HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dagens tips!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:04:25  Show Profile Send lasselite a Private Message
Blev så glad när jag såg Sanojs tråd "Dagens tips" å besviken när jag läste den. Dyra apparater kan väl alla köpa, men använda dem rätt är få förunnat. Nåja, här kommer iaf den tråd jag TRODDE jag skulle få läsa.

Dela med er av sånt ni trillar över. Det kan vara en utförsäljning, en maträtt som förjöjer hifi upplevelsen, soffor med akustiskt possitiva egenskaper, kablar flätade i motljus, spikes av kycklingben eller något heeeeelt annat.

Naturligtvis kan man kommentera tipsen utifrån egna erfarenheter.

Jag börjar med att rekomendera ett test av hur det låter med öppna vs stängda dörrar i lyssningsrummet. För mig gör det "stooor" skillnad

Seså kör på nu, inga tips är för små, för stora eller för fåniga



Trådens första tipps lämnar vi därhän och rekomenderar istället tips nr 2 (som egentligen är det första riktiga tipset) från MartinX.

Byt ut hörlursuttaget!

Något som Stridbeck utvecklar lite ytterligare längre ner på sidan 1.



Tips nr två står jag själv för, oxå på första sidan. Å d e fjärrstyrda eluttag för 199 riksdaler.

Edited by - lasselite on 2004/11/22 15:34:51

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:08:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Läs mina skivrekommendationer under "årets bästa skivor 2004" på musikforumet!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:17:31  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Mitt "dagens tips" är att tips stavas med ett t.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:20:43  Show Profile Send Harman a Private Message
Kevin...skulle det inte varit med ett p...men vad vet jag...


Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:25:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sedär! När man bryter mot forumreglerna hoppar det upp och biter en i baken
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:31:11  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
typiskt, så går det när man ska leka ordmärkare!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:32:47  Show Profile Send Harman a Private Message
Håller med om tipset lasselite, stor skillnad här med.

Mitt tips är att öppna en flaska gott vin och slå sig ner framför sin anläggning, lägg i favorit skivan, sätt på och njut!!!!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/11/20 :  19:11:40  Show Profile Send MartinX a Private Message
Här är ett riktigt tips, byt kontakt på dina hörlurar. Den vanliga 1/4 tums proppen är värdelös, kontakten blir alldrig bra om du inte tror mig pröva och snurra lite på din kontakt när den sitter i förstärkaren, hörde du något? Förutom detta har den för få poler bara 3. Detta utesluter förstärkarlösningar med tex bryggkopplat utgångssteg. Jag vet att Neutrik har ett ganska bra låsbart standarduttag i sitt sortiment men det löser ju inte problemet med för få poler.

Men detta är ju ett problem som är lätt att lösa det finns gott om 4 poliga kontakter vilken skall man välja då? Det finns tex den gamla DIN standarden, dom som har en gammal Sennheiser lur har kanke märkt att man kan dela på proppen och vips uppenbarar sig en 4 polig DIN kontakt som man inte visste att man hade. Jag skulle vilja så ett slag för den utmärkta XLR kontakten som finns i 4 poligt utförande, jag har själv konverterat till denna så här skall det se ut.



Nästan alla hörlurar av högre kvalitet har 4 ledare i sladden så det är inga problem att byta, tyvärr verkar det som Philips har en 3 ledar sladd med 3,5mm kontakt i bägge ändar på sina dyrare lurar HP1000 i alla fall. Standardförfarandet att ha en 3,5mm plugg med adapter till 1/4tum som många lurar levereras med (även dyra) är helt horribelt DUBBLA kassa kontakter för Philips TRE

Upplevde jag nån skillnad då? Jodå jag tycker komplex musik blev renare och det blev lättare att urskilja detaljer men den största vinsten blev att man inte längre upplever detta att man ligger och lyssnar och plötsligt blir man varse att det nog inte låter riktit bra ingen katastrof men lät det inte bättre för en liten stund sedan? Man går fram och pillar på kontakten ett diskret fräs i musiken och det låter bra igen ...en stund.

Min hemvävda kontaktstandard är enligt följande:

stift 1 Höger+
stift 2 höger-
stift 3 vänster-
stift 4 vänster+

Den som inte moddat till nästa vecka får en snigel i örat


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/20 :  20:48:09  Show Profile Send lasselite a Private Message
Vinet är jag med på, men ungarna har ockuperat vardagsrummet (lilla melodifestivalen(hemska företeelse)), så det får bli p3 Rockster på laptopen. Inte så HiFi kanske (men d e iaf polk audio i burken)

Hörlurstipset är prix sånt som jag blir glad av att läsa! Mer sånt!!!
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2004/11/20 :  20:55:39  Show Profile Send Jazz a Private Message
LÅt aldrig frugan/maken osv säga "den här väggen behövs väl inte..."

