läser Bussgods villkor för frakt står det att saker som kan gå sönder av köld, värme o.s.v. inte ansvaras för. I mitt fall var kartongen så skadad att den spruckigt och elektroniken trasig invändigt (det syns dock inget på skalet). Min elektronik är alltså inte skadad av köld eller dylikt utan av oansvarigt hanterande vid leveransen.

Ordet elektronik nämns aldrig i deras villkor utan texten är "luddig" och inte specifik utan öppen för DERAS tolkning!

Hjälper det?

- Nej vi är ANSVARSBEFRIADE i detta fall då du trots vår varning om detta valde att skicka med oss!

George kommentar var;
- Jag är chef här och bestämmer själv vad som gäller!

Så nu mina vänner!!!

Uppmanar jag alla som känner för det att bojkotta Bussgods avseende alla typer av transporter!!!


Har ni någonsin fått höra att de är ansvarbefriade vid dylik transport?
Visst finns det personer som fått ersättning för transportskador?



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/11/24 19:55:28

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:56:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
XXXX/Pac har varit med om samma sak med ett par högatalre som var dyngblöta när jag fick dem!! Efter många turer fick jag ersättning, ett råd är att inte ge dig och att gå högt upp i chefshirakin.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:57:34  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Magnus, bojkott är kanske att överdriva, då bussgods är ett av de billigare sätten att transportera prylar på i Sverige.

Jag rekommenderar dig att gå till konsumentombudsmannen och snacka med dem. Sedan skriva ett klagomål till konsumentverket.

Bara för att snubben du snackade med på Bussgodsmottagningen (som nekade dig ersättning) jobbar där, betyder inte att han tolkar deras regler/avtal rätt. Det kanske är så, att andemeningen med deras avtal är att "vi flyttar en sak mellan punkt A och B. Om prylen är trasig vid ankomst skiter vi i", men om det inte är skrivet så (det är lätt att skriva en annan sak än man menar), så är det ju det som gäller.

Men det här skall din konsumentombudsman på orten vara expert på (det är de inte, men tanken är att de skall vara det). Denne kan i alla fall berätta för dig hur du går tillväga för att skriva till konsumentverket. De kommer hjälpa dig (om du har någorlunda rätt) och de flesta seriösa bolag brukar vika sig för dem.

Lycka till,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:59:37  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Det känns som om jag är den enda i min bekantskapskrets som inte har haft problem med Bussgods. *Peppar, peppar* Jag har nyttjat dem cirka 10 ggr.

Men när jag läser hur de beter sig så funderar jag väldigt starkt på att bojkotta dem trots att de inte har sabbat nåt för mig ännu.

Man får lite vibbar av Sovjetunionen på 60- och 70-talet...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:03:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har väl nyttjat bussgods minst 50 ggr och aldrig det minsta problem, snarare tvärtom.

Men, men olyckor händer ibland och skitstövlar finns överallt.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:07:18  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har använt mig av Bussgods minst 10 ggr.
Bortsett från denna gång har det alltid fungerat otroligt bra.
Aldrig har någon heller sagt att mina försändelser är oförsäkrade heller.

Sen att tjänst är billig gör den inte bra. Se bara detta fall!

Jag kommer inte att ge mig!
- Aldrig!! Detta "case" är klockrent!!!

Tråkigt för Bussgods att George skickar sådana signaler till sina kunder.



Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:22:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jorå jag har fått saker med bussgods, stabila kartonger har kommit tillbaka så
misshandlade att de sett ut som säckar. Själva kartongpappen har tappat sin form
så den inte längre är fyrkantig i formen, utan som en enda osammanhängande säck..

Har fått bland annat 4st JBL-element förstörda samt lite småprylar..

Dock får jag säga att jag fått hela paket också.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:28:58  Show Profile Send Blue a Private Message
"Jag har väl nyttjat bussgods minst 50 ggr och aldrig det minsta problem, snarare tvärtom."

