HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudproblem efter uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fx
Member

50 Posts

Posted - 2004/11/22 :  02:30:46  Show Profile Send fx a Private Message
Jag har anförskaffat mig ett problem. Jag köpte för ett par månder sen ett par Audiovector Mi1 Super. Resten av anläggningen står i min signatur. För nån vecka sedan fick jag ett rack, ett gäng kablar(ström och signal) och ett nätfilter.

Problemet är att jag nu upplever ljudet som aningen för ljus för min smak. Den bästa delen av uppgraderingen var racket som ökade definitionen i ljudbilden.
Innan jag skaffade dessa signalkablar har jag kört digitalt från dvd till stärkaren. Medans jag nu kör analogt. Jag föredrar att köra analogt eftersom upplösningen är mkt bättre men upplever ljudet som ljust.

Skulle vilja ha lite tips på vad som skulle kunna vara orasken till mitt problem. När jag köpte högtalarna så lyssnade jag på dem länge och väl med samma kringutrustning, dock inte samma kablage och vad jag har hört av andra så är Xindak kablarna ganska ljus i karaktären. Skulle det kunna hjälpa mig om jag bytte till en annan signalkabel eller ska jag söka felet på andra håll?

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/22 :  02:46:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag tycker inte Xindak är speciellt ljusa tycker de är ganska mitt emellan av alla de kabelmärken jag provat, beroende iofs på vilka modeller du har? Någon av dem kanske är ljusare som jag inte provat (FS-2 har jag hört av en del andra kan vara det)

Däremot tycker jag Audiovector + Arcam kan vara ljust. Har själv tidigare haft denna kombination av märken dock inte de modeller du har. Men den kombinationen var lite åt det ljusa hållet tycker jag.

Har du fått ditt "problem" efter kabelbyte så är det naturliga väl att du provar byte av kabel och ser om något annat passar.





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2004/11/22 :  02:57:35  Show Profile Send fx a Private Message
Jag har en tanke att det skulle kunna vara att jag inte är van vid ljudet. Eftersom jag nu använder dac:en i dvd, som för övrigt är bra mkt bättre än den i stärkaren, så kanske det är det bytet som har gjort att ljudet har förändrats. Dock så har jag numera svårt att lyssna på ljudet som avkodas i stärkaren pga den lägre upplösningen och relativt dåliga placeringen i ljudbilden.
Ska dock prova med några andra kablar och se om det funkar bättre.

Att Audiovector-Arcam kobon skulle vara ljus kan jag dock inte riktigt hålla med om. Skulle tom kunna sträcka mig till att mitt problem handlar om att jag upplever ljudet som lite "ess"-igt. Som jag skrev innan så lyssnade jag på dem i butiken innan köp och då var de uppkopplade med nordostkablage, vilka eligt mina erfarenheter är klart ljusare än andra. Får fortsätt fundera lite på olika senarion.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/11/22 :  03:34:28  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Frågan är om dina kablar är helt inspelade. Testa också att koppla bort filtret. Jag upplever inte Xindak som ljusa. Klara i toppen och bra basåtergivning är min bedömning av Xindak.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/22 :  07:09:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag läste nånstans (tyvärr ingen länk men tror det var prisjakt) att de nätfilter du nämner ger olika ljudkaraktär beroende på vilket uttag du använder så de rekommenderade att du skiftade runt lite mellan att koppla olika delar till olika uttag.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/22 :  09:16:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har du kollat så faserna sitter rätt i uttagen ??
Detta kan ibland ge en del obehag...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/22 :  09:43:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min erfarenhet av vibrationsdämpning är att ljudet blir renare men det kan också upplevas som ljusare.
Det är då möjligt att ditt rack bidrar till att dra ljudet åt det ljusare hållet till.
Testa med lite rumsdämpning. Det brukar dra ljudet åt det mörka hållet. Köp några mineralullsskivor och ställ dom bakom högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2004/11/22 :  11:07:53  Show Profile Send fx a Private Message
Kablarna har nog bara gått knappt 10h så helt inspelade är de nog inte.
Jag har provat att köra utan filter men det gjorde ingen större skillnad, däremot så är det olika karaktär på de olika uttagen. Skillnader är iof välldigt små.
Jag har faktiskt inte gjort det sedan jag kopplade in mina nya kablar och filter. Få göra det igen och hoppas på en förbättring.
Grejen är att jag provade att bara byta racket och inget annat och då tyckte jah inte att det lät speciellt mkt ljusare än innan.