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:01:44  Show Profile Send lasselite a Private Message
Har du lust att utveckla det där lite (så vi vet vad vi ska se upp med)?
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:26:52  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag?
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:29:12  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Jag är ny på forumet men inte ny inom hi-fi. Håller fullkomligt med lasselite om detta med
dörren, iaf i mitt lyssningsrum. Stor skillnad.

!JBL
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:35:23  Show Profile Send lasselite a Private Message
Du!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:44:41  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hej Fredrik och välkommen till forumet Kul att du valde att göra din första post i min tråd. Om den utvecklas som jag vill kommer den kunna bli ett värdefullt komplement till MickeYs kokbok för både nya och gamla inom HiFi.

Vad tror ni om att samla tipsen (om nu tråden inte dör en för tidig död pga ointresse ) i första posten med sidhänvisning?
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/11/22 :  11:49:31  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Lasselite: menar du en tråd med tweaks som (förhoppningsvis) förbättrar ljudåtergivningen? (har bara skummat igenom tråden lite snabbt)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/22 :  12:56:54  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bra tweaks är oxå välkomna. Mycket "hands on", som hörlurstipset är vad jag hoppas på. Tips på vad man bör undvika (vilket Jazz kommer berätta om) är inte heller fel.

Man kanske vill dela med sig av något, men vill inte dra igång en egen tråd. Då är "Dagens tips" ett bra alternativ.

Mitt tips idag får bli Rustas fjärrstyrda eluttag, 3 st uttag (1000W) å en fjärr för 199 spänn! skänker oslagbar lyxkänsla åt lyssningsrummet för en struntsumma. Å som ni alla vet; Den som har flest fjärrkontroller när han dör, vinner
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2004/11/22 :  13:07:02  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Verkligen på tiden att någon tog upp detta: Jord är som bekant inte jord. Låter kanske konstigt men all elektronisk design måste vara baserad på detta. Ritar man ett analogt audio kort så blir inte konsekvenserna så stora: Ljudet blir lite matt och slött bara. Om man däremot ritar ett kort med både digitala och analoga prylar så blir det trassel med själva funktionen.

Det finns en hel del förstärkare som har olika design för höger och vänster kanal. Lätt att se: Bara att lyfta på locket och titta efter. Antingen är dessa förstärkare ritade av extremt inkompetenta konstruktörer, eller ritade av sådana som enbart sitter som kretskortritare med ett autoroterprogram, eller så är budgeten för att utveckla apparaten så snålt tilltagen att man helt enkelt inte är intresserad av att lägga ned arbete på den invändiga designen. Rimligtvis är de två senare alternativen troligast.

Att blanda jord i hörlurar, direkt efter själva högtalarna, eller i anslutningskontakten, är felaktigt eftersom jord inte är jord. Jorden från respektive element skall ledas i egen sladd till den punkt som är jordreferens, eller signalinvers om man anser sig kunna göra en exakt sådan, annars så försämras ljudet. Sedan är det med all rätt som det påstås att den vanliga lurkontakten inte är så bra. Neutriks låsbara håller en helt annan kvalité än de som normalt används och är faktikt helt ok. En annan fördel med denna kontakt är att en 4 polig XLR kan monteras i samma hål, det är alltså lätt att byta kontakt om så önskas. Sedan är det ju en klar fördel om även den invändiga designen är anpassad så att de två jordarna kan kopplas in, för höger resp vänster, på optimalt ställe.

Mattias Stridbeck
Harmony Design
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2004/11/22 :  19:11:52  Show Profile Send Jazz a Private Message
Vi öppnade upp mellan kök och vardags rum genom att ta bort en halv vägg(sido vägg) + ett skafferi.
Det fick till följd att jag har väldigt bra bas I KÖKET!!!
Och då givetvis sämre i vardags rummet.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/22 :  20:08:21  Show Profile Send lasselite a Private Message
Aj aj aj Jag har halva problemet! Väldigt mycket (tyvär inte av någon vidare kvalisort) bas i vissa delar av lägenheten. Men jag har å andra sidan en (tycker iaf jag) bra bas i sweetspot. Jag tror du ska prova med en ny sweetspot. Nån stans framför högtalarna låter det säkert bra.

