HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD vs Vinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/06 :  22:58:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

inget är viktigare för mig än musiken. Därför vill att att pickupen ska återge det som är graverat med precision och minsta möjliga dist. Jag väntar gärna på dina data på en MC pickup under 8,000:- som spårar bättre än Shure V15VxMR.

Thomas


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:01:20  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Men jag märker att det är viktigare med data och specer för dig (och några andra) än själva musiken så jag får väl leta fram några.


Intresant detta med den "viktigare musiken". Det är en "moralkaka" som ibland tas fram. Ibland kommer påståenden helt tagna ur luften dessutom som i detta fallet då Thomas snackar pickuper och återgivning och det inte alls framgår om han tycker att musiken är viktig eller ej. Fy den som inte tycker att musiken är viktigast! Den har syndat och jag ska berätta för varenda en vad vi tycker om detta. Kanske någon inte ens lyssnar på musik alls. Den kommer att brinna i skärselden!!!....host...äh ja bara skoja..

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/07 :  01:55:03  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En enkel fråga, måste man ha data på allt för att övertyga här?

Min skivspelare låter dramatiskt mycket bättre än min cd-spelare på viss musik. Jag kan också lätt demonstrera motsatsen, cd som låter mycket bättre än vinyl. Det beror på vilken skiva jag väljer (såklart). Problemet, om det nu är ett problem, är att det bästa cd:n kan prestera inte kommer i närheten av det bästa min skivspelare kan prestera. Det handlar inte om små skillnader. Man behöver inte lyssna 'kritiskt' för att upptäcka dem. Tjejen hör från rummet bredvid vad jag spelar.

Det här är inget jag önskar, det skulle ju var bekvämt om det var tvärtom. Skivspelaren har hängt med länge och tills nyligen köpte jag ingen ny vinyl. Min stora investering blev därför en dyr jävla cd-spelare, och en i sammanhanget billig ny pickup till skivspelaren, för jag hade ju ändå massa gamla skivor som kunde vara kul att spela. Döm om min förvåning när jag upptäcker vad som låter bäst!

Jag tänker inte lägga en spänn mer på digitalsidan kan jag ju säga. Och då har jag inte ens börjat med MC, som alla säger låter ännu bättre, eller separat RIAA-steg som också sägs vara ett stort lyft. F-n jag behöver inte ens ett stort lyft just nu. Jag har tillräckligt roligt som det är.

Nu köper jag vinyl igen.

Jag har läst många inlägg här, de flesta väldigt tekniska, som förklarar varför cd är bäst. Det kämpas för cd:n och PCM med sådan glöd att jag nästan tycker synd om de små silverskivorna. Jag vill verkligen tycka om dem, för jag har ganska många, men varje gång jag sätter mig framför stereon blir jag besviken. Ibland hittar jag en cd som låter riktigt bra. Förbannat vad bra det här låter, tänker jag och dristar mig till att jämför med någon av mina vinylfavoriter. Major let down. Close but no cigar.

Jag tycker bara att det låter riktigt bra så länge jag inte jämför med vinyl. Sätter jag på en lp, eller ännu hellre en maxi-singel, så vet jag direkt vad jag föredrar. Jag blir inte ens sugen på att mäta vad som skiljer.

Man kämpar väl ändå lite i motvind nuförtiden om man håller cd som högre stående ordning?
T o m kidsen, som inte var födda när vinylen regerade, köper skivspelare för att cd låter tråkigt. Recensioner av high end cd-spelare avslutas nästan alltid med 'det här är så nära analogt man kan komma'.

De flesta ledtrådar man ser runt omkring sig talar inte för att mitt system är exceptionellt, snarare normalt. Det KAN vara så att det bara är i min anläggning vinyl låter bättre. Men är det troligt?

Jag köper fortfarande cd-skivor. En del musik föredrar jag på cd. Men det är av vinylen jag blir lycklig. Och inte en siffra har jag som kan bevisa det.

All respekt för er kunskap dock, jag lär mig lite varje dag.

-----
Stereon: Wadia 850, Plinius 8150, Nautilus 805, Micro-Seiki DDX-1000, Clearaudio Aurum Alpha

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/07 :  02:07:14  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:
En enkel fråga, måste man ha data på allt för att övertyga här?