Fastnat i uppgraderingsträsket eller? ; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:43:10  Show Profile Send juha a Private Message
Det är för djävligt..ska aldrig använda bussgods!!!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/23 :  11:44:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
"Jag har väl nyttjat bussgods minst 50 ggr och aldrig det minsta problem, snarare tvärtom."

Fastnat i uppgraderingsträsket eller? ; )


Nope, jag har skickat många typer av varor. Jag anlitar helst dem då jag skickat paket genom mitt företag. Det rör sig om allt från spötuber och kläder till elektronik och Hifi (CD spelare, slutsteg, kabel mm) Jag brukar föreslå bussgods för alla kunder och köpare så länge det rör sig om norr om Stockholm(bor själv norr om), då är bussgods billigare och de går klart fortare då de har paketen dagen efter samt jag litar betydligt mer på bussgods än posten! Om man ska skickar söderut från Stockholm är min erfarenhet att det blir dyrare samt långsammare, just att det går långsammare har nog att röra med fler omlastningar och kanske med detta större risk för ovarsam hantering.

Hoppas iaf det löser sig för MangaX!

ps. Posten har väl varit uppe som föremål för samma sak som nu bussgods i denna tråd, vilka alternativa fraktsätt finns kvar..de börjar vara få som är tillgängliga för vanligt paketskickande ds.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/23 11:46:08
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/11/23 :  12:54:00  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
va, alltså vanliga företag brukar ju skicka grejjer med bussgods, har de inte täckning för skador?? låter ju helsnett.. ska nog avhålla mig från bussgods framgen!

ps, mangaX, KO tycker jag att du ska prata med, nåt måste ju gå att göra, de kan ju inte bete sig som dumhuvven heller!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/11/23 :  13:27:56  Show Profile
Tycker det som är mest skrämmande med bussgods är att man bara kan gå rakt in och ta ett paket...
Sist jag hämtade något så ställde jag mig i "kassan" ... Till slut fick man kontakt med en gubben.
Hade sett mitt paket på hyllan redan så jag sa att "Det där är mitt paket"
- "Ja men varför tar du det inte då" sa gubben.
- "Vill du inte se legitimation eller nåt då?" sa jag.
- "Ähhhh, ta paketet du" sa gubben..

Känner inte så stort förtroende för dom alltså efter det.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/23 :  13:48:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Självklart är det inte roligt det som hänt, men.....
Jag kan bara säga att jag har haft mycket gott av bussgods,
Trevliga människor på godsavdelningen bl,a. och aldrig ett trasigt paket.
Alla personer som jobbar på bussgods är inte skitstövlar, det tycker jag skall tilläggas.
Så att svartlista ett företag på dessa grunder är nog inte helt rätt, däremot tycker jag du skall "svartlista" den personen på bussgods som behandlade DIG som skit.
Ta kontakt med bussgods direkt och framför dina klagomål där istället, samt att
du talar om för dom vilken person det var som behandlade ditt ärende, så skall du nog
se att det löser sig.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/23 :  14:07:46  Show Profile Send Manga X a Private Message
Så till lite uppdatering ang. mina dispyter med Bussgods.

Jag har pratat med två personer i ledande positioner på företaget (Bussgods är igentligen flera företag (Bussgods Severige är ett "paraplyföretag")).

De säger sig känna till denne George fasoner och det har man påpekat till George chef vid ett flertal tillfällen.
"- Jaha har han haft en dålig dag igen..." var båda deras första kommentar.

Allt som skickas via Bussgods ÄR försäkrat allt enligt dem. Personen som svarade på den frågan var Per Axelsson (Jönköping) på något sett ansvarig för företagets försäkringsfrågor/villkor samt upphandling av försäkringar.
George tolkar allt fel i detta fall.
Per kunde dock inte lova mig något eller bestämma i detta fall det är upp till varje region/separata företag. Han skulle därimot kontakta chefen för det företag/region som handhar mitt "case".
George chef Ingvar kommer senare att ta kontakt med mig för att "lösa detta" på bästa möjliga sett. (för dem eller mig är då frågan??)