Man måste ju inte ha en fotölj i sweetspot jämt, utan kan arra lite när man vill finlyssna. Själv vrider jag runt min favvofotölj så att den står nästan mitt i rummet. Hur jag öht kunde njuta av bummelbasen i min gamla lyssningsposition kan jag knappt fatta idag. Pysslet gör oxå att man "kommer i stämning" sas.
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2004/11/24 :  17:47:44  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Jag gör så att jag har soffan stående på ett sätt när jag lyssnar på hi-fi. Sen flyttar jag den ca 25-30 cm närmare bakvägg när det är dags för film! Då kommer djup basen!
Man vet inte förrän man har provat så jag flyttar om lite ganska ofta.

!JBL
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/11/25 :  00:44:56  Show Profile Send MartinX a Private Message
Hej Mattias!

Jag ser på din hemsida att hörlursförstärkaren EAR 90 har dubbla utgångar, vore det inte en ide att marknadsföra den med ena utgången försedd med 4pol XLR? Och så erbjuda moddning av hörlurarna som extra tillbehör. Tänka sig hörlursförstärkaren på bilden i mitt inlägg byggde jag 1995 och sedan dess har jag propagerat för 4polig kontakt till hörlurar och nu plötsligt får jag positiva signaler från en TILLVERKARE hurra! Nu känns det nära att mina ideer blir världsstandard. (Man skall tänka positivt har jag hört)

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2004/11/26 :  17:29:22  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Eftersom du frågar så är det faktiskt så att kretskortet i Ear 90 är ritat så att det med fördel kan driva lurarna via 4 poler. En anledning till att det är två kontakter på utgången är att en av dessa skall kunna ersättas med 4 pol XLR i kombination med ett litet snitt över en av ledarna på kretskortet.
Men det är liksom ingen som frågat och jag har inte haft energi att ta upp det. Kunder har en tendens att bli så osäkra när man försöker sälja på dem något helt okänt.....

Mvh
Mattias

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/11/26 :  19:46:31  Show Profile Send oliver a Private Message
När vi ändå är inne på hörlurar så bytte jag kabeln på mina Sennheiser HD 600 till Supra DAC och lödde fast kabeln direkt på element kontakterna inne i luren,våldsam skillnad kan jag säga.Kan göras på vilken lur som helst egentligen.Har även provat att köra på högtalar utgångarna där klart bästa ljud erhållits,men där är det lite lurt man får vara försiktig med volymen.Där funkar fyrpolig Neutrik kontakt ypperligt.
/Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Olof Gråhamn
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/11/26 :  22:32:11  Show Profile Send Olof Gråhamn a Private Message
Mitt dagens tips blir en ljudupplevelse av rang för ett överkomligt pris:

Esbjörn Svensson Trio: De flesta av deras album går för 79:- på Ginza.se, och då får man riktiga ljudupplevelser. En anläggning som kan göra dessa simplistiska kompositioner rättvisa, är i sanning en stor anläggning.

Toto - Antingen en "best of" för att introducera Toto för novisen, eller ett av deras klassiska album. Även dessa finns för överkomliga priser på Ginza och CDON. Garanterat maffiga ljudupplevelser och klockrena arrangemang; som gjort för den som vill testa hur detaljerat ljudet är, och hur bra olika ljud-element separeras.

Beach Boys senare plattor: För att ingen borde gå miste om tidlösa klassiker från plattorna Pet Sounds, Surf's Up och Sunflower, och till viss del Smiley Smile. Beach Boys plattor säljs för skamligt låga priser, passa på!

Med nöje, Eder Olof
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/11/27 :  00:54:05  Show Profile Send Saro a Private Message
Mitt dagens tips är System komplett sånär som att högtalarkablaget kommer från taralabs. Annars är det NORRLAND som gäller för mig. Dahlberg (audiodesign?) högtalare och Ezon elektronik. Ja vad ska jag säga. Först var jag tveksam men efter ett antal (MÅNGA) besök så var jag fast i dahlbegs högtalare. Skulle jag byta ut något så skulle jag kompletera dessa med dipolbasar... vilket jag inte känner behov av pga bilstereobygget där jag får min dos av party..

Detta är high end (om man så nu vill kalla bra hifi) av högsta kvalite. Jag har hunnit med att lyssna på en hel del bra uppsättningar, bla halcro och eggelstone och det är väl inte något jag skulle byta ut detta mot ifall jag så fick systemet. ALDRIG.

Det var mitt tipps..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000