Nej, det är inte så. Gillar man vinyl bättre än CD är det HELT ok. Ingen har sagt något annat.

Men i fallet pickupval är det inte helt enkelt att testa sig fram, då man oftast (aldrig?) inte kan låna hem pickuper för lyssningstest. Därav tycker jag att det kan vara på sin plats att konsumenten får lite mer information om pickupens tekniska kvaliteter, som frekvensgång uppmätt, fasgång, spårförmåga vid olika frekvenser, etc.


Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  03:04:49  Show Profile Send nin a Private Message
inget är viktigare för mig än musiken. Därför vill att att pickupen ska återge det som är graverat med precision och minsta möjliga dist. Jag väntar gärna på dina data på en MC pickup under 8,000:- som spårar bättre än Shure V15VxMR.

Nu har jag inga "data" utan något bättre, ett uttlåtande från Mats Meyer-Lie (om det duger).
Nu hade han inte en V15xMR utan en VST-V, vet inte vad skillnaden är men han sa att:
"Jag ber härmed att få meddela att min trofasta gamla MM-pickup Shure VST-V står sig mycket slätt i jämförelse med t ex Benz Gold (2500kr). Jag har alltid hållit långa försvarstal för MM-tekniken och Shure, men nu håller inte ens mitt mest seglivade argument; spårningen."
Detta var i Hifi & Musik Nr 7/8 1995. Alltså 7 år sedan, och med en MC för 2500kr.

En annan rätt intressant artikel är Sam Tellig (Sam's Space) i Stereophile Augusti 2002. Ska försöka sammanfatta lite vad han sa. Han hade/har en Shure Ultra 500 MM pickup, om jag inte är helt ute och cyklar så är det en gammal "värsting". Han hade inte kännt att han behövt uppgradera sig, det var ju redan bra. Tills han fick hem en pickup från japanska ZYX. Han fick hem R100 som kostar 995$. Detta var vad han sa om det:

"The sound was a revelation - and proof that JA (John Atkinson, Stereophiles editor) is right. LP is a hi-rez format. Meanwhile, have cartridges gotten better in the last dozen years? Was I wrong to assume that the Shure Ultra 500 MM cartridge could more or less hold its own against much more expensive MCs? Was the Shure simply showing signs of age? Was I showing signs of age, just nedding a change?
At any rate, I was floored. First, the silence. Music emerged from silent, or "black" backgrounds - something that MCs, in general, seem to do well, compared to MMs..."
"...Finally, after the setup hassles, I got my kicks from the ZYX. I heard an exceptionally deep and wide soundstage. I heard dynamics - macro and micro - that I usually don't hear from CD. And I was enthralled by the flow of the music, the ease with witch the notes followed one another - the liquidity, if you will. With digital, the music always seems to need a lube job. The music didn't sound processed or chopped up into pieces.
What have I been missing for the past 10 years? Apparently, quite a lot."
"...I heard a quality of sound that I largely miss with digital - more flowing, liquid, more immediate, more harmonically pure. Good as CD playback gets - and it has gotten very, very good - it still does not compare to analog, even at its near-near-best. Something is missing between the bits, witch might account for the fact that I now want to go backward in audio, rather than forward."

Och han fortsätter så. Så jag anser själv att MC tekniken är nog den som är att satsa på för det bästa ljudet. Det tråkiga med vinyl idag är att man kan ju knappast låna hem och testa några saker. Men nogrann läsning av olika tester mm gör att man kan ganska lätt sikta in sig på vad som kan vara intressant.


En enkel fråga, måste man ha data på allt för att övertyga här?

Ja, det verkar så! Frågan är, data eller lyssna? För om man tycker data är viktigt, varför ens lyssna på något innan man köper det. T ex, du ska köpa en ny högtalare, kollar du då in alla data och sedan köper den eller lyssnar du på den? Och om du då lyssnar, VARFÖR, för om allt går att utläsa med data så behöver man inte lyssna på dom?
Så då kommer den andra fråga, stödjer man sig så mycket på data hela tiden MEN även på lyssning, då är ju datan ofullständig, eller hur? Så då kan man ju om man ska hård dra det (som jag ofta gör) säga att all data är rätt ofullständig för att avgöra något alls. Visst, det är en överdrift men helt klart något värt att tänka på. Jag jag förstår dig.

