HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 lyssningstur av nautilus 805 i umeå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/10/05 :  19:05:28  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Hej!
Jag kom just hem från Umeå där jag var på hifiklubben och lyssnade på Nautilus 805.

Anläggning var:
Classè integrerad(ej säker på vilken)
NAD C541i CD
Tara labs RSC AIR 3 högt.kabel
Tara labs Axiom signalkabel

Placering var inte så bra, satt mitt ute i entren och säljaren sa att de endast hade spelats ca 20h.

Jag började att lyssna på Jewel och konstaterade att rösterna lät MYCKET bra eller rättare sagt hela mellanregistret lät mycket bra. Diskanten lät lite vass men ej påträngande, jag nämnde det för säljaren och han sade att det dels kunde berott på de små "gallrerna" som han innan lyssningen hade tagit bort p.g.a att de var söndertryckta av klåfingriga kunder, nån som vet hur det ligger till i den frågan?? Jag lyssnade även på bush, creed, live, leonard cohen o.s.v.

Basen var fast, ren men dock inte så stark, beror nog en hel del på rummet. Mellanregistret var mycket detaljerat, jag har aldig hört röster låta så bra, diskanten var den även mycket bra förutom den lilla vassa delen som man kunde höra på vissa skivor. Sen efter ca 1 timme när jag hade lyssnat igenom alla skivor så slängde jag in Jewel i spelaren igen och blev VÄLDIGT förvånad hur mycket bättre det lät nu, ljudet var varmare, mjukare och väldigt behagligt, jag kom fram till att det nog var elektroniken som fått värma upp. När jag stoppade i creed skivan så hade jag inte så stora förhoppningar då det är väldigt tung musik med mycket bas men där blev jag mycket överraskad, lät mycket bättre än vad jag förväntat mig.

Elektroniken som användes var kanske inte den optimala, har hört att classè är ljusa?

Många av mina skivor som inte har någon bra inspelning lät inte alls bra, men däremot när man slängde in en skiva där inspelningen var bra, då hände det grejjer

mvh erik

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/10/05 :  21:44:51  Show Profile Send Björn N a Private Message
Nautilushogtalarna aterger det som finns pa skivan, ar skivan av god kvalitet kan det lata enormt bra, om den inte ar det kan det lata ratt sa bedrovligt!


Jag har sagt det forut o jag sager det igen, nautilushogtalarna ar an sa lange de enda hogtalarna som verkligen aterger skivan oforvanskat!
Revel o konstruktioner med Thielelement far ursakta...

Vh Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/10/05 :  21:58:09  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Jo dom låter ruskigt fint, det lutar nog åt ett par, ska fundera några dagar.

mvh erik
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/05 :  22:37:33  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har ett par 805:or och är helnöjd. Du kan ge dem hur fina grejor som helst och de bara växer! De är nästan det billigaste jag har i min stereoanläggning, men skäms inte för sig det minsta. Bara de får tillräckligt med kraft. Först matade jag dem med kanske 50W från ett Cyrus-steg och då lät de ganska tråkigt. Jag bytte snart till en Plinius integrerad (8150) med 150W och det passade dem perfekt!

Jag är en riktig sucker för stort soundstage och det levererar de med råge. Högtalarna försvinner och du badar i ljud. Vinyl allra helst. För den som är orolig kan jag säga att jag aldrig har tråkigt eller blir trött av att lyssna på dem. Händer det dig är det nog övrig utrustning du får se över.

Nu överväger jag ändå att köpa ett par golvare (i klassen 50k - 100k), men bara om jag kan hitta ett par som inte kompromissar ljudet jag redan har. Hittar jag inte det blir det ett par 805 Signature istället, trots den porriga finishen. Betydligt billigare dessutom och mer pengar över till andra förbättringar.

Men som du sa, skit in skit ut. Du kommer att hata vissa skivor ;)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/06 :  04:12:45  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jag har så jävla svårt att hålla reda på nautilus serien å dess nummer.. posta en bild på dem!=)
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/10/06 :  08:49:49  Show Profile Send Gebex a Private Message
quote:
Originally posted by Loco 1



Jag började att lyssna på Jewel och konstaterade att rösterna lät MYCKET bra eller rättare sagt hela mellanregistret lät mycket bra. Diskanten lät lite vass men ej påträngande, jag nämnde det för säljaren och han sade att det dels kunde berott på de små "gallrerna" som han innan lyssningen hade tagit bort p.g.a att de var söndertryckta av klåfingriga kunder, nån som vet hur det ligger till i den frågan??




Det var skojigt sagt av säljaren .
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/06 :  08:50:47  Show Profile Send s.m.f a Private Message
så här ser 805 ut

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/10/06 :  08:55:47  Show Profile Send Niclas a Private Message
Tror Ni Amplifix orkar driva 805an utan problem ?
Jag har oxo sneglat lite på en uppgradering från CDM7NT till Nautilus, men blivit lite "skrämd" över effektkravet.
mvh
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/06 :  09:14:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Amplifix har nog inga problem med dom tror jag.. Men jag skulle provlyssna helt klart. Vet inte ifall det är en sån lysande kombination direkt... Jag har hört Nautilusarna lira riktigt riktigt bra lite kraftigare Musical Fidelity grejor.. Så klart ;-)

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/06 :  10:05:58  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by X-ray

Amplifix har nog inga problem med dom tror jag.. Men jag skulle provlyssna helt klart. Vet inte ifall det är en sån lysande kombination direkt... Jag har hört Nautilusarna lira riktigt riktigt bra lite kraftigare Musical Fidelity grejor.. Så klart ;-)



och musical fidelity tycker vi om =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/10/06 :  10:18:21  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Jo kraft verkar de behöva, jag körde i stort sett maxvolym med classè stärkarn som var specifierat till 2*150W och då spelade de ändå inte så fruktansvärt högt.

mvh erik
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/10/06 :  10:26:20  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Tror ni dessa stativ passar till dem? Orginalstativen kostar 6000kr, känns kanske lite väl...

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=63&product=X122

mvh erik
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/10/06 :  11:29:46  Show Profile Send ryst a Private Message
damn, har de höjt priset till 6 papp för stativen, jag tyckde att de 4 som betalade var ett rån

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/06 :  18:00:28  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

quote:
Originally posted by X-ray

Amplifix har nog inga problem med dom tror jag.. Men jag skulle provlyssna helt klart. Vet inte ifall det är en sån lysande kombination direkt... Jag har hört Nautilusarna lira riktigt riktigt bra lite kraftigare Musical Fidelity grejor.. Så klart ;-)



och musical fidelity tycker vi om =)))

//jonas




O... Ja!

Och vi heter samma sak också... haha..

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000