HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HJÄLP med rotel steg =)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/11/24 :  00:13:14  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
--Mikael_1979:
Det kan ju faktiskt oxo vara så att du har drivit steget på gränsen till vad det gillar. Bryggkoppling är betydligt "elakare" mot ett slutsteg än om det körs som två separata kanaler med samma last. Eftersom det fungerade i 10-15 minuter kan jag lätt dra mig för att tro att så är fallet.

Var steget varmare än vanligt när säkringarna gick?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/11/24 :  08:12:14  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Finns ju en teoretisk möjlighet att något ramlat ner i förstärkaren och kortslutit något eller att den helt enkelt råkade gå sönder just nu. Vänd uppochned på den och skaka lite så ser du om något ramlar ur som inte borde vara där.


En annan teoretisk möjlighet är att den började självsvänga av någon anledning. Var den andra phono kontakten ansluten? Vet inte hur det är gjort inuti men det skulle teoretiskt kunna ställa tilldet.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/11/24 :  08:23:18  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tanke som slog mig. Hade du något delningsfilter i kedjan? Förstärkaren kan må dåligt av för hög impedans på höga frekvenser (läs 15tums bas) om du kör en signal med full bandbredd genom den. Du kommer driva en hel del effekt som du då inte hör men som går ur förstärkaren i alla fall.

Hjelm
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:23:22  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message

sajberrapid
"För hög resistans är inga problem. Du har inte råkat skala högtalarkablar över förstärkaren så det har kommit ner en liten trådbit i den? Lät det något i högtalarna eller förstärkaren bara dog?"

Det är ganska stort mellanrum mellan anslutningarna, desutom är det skruvar =)
svårt att säga för sa-dx fortsatte ju att spela ..
det ända jag vet säkert var ljusskenet som kom från steget sen slockande det .. =(




f95toli
"En säkring går pga strömmen är för hög, strömmen blir för hög om spänningen är hög och resistansen låg, resistansen är låg om elementets impedans är låg eller om något är felkopplat så att det bliur kortslutning någonstans.

Möjligheterna är då:

*Elementets impedans är ok, ingen felkoppling-> Du spelade för högt

*Elementets impedans är ok, du spelande på vettig volym->felkoppling

*Du spelade på vettig volym, ingen felkoppling->Elementets impdeans är väldigt låg vid någon frekvens."

Kan elementet ha olika impedans på olika frekvens?




php
"Det kan ju faktiskt oxo vara så att du har drivit steget på gränsen till vad det gillar. Bryggkoppling är betydligt "elakare" mot ett slutsteg än om det körs som två separata kanaler med samma last. Eftersom det fungerade i 10-15 minuter kan jag lätt dra mig för att tro att så är fallet.
Var steget varmare än vanligt när säkringarna gick?"

Det var varmt fast jag har inte tänkt på om det brukar vara varmt eller inte =(
Har inte haft det så länge ..




Hjelm
"Finns ju en teoretisk möjlighet att något ramlat ner i förstärkaren och kortslutit något eller att den helt enkelt råkade gå sönder just nu. Vänd uppochned på den och skaka lite så ser du om något ramlar ur som inte borde vara där.

En annan teoretisk möjlighet är att den började självsvänga av någon anledning. Var den andra phono kontakten ansluten? Vet inte hur det är gjort inuti men det skulle teoretiskt kunna ställa tilldet."

Finns nog inget kvar nu isf .. efter att jag vände o vred på den för att hitta säkringarna.
Jag är ganska säker på att den va inkopplad annars hade det väll inte blivit något ljud?

"Tanke som slog mig. Hade du något delningsfilter i kedjan? Förstärkaren kan må dåligt av för hög impedans på höga frekvenser (läs 15tums bas) om du kör en signal med full bandbredd genom den. Du kommer driva en hel del effekt som du då inte hör men som går ur förstärkaren i alla fall."

SA-DX har ett inbyggt filter och det är därifrån jag kopplat steget LFE ut ca 100hz ..





En tanke som slog mig, när jag justerar nivåerna från SA-DX (-10 till 10) på kanalerna ändrade jag sub till 8 eller 10 ..

Kan det vara det som har gjort det?


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:48:43  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
Jag är ganska säker på att den va inkopplad annars hade det väll inte blivit något ljud?


Mikael: Menar du faktist att du inte kollade manualen fast jag länkade den precis nyss? Det finns ju precis hur du ska koppla, dvs, ENDAST en ingång ansluten när du använder slutsteget i monoläge. Om du trippelkollat, så borde du ju ha kollat detta.

//air
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:02:20  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag har ju manualen utskriven =)

Och så kan man se samma sak som står i manualen på baksidan av steget
vänstra ingången är för mono och vänstra och den högra högtalarutgången vid mono


0-0-------0-0-0-0------

Dom röda har ja använt mig av

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/11/24 :  12:39:48  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Sett ordningsmässigt så är det fel enligt manualen!

>En tanke som slog mig, när jag justerar nivåerna från SA-DX (-10 till 10) på kanalerna ändrade >jag sub till 8 eller 10 ..

>Kan det vara det som har gjort det?