Själv så är jag mer intresserad av vad jag HÖR än någon data alls. Även om data kan vara av lite intresse så är det hur det låter som är intressant. Det har gjort att jag kör rör och vinyl. Även vad andra hör är mer av intresse tycker jag, som denna kille på phonograme board som jag är med:
"My wealthy friend with the 2-box Accuphase SACD player (not to mention the
top of the range MBL transport/DA converter!) finally has his new Clearaudio
Revolution t/t up & running! Cart is a special edition (gold coil/wood body)
Sigma. Phono stage is the Herron. His preamp is a (huge!) "First Sound"
running into Halcro DM68 power amps. Speakers are a custom version of a
locally available model that I doubt anyone in the USA would know (quite
superb, actually IMHO). Cabling & mains treatment is "over-the-top" (PS
Audio P600, Ultimate Outlets on everything, vastly costly cables
throughout). T/t run-in time so far is about 20 hours.... Verdict?!?

So far he prefers VINYL!!!!!!! He's so impressed that he's already ordered
the update kit (not sure what that is exactly) to take the 'table & arm up
to the next level. Haven't heard this myself just yet, but am looking
forward to it soon! (Though he did come over recently with about $8k worth
of cables for me to "try" - wish I hadn't, 'cause now I miss them
dearly...!)"


Men smaken är som baken...





Edited by - nin on 2002/10/07 03:09:57
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/07 :  03:39:45  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Ja, det verkar så! Frågan är, data eller lyssna? För om man tycker data är viktigt, varför ens lyssna på något innan man köper det. T ex, du ska köpa en ny högtalare, kollar du då in alla data och sedan köper den eller lyssnar du på den? Och om du då lyssnar, VARFÖR, för om allt går att utläsa med data så behöver man inte lyssna på dom?
Så då kommer den andra fråga, stödjer man sig så mycket på data hela tiden MEN även på lyssning, då är ju datan ofullständig, eller hur? Så då kan man ju om man ska hård dra det (som jag ofta gör) säga att all data är rätt ofullständig för att avgöra något alls. Visst, det är en överdrift men helt klart något värt att tänka på. Jag jag förstår dig.


Datan är givetvis ett komplement till lyssning. Det finns ingenting som säger att det ena behöver utesluta det andra. Men ett överdrivet exempel. Om en högtalare faller av med 24 db/oktav över 1 kHz så är det inte mycket idé att lyssna på denna skapelse. Mätningar beskriver ibland något om ljudet. I alla fall delar av ljudet. Ingen här har påstått att datan säger allt om hur grejorna låter. Man måste kunna tolka dessa data om det ska ge något. När man sett att det inte finns några data som säger att det inte ens är någon idé med ett lyssningstest så ska man givetvis lyssna på grejorna. Jag tror inte att du tycker att lyssningtesterna är viktigare än någon annan här. Du kanske däremot tycker att dom är mycket viktigare relativt mätningar än många andra. Samtidigt kanske det finns många andra som tycker att mätningarna är mindre viktiga än vad du gör. Vad folk har för uppfattning om den relationen är olika men det betyder inte att lyssningstesterna isolerade blir mindre viktiga. Lyssningen blir inte mer viktig för att man tycker att mätningar är mycket oviktigare så att säga.

Här kommer en udda recension av min förförstärkare som är helt sann. Jag tar bara med lyssningdelen:

Jag hör inga egenljud från förstärkaren. Den är fri från att ha egen ljudkaraktär när jag lyssnar på den.

Uttömande va!?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/07 :  03:59:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Lyssna(på musik alltså( inte nödvändigtvis på andras argument ;)) gör man ju i vfsh.
Därför tycker A att allt detta andra är mkt mkt intressant, bla för att det leder till
suveränare (musikåtergivning med alla förträffliga diskussioner/råd/bråk/kunskapsbank-ösning/debatter angående:
akustik(i alla dess former), apparat/högtalar-komponering/justering/modifiering/DIY o allt annat som florerar här på HF.