Så det var senaste nytt på fronten för nu!

Bra nyheter:
Skönt att höra att allt ÄR försäkrat.

Dåliga nyheter:
Att varje lokal chef kan själv bestämma sin egen tolkning av Bussgods policy. Samt att ingen högre upp i hierakin kan bestämma i enstaka policybeslut.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/23 :  14:43:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sicket elände Magnus, vi får hoppas att du får rätsida på det hela.
Stå på dig!

Tyvärr verkar de flesta företag behandla transportgodset med en klackspark och dagsformen avgör om det skall gå bra eller inte.

Bravo
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/11/23 :  15:07:07  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag hade för mig att ingen ville vara med i Bussgods-samarbetet längst söderut i landet. Men det har tydligen ändrats.

När man skickar med Bussgods är varje paket automatiskt försäkrat upp till 50.000kr. Låter som att den lokala chefen inte har koll på läget.

Själv har jag använt Bussgods åtskilliga gånger. Inte ett enda problem någon gång. Beror väl på vilka lokala representanter man råkar ut för.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/23 :  15:13:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
- "Ja men varför tar du det inte då" sa gubben.
- "Vill du inte se legitimation eller nåt då?" sa jag.
- "Ähhhh, ta paketet du" sa gubben..





-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/23 :  15:35:45  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hade sett mitt paket på hyllan redan så jag sa att "Det där är mitt paket"
- "Ja men varför tar du det inte då" sa gubben.
- "Vill du inte se legitimation eller nåt då?" sa jag.
- "Ähhhh, ta paketet du" sa gubben..

Aha, man kanske ska åka till Bussgods och välja ett paket då, brukar ju alltid ligga något trevligt där. I alla fall när jag varit där.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/23 :  15:47:12  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Aha, man kanske ska åka till Bussgods och välja ett paket då, brukar ju alltid ligga något trevligt där. I alla fall när jag varit där.

Är det tillfället som gör tjuven, eller tjuven som letar tillfällen...

Jag har skickat med bussgods ett antal gånger, och alltid varit orolig när paketet gått iväg. Har fått en förstärkare förstörd bl.a.
Inte blir det bättre av att vissa av mina vänner kör buss, och beskrver vilken "fantastik vård" det är om paketen.
Jag förstår dem till viss del. problemet är att åkeri-delen inte verkar riktigt förankrad i organisationen, utan ses mer som ett nödvändigt ont av många förare och tydligen utlämnare.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:26:25  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är det tillfället som gör tjuven, eller tjuven som letar tillfällen...


Det var ett skämt, hoppas att alla förstod det!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:31:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Visst ! För inte är du väl en tjuvgubbe FBK ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:37:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag förstod det ganska snabbt!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:56:50  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Visst ! För inte är du väl en tjuvgubbe FBK ?

reeltoreel! Vad vill du ha, kanske ett par N802, har tre par som står i vägen i hallen Nej lite måste man skämta ibland, annars blir livet tråkigt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/23 :  18:03:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Så sant som det var sagt :-)

ps. inget annat som står i vägen ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/23 :  18:09:23  Show Profile Send Mahler a Private Message
På Bussgods kanske det gör det!!

Skall vi ta en tur imorron grabbar??


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/23 :  19:06:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
ps. inget annat som står i vägen ?

Ja, man skulle gärna ha lite av varje som stod i vägen där, bara att bära in i rummet och njuta. Skulle gärna vilja ha lite dyrkablage nu, skulle inte sitta fel. Men plånboken sätter stop för detta nu
quote:
Skall vi ta en tur imorron grabbar??

Kanske finns lite dyrkablage där

Nej, vi får hoppas att det löser sig för Manga X, kan tänka mig hur upprörd jag skulle bli om jag råkade ut för något sådant här.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000