Ska spela ett gäng timmar till för att se om kablarna ändrar karaktär eller om det finns någon annan anledning till mitt problem.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/22 :  11:53:37  Show Profile Send Roq a Private Message
Att Audiovector-Arcam kobon skulle vara ljus kan jag dock inte riktigt hålla med om. Skulle tom kunna sträcka mig till att mitt problem handlar om att jag upplever ljudet som lite "ess"-igt."

Jag tycker att "essighet"/sibilans är snäppet "värre" än "ljushet" men vi använder väl alla uttrycken lite olika. Har haft combon Audiovector M3 Super + Arcam CD-spelare och det blev helt klart ljusare ljud även om det inte blev så illa som "essigt".

Gör som Björn-Ola föreslog - köp mineralullsskivor. Du undrade ju också om det kanske var en vanesak. Gör så att du tar ett längre lyssningspass, 1-2 timmar på medelvolym. Upplever du ljudet som jobbigt så har du ju ett problem, om inte så är det ju bara bra och då tror jag som du, att det är en vanesak.

"Som jag skrev innan så lyssnade jag på dem i butiken innan köp och då var de uppkopplade med nordostkablage,"
Var det samma elektronik? Om det var det så, så tror jag den stora skillnaden berodde på olika rum.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/11/22 :  12:20:23  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag tror också dina problem med en för påträngande diskant kan förklaras av kopplingen högtalare/rum. Det allra bästa - om du nu har högtalare som drar åt det ljusa hållet - är att faktsikt sätta in heltäckningsmatta i ditt vardags-(?)/lyssningsrum. Nähä, inte det... =0)... Men lite experimentverksamhet kanske istället:

1. Häng provisoriskt upp tjocka täcken och kuddar bakom och på sidan av högtalarna. Försök placera extra dämpning vid första reflexerna på bak- och sidoväggen, dvs där det spridda ljudet från högtalaren ger sin första reflex på vägen mot lyssningsplatsen. Prova med att flytta en stor spegel längds väggen - där du ser högtalaren från lyssningsplats har du reflexen.

2. Släng ut *mycket* mjuka prylar på golvet och försök täck *alla* fria ytor med täcken, plädar, kuddar klädesplagg o.dyl. Alltså, även golvytor ute i rummets hörn ska täckas för bästa resultat.

3. Sätt ett soffbord (gärna stort) mellan dig och högtalarna för att ytterligare dämpa inverkan av golvreflexen. På soffbordet kan det gärna få finnas lite prylar som fjärrisar, en fruktskål och nån duk.

4. Försök att inte placera din lyssningsplats dikt an mot bakväggen, utan ha minst några decimeter tillgodo. Allra bäst är om du kan ha en diffuserande yta bakom dig som t.ex. en bokhylla eller akustikprylar avsedda för detta. Ingen direkt dämpning i närheten av lyssningsplats dock!

5. Fortsätt jobba med högtalarplavcering efter det att du har infört ovanstående åtgärder. Dämpning och diffusering på väggar och golv ändrar placeringsmöjligheterna och du kan troligen flytta högtalarna närmare angränsande väggar. Börja med att sitta med lyssningsplatsen ca 1,2 gånger avståndet mellan högtalarna (baffelcentrum-till-baffelcentrum) och vinkla in högtalarna direkt mot dig (on-axis). Efter detta får du finjustera till det låter bäst.

Om allt funkar som jag tror det gör i ditt rum, kommer ljudet att ha lugnat ner sig *betydligt* med dessa experimentella åtgärder. Kanske kan dessa också inspirera dig att införskaffa akustikpylar avsedda för att göra samma jobb och se mindre hiskeliga ut. En spenderad krona på akustikförbättrande åtgärder har en väldigt mycket högre "verkningsgrad" jämfört med mycket annat inom hifi-gebitet.