Skulle A enbart vilja ha "musiken" kunde/kan han sätta sig vid pianot, återuppta körsång, slå på
köksradion o sjunga, sitta vid datormaskinen o lyssna på MP3, för "musiken" kräver inte 1st uns mer...
då den ju är magisk!!


Håller helt o fullt med John S i att det är,
"Intresant detta med den "viktigare musiken". Det är en "moralkaka" som ibland tas fram."
-samt,
"kan tänka mig att masteringen för LP kan vara bättre eftersom det där nog är gammalt kunnigt folk."
"CD-skivorna(taftologi)"
"att han hade fel för dom hade inte gjort någonting med ljudet. Absolut ingenting utan bara lagt på lite eq och komprimering! ( klockren!! , ed ;)"



Tack m!


Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/10/07 17:12:52
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/07 :  06:17:06  Show Profile Send markih a Private Message
Jag håller med A!

markih
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/07 :  08:52:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

tja det var ju utlåtanden du nämde, men ok. Här kommer några från Shure V15vXMR också.

quote:
SONY MUSIC has selected the V15VxMR as the reference cartridge for their archival operations - one of the very few contexts we know of where the term "reference" has real meaning.



quote:
STEREOPHILE July, 1997
Cold out of the box, the V15 sounded warm. Over time it got even warmer, though the bass tightened up a bit. By any definition, the new V15VxMR is a warm, sweet-sounding cartridge. Its basic nature, coupled with its superb tracking ability, yielded a completely grain- and etch-free sonic picture that was never fatiguing or hard-sounding. Michael Fremer

THE AUDIOPHILE VOICE November, 1997
The V15 still remains the moving-magnet cartridge standard; the phonograph record world cannot live without it. John Gatski

AUDIO MAGAZINE December, 1996
Rated: A+If you have hundreds of LP?s tucked away that you never seem to play anymore, there?s much to rediscover, and I know of no better cartridge for this purpose. Alan Lofft

LISTENER Winter, 1997
Quality: Four Stars (out of 5) - Value: Extraordinary For those to whom the subtlest nuances are important, then the V15VxMR is likely to thrill and enchant all at the same time....An exceptionally competent performer. Chris Beeching

THE SENSIBLE SOUND Jan/Feb, 1998
$ensible Standard (Highest rating) - Arguably the most accurate cartridge made at any priceUnlike the snazzy moving coils costing many times its sensible price, the Type V does little to call attention to itself?Its smoothness and neutrality offer a uniquely refreshing change from the almost surreal nature of a typical moving coil. Steven G. Baird
UNITED KINGDOM

GRAMOPHONE January, 1997
Choral music, keyboard, solo vocals all confirmed this cartridge as the most wide-ranging model in this well respected lineage. The V15VxMR is strongly recommended both for its warm yet detailed sound quality and the gentle way it treats one?s discs?Trackability at one gram was superb. John Borwick

HI-FI NEWS & RECORD REVIEW February, 1997
This was a trip down memory lane. The cartridge sounded fresh, highly capable, stable well focused and quite positive. Surface noise was low while the tracking was impeccable, providing clean, low distortion replay. (No byline)

HI-FI WORLD March, 1997
World Verdict: 4 worlds (Highest rating) As pickup cartridges go it?s one of the best I?ve heard - and very different from the V15?s that have gone before....There were few areas where the new V15 could be questioned. In image, construction, ambiance retrieval, bass power and control it is dramatic. It combines breathtaking speed with incisive precision on transients....For a warm, dynamic rendition of music with great detail and impact, the V15VxMR is hard to beat. Noel Keyword

GERMANY

STEREO January, 1997
Test result: Very goodComparisons to super cartridges, like the five times more expensive Ortofon Rochmann, underline the quality of the American. Matthias Böde

ITALY

TNT-AUDIO.COM 1999
In the end I bought the V15 from Shure as I knew I would miss its sheer power and fun - somehow it manages to get to the heart of the music and that, after all, is the whole point. Geoff Husband Read the entire review at TNT-AUDIO.COM

JAPAN

STEREO SOUND December, 1996
Playing Count Basie?s "Lester Leaps In," the driving rhythm, horn solo and sound color of Basie?s piano are very clear and transparent. The music never sounded lean; the energetic bass was firmly expressed. This is the Jazz only Shure can reproduce. Shinji Hosoya

