HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effekttålighet kontra förstärkareffekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:23:21  Show Profile Send alx a Private Message
Går i funderingar på att införskaffa lite kina-hifi, närmare bestämt ett classic 8.0b stereoslutsteg samt ett classic 10.0 försteg. 8.0b lämnar 150W*2 i 8 ohm, och 240W*2 i 4 ohm. De högtalare jag har nu är på 6 ohm och har en effekttålighet på 75 W. Nu undrar jag om jag med detta slutsteg riskerar att bränna spolen i högtalarna. Hur pass viktigt är det egentligen att matcha effekttålighet med förstärkareffekt?

(Högtalarna är ett par Heybrook HB1, 2000-serien)

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:51:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Spelar du på högsta volym så kanske, men råkar man göra det så drar man ned volymen fortare än kvickt.
Jag tror trumhinnorna spricker före högtalarna.
Det är faktiskt större risk att förstöra sina högtalare om man har en för klen förstärkare.
Risken med klena förstärkare är att man drar på så dom klipper, och det är döden för högtalare.
Har du barn, så kolla bara så dom inte varit och vridit på volymratten åt fel håll innan du slår på förstärkaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:55:21  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det som lättast förstör högtalarna är när förstärkaren klipper (och det gör man förstås väldigt mycket lättare ju klernare de är). Med en "för" kraftig förstärkare är det dina öron som är verktyget som säger till när det är dags att stoppa.

_Jag_ skulle aldrig oroa mig för detta (om det inte gällde Lother-element och liknande.) Eller ja, om du har småbarn som kan tänkas vrida upp på max så kanske, men det är å andra sidan ett problem med alla förstärkare för då klipper det (oftast).

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:44:59  Show Profile Send alx a Private Message
Tack för svaren!

Tack vare er så blir jag snart (mja, iaf inom ett par månader) ägare till lite nya prylar!

Jag har dock en fråga kvar, varför skriver man ut en _maximal_ effekttålighet på högtalare öht om det som spelar in är huruvida förstärkaren blir överansträngd eller inte, och inte förstärkarens utgångseffekt?

Effekttåligheten måste ju betyda nåt?!

(Jag är för övrigt 21 år gammal, så barn får nog vänta lite! )


Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:02:58  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
En högtalares effekttålighet anger den effekt högtalaren kontinuerligt ska kunna hantera. Egentligen en ganska ointressant siffra, då du troligen inte kommer sitta hemmavid och kontinuerligt plocka ut 75 W ur din förstärkare. Blir ju rätt starkt då liksom. Intressant är ju däremot hur högtalaren klarar av kortvariga effekttoppar, vilket inte anges.

Ingvar Öhman nämnde f.ö. på Arkenseminariet att han undersökt hur det eg. stod till med den kontinuerliga effekttåligheten hos ett antal högtalarelement. Har för mig han sa att inget av de undersökta elementen klarade av mer än 15 W kontinuerligt.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:27:54  Show Profile Send Blue a Private Message
Sällan man ser högtalare med en så lågt specad effekttålighet som 75W nuförtiden. Men som dom andra sagt, det kommer absolut inte vara några problem!

Kortvarig effettålighet finns med i faktabladen till en del högtalare, brukar ligga kring det dubbla av max kontinuerlig effekt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2004/11/21 :  22:07:19  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Tjena,jag är ny på forumet men inte inom hifi. Man har ju sett en del konstiga märkningar av long/short term eff på olika högt.
Mäter inte alla på samma sätt eftersom det ser ut som rena fantasi siffrorna på en del högtalare??
Klarar alltså mina Jamo D590 200w i tre dar??????????????????????

!JBL
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/21 :  22:33:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
JBL provar sina 2242 (18 tums proffsbasar) med 600 watt brus i två timmar!!!! Det är ingen varierande signal som musik tex, utan en kontinuelig signal!
Det är annat än vanliga "sketna" Hifielement.
Vad jag egentligen ville säga är att det enda element jag lyckets bränna var ett 8 watts bredbandselement från en TV inkopplat till en 50 Watts förstärkare och det tog ca 15 sek av FRUKTANSVÄRDA dödsplågor och dödsskrik innan det slutligen fann sig i sitt öde och tystnade.
Det är helt ofarligt att ha tex en 10000 watts förstärkare inkopplad till ett 10 watts element så länge du är förnuftig med volymknappen och aldrig spelar så det låter dåligt.(dist och klippning är bra varningstecken)

Edited by - Circlomanen on 2004/11/21 22:39:31
Go to Top of Page

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/21 :  23:09:22  Show Profile Send alx a Private Message
Tack Blue och alla andra!

Jag brukar för det mesta spela på relativt låg normal lyssningsnivå, inga partyvolymer alltså. Vad jag förstått så borde det alltså funka med detta slutsteg?

Nästa steg blir väl en rejäl uppgradering på högtalarfronten, vilket har varit på gång ett bra tag. Om någon har bra tips på vettiga stativare runt 5k så är det mycket välkommet. Har tittat på Audience 42 och Quad 12L än så länge..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000