HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som sålt elektronik til Norge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:28:26  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Undrar om det är någon som sålt elektronik till Norge som skickats per post el. annat? Vad jag förstår ska det inte vara några problem att skicka till norge som vanligt postpaket, de är momsbefriade vad jag utläser från postens hemsida? Och det kommer inte att stå något värde deklarerat då det är förskottsbetalning som kommer gälla.

Eller någon som bara skickat ett vanligt postpaket och vet om det är några krångligheter?

Någon som har erfarenhet och vet med säkerhet hur det fungerar/fungerat?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/21 22:19:18

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/21 :  22:40:23  Show Profile Send edison a Private Message
Jag har sålt ett beg. systemkamerahus till en norrman.
Skickades via post och han betalade (om jag nu kommer ihåg detta exakt rätt...) till mitt bankkonto.

Inga problem iaf med några mysko avgifter etc, det hade jag fått höra från köpoaren isåfall, och han hörde bara av sej och sa att grejorna var bra ;-)

Detta var år 2001.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/11/21 :  23:55:37  Show Profile Send plind a Private Message
För ett år sedan skickade jag ett slutsteg på service till Norge. Jag skickade den som ett vanligt paket från privatperson till dito. Det kom aldrig fram, det fastnade i tullen där de krävde en ifylld sk. proforma som är en sorts fraktsedel-innehållsdeklaration. Jag fick en sådan mailad till mig och fyllde i den efter bästa förmåga. I rutan försändelsens värde angav jag dumt nog vad jag gett för den.
Det kostade skjortan att lösa ut den för mottagaren(30% av angivna värdet) Skriv helst "gåva" och värde 0
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/22 :  00:16:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Eftersom jag har delar av min släkt i Norge skickar jag en del paket dit. Det går oftast smidigt men du MÅSTE fylla i en tulldeklaraion (du får en sådan på posten) där du uppger värdet (det spelar ingen roll om det är en gåva, värdet måste uppges) samt om det är en gåva.
Det kostar inte speciellt mycket att skicka paketet och det går ganska snabbt (inrikes+en extra dag ungefär).

Den enda gången det krångat rejält var när min farmor skickade ett paket palt till Norge, hon hade visserligen skrivit vad det var på deklarationen men det verkar inte som om de vet vad palt är hos Norska tullen; så de öppnade paketet för säkerhets skull
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/22 :  00:21:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Det går oftast smidigt men du MÅSTE fylla i en tulldeklaraion (du får en sådan på posten) där du uppger värdet (det spelar ingen roll om det är en gåva, värdet måste uppges) samt om det är en gåva.



Ok, såg att fraktpriserna inte är speciellt mkt. högre än inrikes och som du säger leveranstid 1-2dar extra.

Men en fundering, man skriver alltså mitt uppskattade värde på paketet(antar för ev. problem) men anger det som gåva då det ej skickas mot lösen? Då ska det alltså inte fastna och mottagaren ska slippa avgifterna.

Bra att veta, nu fick jag precis ett avbokande från den spekulant som skulle köpa men bra att veta inför ev. kommande spekulanter.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/22 00:23:04
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/22 :  20:31:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nåt sånt, jag har aldrig skickat något som mottagren ska betala utan jag skickar mest gåvor (julklappar och liknande). Öppnar tullen paketet och det visar sig vara värt men än man uppgett så får man nog problem, och det vare sig det är en gåva eller inte.¨
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/11/22 :  20:56:14  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag har köpt en del från Sverige och fått det skickat hem till mig (Norge) och det har vart prob 3 av 4 gånger
Det har alltid löst sig till slut men paketen har oftast blivit 1-2mån försenade

Som sagt... Proforma är ett måste, men bästa är ju ifall köparen bor någorlunda nära gränsen, då är det bara å skicka det till ett postkontor där.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

gnutten
Member

71 Posts

Posted - 2004/11/23 :  18:45:00  Show Profile Send gnutten a Private Message
plind: Om du hade skrivit garanti jobb på frakt handlingen så hade den gått igenom tullen utan problem...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000