SWITZERLAND

SOUND & VISION January, 1997
Sound: Very good (Highest rating) The moving magnet alternative! Wolfgang Beck



Men igen, dessa uttalanden säger inte så mycket om hur noggrann pickupen är, eller hur? Möjligtvis att Sony valt den för arkiveringssyfte.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  09:42:22  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Törs man kasta sig huvudstupa in i debatten? Jag har, som ett resultat av min musiksmak och mina tidigare stereoanläggningar, en hel del musik på både originalutgåva på vinyl och "originalutgåva" på CD. Sedan har jag samma musik i undantagsfall på återutgivning på vinyl och remastering på CD. Med rätta har det påpekats i debatten att inspelningen är viktig för möjligheten att återge vad som framfördes. Där vinner ofta inspelningar från perioden 1955 till ca 1964 i kraft av sin enkelhet och avsaknad av processning. Både pop- och klassisk musik började låta mindre bra när tekniker och producenter blev alltför nyfikna på att pröva nya studioeffekter i mitten av sextiotalet. Visst kan det också ibland låta bättre på LP än CD. Det gäller i de fall då CD-utgåvan är kraftigt dynamiskt komprimerad och/eller brustvättad, ommixad eller väldigt frekvenskorrigerad för att låta högst och skrikigast. Det plågar flera nyutgåvor, både från de små entusiastbolagen och från de stora drakarna. Å andra sidan har vi väl alla ett antal sunkiga 70-tals vinylpressningar som samlar damm i något hörn... Men: när masteringen gjorts klanderfritt råder inget tvivel om vilket som är det bästa systemet. Faktum är att en god CD-överföring klangligt kan låta extremt lik en god originalvinylutgåva när man inte manipulerat inspelningen. I dessa fall vinner CD:n med sina systemfördelar i form av avsaknad av brus, rumble, svaj och distorsion. Tillverkningsprocessen för CD kontra vinyl torde vara en viktig förklaring. För mig är det inte överraskande att man kommer betydligt närmare musiken när den omvandlas digitalt direkt från masterbandet än när den ska genomgå RIAA-korrigering, gravering och pressning fram och tillbaka mellan olika matriser.
Jag njöt förvisso i fulla drag när jag för ett antal år sedan spelade mina originalvinyler på en komplett och renoverad Thorens/SME/Ortofon/Quad-anläggning. Den gav en hög trivselfaktor och lät mig få en insikt i hur det kunde låta hos en välbeställd popdiggare anno 1965. Men upplevelsen att förflyttas till inspelningsstudion, oavsett om det är Abbey Road, Gold Star eller Muscle Sholes, får jag först nu med goda (oftast tidiga) CD-utgåvor och en anläggning som satts samman för att återge musiken så oförvanskat som möjligt.

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/10/07 09:48:56
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/07 :  11:06:16  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Hallå där allesammans!

Nu är det dags att återgå till ämnet:

SACD kontra Vinyl!

"Vinyl kontra CD - diskussionen" är ganska meningslös eftersom det är så lätt att visa att man kan göra en CD från en vinyl så det blir så likt att det blir mycket svårt att skilja dem åt (förutsatt att god AD- och DA-omvandlare använts).

Den som försöker göra en Vinyl från en CD kommer däremot märka att det är betyligt svårare, i praktiken omöjligt, att få dem likadana. Vinylkaraktären kommer att förändra ljudet. Fast om man är riktigt noa i processen är det häpnadsväckande hur bra vinyl-mediet faktiskt kan låta. Inte bara subjektivt alltså, utan även betraktat som objektiv återgivare. Störnivån hos en perfekt pressning avspelad med en MM-pickup kan faktiskt konkurrera med CD vid frekvenser över 2 kHz! Däremot finns ju tyvärr slitaget, men även detta är möjligt att få synnerligen lågt genom val av pickup med lågt nåltryck och god nålslipning.

Den debatten handlar alltså i princip bara om misshandel av inspelningar och apparatfel/apparatkaraktärer.