En heltäckande matta gör f.ö. faktiskt underverk för ljudet men det är ju inte alltid man kan (eller får som i mitt fall =0) göra ett dylikt ingrepp i boendemiljön.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2004/11/22 :  12:20:24  Show Profile Send fx a Private Message
Visst kan jag hålla med om att essighet är värre än en överlag ljus klang men det är ganska svårt att sammanfatta alla intryck i ett ord eller mening.
Enligt min definition har jag inte ett ljus ljud utan snarare klart, svårt att precisera. Anledningen är att jag hade ett par Black Diamond och de var ljus.

När jag lyssnade seriöst, har lyssnat i flera omgångar, så lyssnade med samma elektronik som jag har, föutom kablaget. Ända skillnaden var att de högtalarna var spelade under längre tid än mina och dessa har långa inspelningstid. Jag pratade med Audiovector och de sa närmare 400h(!). Detta litar jag dock på då det kommer direkt från tillverkaren. Så mitt prolem kanske kan bero på att mina högtalare inte är 100% inspelade. Jag har förövrigt kanske spelat min närmare 200h.

Ska prova att fixa "lite" med rummet. Har planer på att bygga både tubetraps och dämptavlor men tyvärr räcker inte tiden till när man pluggar på heltid.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2004/11/22 :  12:36:45  Show Profile Send fx a Private Message
Conan: Jag har i princip alla de saker du skrev. Bl.a. heltäckningsmatta: JAPP, stort soffbord: JAPP, mkt mjuka prylar: JAPP.

Däremot ska jag prova att dämpa lite reflexer som kan tänkas uppkomma. Ett ytterligare problem med rummet är att det är s.k. öppen planlösning, dvs. jag närmast vägg bakom lyssningspossitionen är c:a 3m.
Som jag sa innan så ska jag försöka fixa en del akustikproblem när tid finns.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/11/22 :  17:39:18  Show Profile Send A8 a Private Message
Nu vet jag inte vilket nätfilter eller hur du kopplat men många filter passar inte alla komponenter, tex strömtörstande steg kan ofta bli lite tunnare i sin karaktär. Har du sedan alla enheter kopplade till samma filter så har fin grund för problem, lite som att bo väldigt långt bort från transformator stationen eller en gammal och taskig elinstallation med hög impedans och stort spänningsfall vid belastning.

Om du inte gjort det än...lägg alla lågnivå produkter på filtret och slutsteget direkt på nätet och se om det förändrar något.

Mvh
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/11/22 :  18:26:50  Show Profile Send Niclas a Private Message
Kolla med fingret mot sidan på diskantelementet om Du har några vibrationer när Du spelar högt.
Det skall vara absolut still, inga vibbar alls.
Jag hade vibrationer trots både BlackDiamond konor & puckar under högtalarna, men efter att jag provat "alternativa" fötter försvann vibrationerna & det gick att spela betydligt högre innan det blev en tillstymelse till essigt ljud.

Dock skall nog högtalarna spelas ett tag till innan seriös lyssning görs.

Edited by - Niclas on 2004/11/22 18:27:55
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2004/11/22 :  22:47:19  Show Profile Send fx a Private Message
Filtret är ett Bada LB-3000. Detta besår av 6 uttag där 3 är hårt filtrerade för lågnivåkällor och de andra 3 är lite snällare filtrerade för slutsteg och liknande. Jag har kopplat dvd på en av de välfiltrerade och stärkaren på en av de andra. Detta tror jag inte gör någon större skillnad. Har nämligen provat utan och det är inge gigantiska skillnader.

Har faktiskr haft en tanke på just detta men inte riktigt tagit tag i det. Problemet är att jag har heltäckningsmatta på golv vilket inte ger lika många alternativ som ett hårt golv. Ska dock prova att sätta dämpuddar mellan högtalaren och stativen för att se om det blir någon skillnad.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/23 :  19:11:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle föreslå att du följer Conans råd för att: de funkar, är gratis, är kul eftersom skillnaden är så stor och dessutom kommer du lära dig massor på vägen. Kolla även "kokboken" så får du några tips till.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2004/11/23 :  19:39:46  Show Profile Send fx a Private Message
Har funderat en hel del på detta och kommit fram till vissa åtgärder som ska göras bl.a. dämppaneler m.m. Sedan får vi se hur det funkar och kanske ändra/lägga till vissa saker.

Har läst i kokboken och fått en del tips. Får återkomma med lite info senare om hur "projektet" fortlöper.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000