Om nivåerna anger dB så ja.
10dB ~3ggr effekten.
Fungerar basen fortfarande?

Hjelm
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/24 :  13:23:38  Show Profile Send luften a Private Message
Mikael: Kontrollera en gång till, om du kopplat som du visar i inlägget, så är det ett under om du fått nåt ljud överhuvudtaget.

//air
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/24 :  17:41:43  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hjelm och Luften: det var iaf så jag förstod att den skulle kopplas
hur tyder ni manualen då? rita upp?

Jag tror att basen funkar =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/11/24 :  18:03:23  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Mikael: Du har markerat att du har använt höger ingång i ditt tidigare inlägg..
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/24 :  21:07:51  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Var har jag skrivit det Lasse?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/11/24 :  21:23:45  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Enligt vad jag kan se har du markerat höger ingång med rött i din skiss ovan, jag kan dock ha fel, kollade bara som snabbast i manualen ovan.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/24 :  22:01:24  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
vänstra ingången är för mono och vänstra och den högra högtalarutgången vid mono

det var så jag skrev =)

ingångar -->---0-0---till högtalare->--0-0-0-0------

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/11/24 :  22:12:39  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Jo, precis, men den vänstra ingången är nolla nr 2 i din beskrivning (den ej röda). Kolla manualen en gång till, jag kan i alla fall inte få det till något annat.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/25 :  09:22:55  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det är nog troligtvis jag som tänkt fel där =(
men jag "tror" att jag använde ingång left den som finns på höger sida =)

ingångar -->---0-0---till högtalare->--0-0-0-0------

Jag testade högtalaren idag och den funkar fortfarande ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:44:22  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Inget nytt?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/11/26 :  11:12:49  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Nix jag har slut på gissningar nu. Om det fungerar när du byter säkringar så har du nog spelat för högt. Har du mätt något på förstärkaren?

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/26 :  11:34:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hur högt spelade du egentligen? Det kanske var väl mycket "party"?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/26 :  16:27:54  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
"Nix jag har slut på gissningar nu. Om det fungerar när du byter säkringar så har du nog spelat för högt. Har du mätt något på förstärkaren?"

Det var inte mitt fel det var vivaldi
nope inte gjort några mätningar =(


"Hur högt spelade du egentligen? Det kanske var väl mycket "party"?"

Jag tyckte inte det var så högt =) hade ca 60% mer att hämta från sa-dxen

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/26 :  16:31:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Har fixat nya säkringar föresten =)
hitta en liten butik på odengatan dom hade säkringar =)

Sen var dom ju återförsäljare av JM lab oxå =)
Mycket fina grejer hade dom bland annat utopier i butiken =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/11/26 :  16:35:12  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Har du kört förstärkaren tidigare utan bryggning och det fungerat? Du kanske ska testa att köra den normalt utan bryggning först ett tag och se om det verkar stabilt. Sedan kan du ju bränna på igen bryggat...
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/26 :  22:24:55  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Har inte kört det så mycket =( har behövt bygga om högtalarna en del så jag har inte hunnit ..

Det har inte blivit som jag tänkt för det har inte passat inte lika bra som jag hoppats =(




Vet inte hur jag ska göra nu=( jag skulle behöva tips på hur jag ska koppla in den?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33706

Har tidigare frågat och fått svar men det gick ju inte så bra

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/11/26 :  22:44:50  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Bara en jättedum fråga, och jag hoppas inte du tar illa upp av att jag ställer den, men ibland kan man stå för nära trädet för att se skogen.

I denna tråd --> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33706&whichpage=1
har du bilder när du skruvat loss elementet ur högtalaren.
Testade du 15-tummaren löst vid sidan om högtalaren när säkringen gick, eller hade du skruvat tillbaka elementet ordentligt i lådan innan det hände?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/28 :  10:59:53  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Nope inte dum, men jo jag hade monterat tillbaka den
bilderna tog jag innan jag koppla bort basen från delningsfiltret
för att löda fast flättad cat5 från element direkt till terminalen




Behöver lite mer tips o råd vet inte riktigt om jag vågar koppla in det igen =(
har ju inte så många alternativ var det gäller inkoppling?!?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:23:22  Show Profile Send Lage a Private Message
Det här hjälper kanske inte, men jag har haft ett liknande problem med en rotelförstärkare en gång i tiden. Jag har en REL sub som kopplas till högtalarutgångarna med tre sladdar. Två av de tre sladdarna till förstärkaren kopplas till var och en av de röda högtalarkontakterna, dvs höger & vänster kanal. Den sista kabeln kopplas till en av de svarta kontakterna (vänster eller höger spelar ingen roll)

Hur som helst så gick säkringen oavbrutet på förstärkaren och jag fattade ingenting. Kom sedan på att jag hade lindat ihop den LÅNGA kabeln till suben i en linda och placerat den under subwoofern. Detta ledde till att jag hade på något sätt skapat en elektromagnet som gjorde att säkringarna flög. Efter att ha dragit ut kabeln längs med väggen har det aldrig hänt igen och Rotelen från -90 talet spelar fortfarande hos farsan utan problem. Hoppas det kan hjälpa någon annars så har jag iallafall biktat mig om hur klantig jag kan vara ibland
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000