Det är lätt att konstatera att CD drabbats mycket värre än vinyl av inkompetenta ljudmisshandlingar, främst beroende på att skivbolagen när idén att en CD måste vara absolut brusfri och därför alltid nästan alltid processas mycket hårt. Ljudkvaliteten drabbas självklart illa. Dessbättre finns det även goda exempel på lyckade återutgivningar, även om de är få.

(Läs gärna artiklarna "Om teknisk utveckling och ett besök på EMI" Musik & Ljudteknik 2 -93 / och "CD kontra fonogramrullen" Musik & Ljudteknik 1 -92)

Så Debatten CD kontra Vinyl kanske inte är så intressanta. Eller rättare sagt - den är förvisso mycket intressant att diskutera, men då under rubriken "misshandel av goda inspelningar", eller något liknande mera passande.


Nu åter till frågan - vad säger SACD-tillskyndarna? Är SACD bättre än vinyl eller sämre?


Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/07 :  11:12:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman

Eftersom epkpeng föreslog att denna debatt borde föras startar jag den gärna:



Åter igen, inte något jag föreslagit.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/07 :  11:16:16  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman
Nu åter till frågan - vad säger SACD-tillskyndarna? Är SACD bättre än vinyl eller sämre?


Vh, Ing. Öhman



Som tillskyndare av ett visst medium, säger jag icket.
Jag är bara tillskyndare av en tillfredställande musikupplevelse i min lyssningsfåtölj.

Skall jag ändå tillskynda något på den tekniska arenan, så får det bli den (gamla) klokskap som gäller hantverket i goda upptagningar.

Av begränsningar uppmuntras kreativitet och "tänkande".

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/07 :  13:35:49  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

quote:
Originally posted by Ing. Öhman

Eftersom epkpeng föreslog att denna debatt borde föras startar jag den gärna:



Åter igen, inte något jag föreslagit.





Frågorna äro:

1. Åter igen ja. Varför kommenterar du samma inlägg två gånger, med i princip samma kommentar? Räckte inte första gången? Det du invänder emot har ju inte upprepats. Inte för att det gör mig något! Du får gärna säga att de inte föreslagit ämnet fler gånger om du vill. Är bara nyfiken på orsaken.

2. Att säga "Jag bara väntar på TOPIC'en 'Vinyl vs SACD'" är nästan att föreslå, tyvker du inte?

Vh, iö
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  13:38:40  Show Profile Send nin a Private Message
Lyssningen blir inte mer viktig för att man tycker att mätningar är mycket oviktigare så att säga.

Det är sant John. Men jag måste säga att många på detta forumet (och andra ställen) verkar ta en mättning och leta efter felet, istället för att lyssna och höra felet och kolla mättningen. Förstår du skillnaden?


Thomas A, Ja det var uttlåtande, eftersom jag tycker det är bra mycket mer intressant än datan. Vilket ska jag lyssna på, dålig data om den nya volvon eller en polares livliga recension efter att testat den och säger att den är kanon?!
Ja, men får att återgå till ämnet så tror jag nog din MM Shure är mycket bra. Men faktum kvarstår att nästan all utveckling är på MC sidan. Det finns inga MM pickup på Stereophiles Class A lista, bara MC. Finns en på Class B, Clearaudio Aurum Beta. Shure V15xMR är Class C.

Sedan så kan man fråga sig om man BARA ska kolla på spårningen. För det är ju inte allt eller hur? Jag köper ju inte en högtalare för att den klarar området mellan 120Hz till 80Hz perfekt men faller på det andra. Och till sist så är det som alltid, en smak sak. Något som oftast glömms bort (även av mig ibland)


Nu åter till frågan - vad säger SACD-tillskyndarna? Är SACD bättre än vinyl eller sämre?

Vet ej, men ska testa någon dag...kanske...


Edited by - nin on 2002/10/07 16:04:09
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/07 :  13:51:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ok. Tack. Här kommer det:
"Jag har inte föreslagit ämnet." ;-)

Tycker att det ser illa ut med referenser till personer när referensen inte stämmer.

Första gången räckte inte, den felaktiga referensen står kvar - iaf senast jag kollade.

Tycker inte DU att det finns en uppsjö av paralleller, ordstäv och liknelser av lätt syrlig karaktär som jag skulle kunna skriva ang felaktiga referenser till personer, eller rent av "sällskap"? ;-)

För debattens räkning kan jag återigen konstatera att Vinyl låter väldigt bra, dvs jag njuter av musiken som jag hör och upplever den.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/07 :  14:04:28  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Du skrev "Jag bara väntar på TOPIC'en 'Vinyl vs SACD'", och inte vill jag att du skall behöva sitta och vänta!

Det verkar som en alldeles för trist syssla för en så hygglig person som du!

Vh, iö
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:25:18  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hatoil, vilken tonarm/pickup använder du till Micron?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:42:54  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Det är sant John. Men jag måste säga att många på detta forumet (och andra ställen) verkar ta en mättning och leta efter felet, istället för att lyssna och höra felet och kolla mättningen. Förstår du skillnaden?


Jo jag förstår. På ett forum som detta blir diskusioner lätt "teoretiska" mycket på grund av att teori gör sig i skriven form medans abstrakta ting som lyssningsupplevelser lätt kommer till korta. Detta kan ge en skev bild av vad folk faktiskt sysslar med hemma på kammaren. Jag lyssnar en hel del kan jag säga. Jag är med största sannolikhet inget unikum i detta avseende. Dessutom är det intresant att efter ha hört något få reda på vad det beror på. Kontrollbehovet finns där liksom insikten om att det som du subjektivt beskriver kanske inte alls jag skulle kunna identifiera mig i om jag lyssnade på samma sak. Inte om inte prylarna var väl isolerade i lyssningstestet i alla fall. Mestadels beror nog detta inte på att vi alltid upplever så jädrans olika egentligen utan snarare på eventuell gungfly vid långa återgivningskedjor och brist på jämförelsereferenser med mera. Tror jag i alla fall. Klart att vi i också ibland upplever olika om allt var kontrolerat och isolerat in i minsta detalj. Ett exempel är frågan vad ska jag ha för förstärkare till ett par högtalare av märket x? Hur ska jag veta det när jag inte har en aning om vad den personen är ute efter ens! Givetvis kan jag säga vad jag skulle ha valt men å andra sidan är ofta valet av högtalare x något jag inte alls skulle ha gjort själv. Det blir extremt svårt att svara på sådana frågor för mig utan hjälpande fakta kring personens preferenser med mera. Dessutom kan jag ofta bara mitt eget snäva område som mina preferenser har medverkat till att undersöka närmare. Jag brister alltså ofta i förmåga snarare än att jag är ovilig att hjälpa till vid sådana frågor.

John

Eftersom ingen har föreslagit denna tråds inledande ämnesbeskrivning utan den kom till av misstag verkar det inte så viktigt att senare faktiskt hålla sig till ämnet. Finner inget självändamålsenligt i detta i just den här tråden i alla fall. Om nu ingen misstycker förståss.

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:10:43  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Inget märkvärdigt. Jag har Micros egen tonarm, MA-505 tror jag att den heter. Den följde med. Pickupen är en Clearaudio Aurum Alpha, deras billigaste MM. Hade en Linn någonting förut och den var inte alls lika bra. Utvecklingen går framåt.

Nu när jag fått smak på vinyl igen funderar jag på att byta upp mig, men vet inte till vad. Ny arm? Ny pickup? Har nog inte hjärta att byta ut spelaren. Pop och rock skall spelas på sådana monster :)

SACD har som någon redan påpekat försvunnit från den här tråden. Kanske är det för få som har hört något bra för att kunna jämföra? Själv skulle jag vilja höra Mike Oldfields 'Tubular Bells' på SACD och jämföra den med vinylen.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:30:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

om Clearaudio Aurum Beta ligger på klass B listan, så anser jag att Shure'n borde ligga på A. Jag har Aurum Alpha i min ägo (vilken enligt Veteran Hifi är oskiljaktig mot Betan), och den är helt ok. Men jämfört med Shure kommer den till korta rejält.

Om jag får misstänka ligger det inte några speciellt billiga MC pickuper på Stereophiles Klass A lista. Klart de kan vara bra många av dessa och att utvecklingen görs mycket på MC-juvelerna.

Ang. debatten SACD vs vinyl så vet jag vad jag föredrar. VINYL! Därför jag har massor av favvis skivor på vinyl, som förmodligen aldrig kommer på SACD.

Om SACD vs vinyl som medium. Tja, vet ej om jag skulle föredra vinylens brus i de lägre registren mot SACDs HF dist i de högre. Pest eller kolera? Liknelsen mellan media skulle väl vara att ha en MC pickup med lite fel last, så man får addering av HF likt SACD.



Försäljningsstatistik enligt Sound & Vision:

quote:
According to the October issue of Sound & Vision, standard CDs still constitute over 94% of the market, cassettes about 5%, and vinyl LPs easily outselling both new hi-res format discs during the first half of this year - 661,000 sold versus only 92,000!


Detta är väl i USA. I östeuropa, Kina och många länder i Asien tror jag kompaktkassetten fortfarande är en stor säljare men jag har ingen statistik.

Ny debatt - Kompaktkasseten vs SACD? Jag minns ljudet från mina TDK MA-R fortfarande. Bästa kassettljudet jag hört hemma. Har fortfarande dessa kvar i en låda...

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/08 :  18:06:11  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Nu var ju ämnet alltså SACD vs Vinyl, men okejdå: Jag föredrar kassetbandet framför SACD. Det är nämligen inget hot mot DVD-A!

Allra bäst vore förstås om DVD-A återställdes med den ursprungliga tanken att man kunde göra även tvålagersskivor med CD-lager längst in.

Men det patentet lär (jag har bara hört det ryktesvägen, någon som vet bättre?) ägas av Sony/Philips som vägrar licensiera DVD-A! Rätt ojusst om det är sant, med tanke på att idén koms på när de satt i DVD-A konsortiet. Ingen hänsyn till vad som är bäst för konsumenterna...

Frågan är varför det skall finnas branschorgan som jobbar med standardisering när enskilda aktörer som Sony & Philips ändå sticker kniven i folk och inte drar sig för att starta standardiseringskrig närhelst de känner för det.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/08 :  19:37:08  Show Profile Send nin a Private Message
om Clearaudio Aurum Beta ligger på klass B listan, så anser jag att Shure'n borde ligga på A. Jag har Aurum Alpha i min ägo (vilken enligt Veteran Hifi är oskiljaktig mot Betan), och den är helt ok. Men jämfört med Shure kommer den till korta rejält.

Ja, smaken är ju olika, inget fel i det alls.


Om jag får misstänka ligger det inte några speciellt billiga MC pickuper på Stereophiles Klass A lista. Klart de kan vara bra många av dessa och att utvecklingen görs mycket på MC-juvelerna.

Nej, dom är oftast inte billiga, det är inte Class A högtalarna heller. Men som det är så kommer ju den tekniken till dom billigare några år senare.

Anående dom siffrorna så är dom nog klart i underkant. För vad jag har läst mig till så är RIAA's försäljningslistor kopplade till vanliga affärer och sådant, medans större delen av vinyl försäljningen sker över nätet och under RIAA's radar.
Tro det är samma i sveige också.

SACD vs vinyl? Vet ej. CD vs vinyl? Vinyl helt klart.



Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/08 :  21:12:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Ang. debatten SACD vs vinyl så vet jag vad jag föredrar. VINYL! Därför jag har massor av favvis skivor på vinyl, som förmodligen aldrig kommer på SACD.



Nu är det inte SACD men åtminstone CD!
Jag trodde samma sak när det gällde en av mina LP-favvoskivor. Efter lite letande så fanns den hos Bengans på CD. Den verkade vara mastrad 1983! Nu blev jag tvungen att lyssna på den...
Porgy and Bess med Ella och Louis!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/08 :  23:27:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmmm. Lustigt i så fall att de har ett patent som de inte vill utnyttja. Måste inte patentet realiseras eller uppdateras efter en viss tid, annars faller det? Har ju själv två patentansökningar, varav ett är i hamn (fått ett företag att börja tillverka) men ett verkar gå åt skogen. För stort och dyrt att översätta till alla språk. Trots att potentialen för användning är mycket stor (från billiga vacciner till bot för cancer).

Thomas


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000